Hoppa barbacka

_Stella_

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som jag aldrig har hoppat barbacka med. Min förra ponny hoppade jag ofta barbacka men inte så högt. Det var en b-ponny och vi hoppade som högst kanske 50. Nu har jag en d-ponny som jag rider barbacka ofta men inte hoppar somsagt. Jag tänkte prova det någon dag, men eftersom han tar mycket större språng än b-ponnyn så undrar jag om ni har nåt tips på hur jag ska göra eller vad jag ska tänka på, för att det ska gå så bra som möjligt? :) Han kan också vara lite feg ibland och stanna, vad är bra att tänka på då för att inte ramla av?
Och om vi brukar hoppa bana på 80 ungefär, hur högt kan vi hoppa barbacka då tror ni om vi ska hoppa bana/enkelhinder?

Sv: Hoppa barbacka

Slappna av och rid som om du hade sadel. :)En halsrem (stigläder tex) han vara bra att köra in några fingrar runt om du skulle tappa balansen i språnget så du inte drar i munnen. Men ta det lugnt och prova dig fram. Jag tycker inte att det blir jättestor skillnad i höjd bara det funkar att hoppa. Jag är inte jättevan att hoppa och inte världsbäst direkt men hoppar med sadel upp till 1.10 idag, barbacka lätt metern, även bana.

Så mitt tips är att slappna av och prova dig fram försiktigt så ska du se att det går bra. Spänn dig INTE, då tappar du balansen. :)

Mitt tips är att börja med bommar på marken och sedan höja några centimeter i taget. Ha inga krav på dig själv att du måste hoppa si eller så många centimeter, utan så länge du och din ponny har kul och fortfarande känner er modiga är det bara att fortsätta.

Det är också jättenyttigt för balans, blick och "styrningen" att rida låga banor barbacka. (Första gången behöver det inte vara högre än bommar på marken.)

Lycka till! Det är kul att rida barbacka :D

Hej och tack för era tips! :)
Jag red lite markarbete barbacka i lördags med bommar och pyttesmå hinder. Det gick jättebra, så nästa gång ska vi nog hoppa lite högre :bump:

haha jag förstår inte hur ni vågar....
vi kravlar oss över vad som helst ungefär med sadel, men aldrig att jag ens skulle få för mig att trava min häst barbacka nu för tiden.. börjar nog bli gammal :angel:

Jag har hört att man kan använda olika gelpaddar/"antiglidpaddar" när man hoppar barbacka, eller om man rider barbacka ;)
Det finns att köpa på olika stället, ex. Sharpman eller hööks :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve