Hoppa barbacka!

P

pussilipuss

Hej där ute!
Nu är det så att jag har en liten fråga.. Jag har ett varmblod på 10år som jag nyligen tagit över. Hon är en pigg dam som älskar att hoppa! Jag har löshoppat henne en del då jag tog över henne, Men nu har jag inte ridit henne så mycket pga att jag låtit henne gå utan skor två månader för att få växa till sig lite. Jag har bara ridit henne barbacka och longerat henne på senare tid och senast hon löshoppades hon i oktober. Men nu till min fråga!! Jag har beställt Barbacka jord med stigbyglar för att få mer balans då vi snart kommer igång igen. Tror ni att det är fel att börja hoppa henne lite lätt? Är det bäst med eller utan barbackajorden? Har lite funderingar och hoppas att få lite hjälp! Tack på förhand =)

Sv: Hoppa barbacka!

Sadel är givetvis det allra bästa. Har du ingen?
Barbacka gjord är inte så vidare bra vid hoppning. Då kan du lika gärna rida helt barbacka. Hoppa barbacka små hinder någon gång då och då är ingen fara och bra för balansen.

Du ska inte hoppa med en barbackagjord, inte heller lägga tyngd i stigbyglarna eftersom trycket blir direkt på tornutskotten. Det är bättre att hoppa barbacka än med en barbackagjord men det bästa är naturligtvis att hoppa med en passande sadel.

Säger som övriga:

INTE hoppa eller stå upp/rida lätt i barbackagjord!

Att småskutta nångång barbacka (utan nån gjord) är ingen fara, bra för balansen ju, men blir det mer seriöst eller lite oftare blir du tvungen att ha en klok sadel.

Om du nu inte ska ha sadel, vilket jag starkt hade rekomenderat så hade jag haft gjorden på men inga stigläder/stigbyglar.
Då kan du ta tag i gjorden om du tappar balansen och den hindrar dig från att åka fram för mycket i landningen.

Definitivt utan barbackagjorden! Som någon skrev tidigare ska man inte lägga någon vikt i stigbyglarna så vanlig lättridning går också bort. Det allra bästa är en bra passande sadel som sagt. Att hoppa barbacka över småhinder funkar nog så länge hon är någorlunda balanserad och musklad.

Att rida barbacka är jättebra träning för din balans och ingen fara för hästens del sålänge du inte skumpar runt helt hejdlöst, att rida med barabackagjord är ju som att rida med en dålig sadel, både för dig och för hästen ;)

Sålänge man är mjuk, följsam och har en bra balans så ser jag inga fel alls med att hoppa även lite högre höjder barbacka. Tror det i många fall är bättre än med sadel, med tanke på hur många som hoppar med en icke-passande sadel.. En väl utprovad sadel är såklart det allra bästa.

Som alla andra har sagt inte lägga vikt i stigbyglarna på barbackagjorden
Men att rekomendera ska man ha en sadel... Men jag föredrar utan barbackagjord jag tycker att den är i vägen.

Tack alla för era svar! Jag vet mycket väl att man inte ska rida lätt i gjord med stigläder. Men då jag har lättare balans barbacka på hennes rygg än med sadel och svar på det (har jag en sadel) =) Om jag börjar hoppa henne något seriöst så använder jag naturligtvis den men tills vidare har jag tränat henne barbacka över bommar och lättare kavaletti övningar. När jag rider henne med gjorden är det för att om vi är ute är det lättare att ha fötterna stilla då hon blir lättare pigg och stissig ute så jag inte förlorar balans i ben.
Men somsagt! Jätte tacksam för svar!!!! == :idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka