Hoppa bana! Nervös

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! På tisdag har vi hoppvecka på min ridskola, då ska jag hoppa en bana för första gången :o Jag suger på att memorera banor så det är jag väldigt nervös för. Jag har bara ridit i 1 år och några månader så jag kan inte byta galopp osv. Ingen i min grupp kan det.. Hur gör jag då när jag hoppar banan? När ska man byta galopp, jag har aldrig fattat det. Tacksam för lite hjälp...
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

När har landat efter ett hinder och ska svänga så kollar du så att du har rätt galopp. Har du inte det så saktar du av och fattar rätt galopp. Svårare än så är det inte.:)
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Har ni bara ridit i lite drygt ett år kommer säkerligen ridläraren göra en snäll bana och förklara hur hen vill att ni skall rida den, inklusive galopper och sådant :) Har ni hoppat bara enskilda hinder innan, eller hur har hopplektionerna varit uppbyggda?
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

En ridskolehäst brukar fixa galoppen själv, över hindret kan du titta dit du ska och trampa en aning i tex höger stigbygel så ska hästen landa i höger galopp, annars sakta av till lugn trav, styr mot hindret och fatta ny galopp. I början brukar ridläraren säga vart du ska och hur du ska göra under tiden du rider, tex om du ska bryta av, svänga höger mot krysset osv. Det är inget du behöver vara nervös för! En vanlig ridlektion bara, eller hur? :)
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Har ni bara ridit ett år kanske ni får trava banan helt enkelt. :)
Vår ridgrupp har ridit i 3-4 år nånting (jag var inte med från början), och eftersom vi inte har koll på galoppombyten får vi helt enkelt inte galoppera mellan hindren. Möjligen mellan de två sista om de är på en "raksträcka" så att säga.
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Att rida en bana är inte svårt, det är bara att ta ett i taget. Det är ju en ridlektion= du ska lära dig.
Tror inte att ni blir tvungna att perfekt hoppa runt en bana och utföra galoppombyten över varje hinder, eller väntas memorera en bana på 13 hinder :p.
Och om det blir så ändå så får du be någon ropa ut vilket hinder du ska till ^_^.
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Oavsett om man rider på ridskola eller tränar en privat häst för tränare så brukar en banhoppningslektion läggas upp "i bitar".

Först tränar man på att hoppa 2-3 hinder några gånger. När det fungerar fortsätter man med 2-3 till osv. När alla "bitarna" (vanligen två-fyra beroende på hur lång banan är) fungerar så sätter man ihop allt till en sammanhängande bana. Dvs man löser "problemen" ett i taget. Tex hoppar ett hinder på långsidan, vänder snett igenom och hoppar hinder två på diagonalen. Eller hoppar två hinder efter varandra på långsidan eller mittlinjen.

Eftersom ni ridit så kort tid gissar jag, precis som andra, att ni hoppar i trav och att banan blir kort (fem hinder kanske) med låga höjder och mycket enkla vägar.

Lycka till - det är jätteroligt att hoppa!
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Jag har inte heller ridit så länge. Ca 2 år snart. När jag hoppar bana och där är snäva svängar eller andra svårigheter brukar jag bryta av till trav och trava till hindret. Galoppera så mycket jag kan och trava när jag blir osäker helt enkelt.
Dock så är jag världens mest hopprädda person så jag är lite mesig där!
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Glömde skriva att på lägre nivå så har det egentligen inte så stor betydelse vilken galopp hästen går i, vägarna är inte så snäva. Och även på elitnivå så ser man ibland hästar som hoppar i korsgalopp ;)
 
Sv: Hoppa bana! Nervös

Hur gick det för dig? Jag hade ridit ungefär 1,5 år när jag hoppade bana för första gången, på en specialkurs där jag var minst erfaren. På lektionerna hade vi bara travhoppat väldigt enkla hinder. Det var egentligen aldeles svårt för mig just då och jag visste nog ärligt talat inte vad jag gav mig in på eftersom jag aldrig ens hade hoppat i galopp och nu skulle vi dessutom göra det på en hel bana. Men vi gick igenom den en liten bit i taget och jag höll på att få en shock hur snabbt jag var tvungen att svänga i galoppen för att ta mig till nästa hinder. Jag var hur nervöst som helst och helt torr i munnen, men jäklar vad bra det kändes efteråt när jag hade lyckats ta mig runt hela banan! Inga stilpoäng men att jag tog mig lite vatten över huvudet gav mig mycket bättre självförtroende när det kom till enklare saker och bara vanlig galopp på lektionerna.

När det gäller att byta hade jag aldrig heller gjort det tidigare men läraren ropade bara åt mig att byta galopp så gjorde jag det utan att tänka så mycket egentligen, det var precis som de snäva svängarna inte något jag hade funderat på innan att jag skulle behöva kunna...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp