Hoppa äldre häst?!

Bianca99

Trådstartare
Hej!
Jag har en äldre arabvalack som är pigg och fräsch, brukar hoppa max två ggr/vecka och han tycker det är hur kul som helst!
Gör mest bara bommar/gymnastikhoppning och det högsta vi hoppat nu i år var väl ca 50-60..

Men till min fråga.. Hur högt tycker ni är maxgränsen för en äldre häst? Och hur länge till kan jag hoppa honom?
Han är 23 år och stor häst, LB tränad och tävlad 1.10.

Tacksam för svar!☺

Jag har ett svenskt halvblod som också är 23! ;) Henne hoppar jag cirka 2 gånger i månaden. På träningarna ligger vissa hinder på 90 cm :) Jag har en filosofi om att åldern i hästens pass inte är en begränsning på vad man kan göra med den. Självklart ska man ta hänsyn till åldern, men så länge hästen är frisk och klarar av uppgiften den ställs inför är det inga problem att hoppa.

Hej!
Jag har en äldre arabvalack som är pigg och fräsch, brukar hoppa max två ggr/vecka och han tycker det är hur kul som helst!
Gör mest bara bommar/gymnastikhoppning och det högsta vi hoppat nu i år var väl ca 50-60..

Men till min fråga.. Hur högt tycker ni är maxgränsen för en äldre häst? Och hur länge till kan jag hoppa honom?
Han är 23 år och stor häst, LB tränad och tävlad 1.10.

Tacksam för svar!☺

Utan att ha sett hästen i fråga är det svårt att svara men jag kan nog tycka av det jag läste du skrev att 2 gr i veckan är lite mycket för en 23årig häst. Varannan vecka är kanske mer lagom men sen beror det även på om du hoppar t.ex ett hinder ena gången och lite mer andra. Jag kan ibland avsluta ett dressyrpass med att skutta över ett 30-40 cm "hinder" för mina hästar tycker det är så himla kul men räknar inte det som att jag hoppar t.ex då 2 gr i veckan :)

Så länge hästen tycker att det är kul och dina övningar verkar ju hålla honom i gång , så varför inte?:bump: Känner man att lusten börjar av ta så kanske man får ta och omvärdera. Kör på och ha kul med din "pensionär" :D

Är hästen i god kondition och väl förberedd i kroppen för hållbarhetens skull/fräsch nog att klara det vi utsätter den för finns det ingenting åldersrelaterat som stoppar.

Finns tex måånga äldre läromästare som tävlar i hoppning i alla de slags nivåer och tycker det är skitkul.

Har en ponny som är 24 som hoppar 1 gång i veckan just för att undvika belastning som hoppningen faktiskt ger. Idag har vi dock varit ute och hoppat lokalt i avd B (jag är överårig) och red felfritt i LC. Mycket nöjd ryttare och ponnytant! :D

10151424_749239945147201_746771514982327578_n.jpg

Här är en bild på gammeltanten!

Min 26 åring blir fortfarande hoppad för tränare varannan vecka. Då hoppar jag inte banor som är högre än 80, ibland 90cm. Det viktiga är att inte hoppa onödigt många språng. Det är det som tar mest på våra gamlingar. Sedan hoppar jag småhinder i skogen ibland. Sålänge hästen har roligt och att du är noga med att hålla koll på när han visar tecken på att bakbenen inte riktigt följer med över hindret så är det dags att avsluta. Lycka till med ridningen och ta vara på tiden när ni kan hoppa :)

Denna helgen har vi återigen rastat pensionären. Fast denna gången fick de bli en fantastisk duktig ponnyryttare på ryggen! 25 år är damen i år! Har aldrig varit fräschare! Hoppade en LD+ och hamnade precis utanför placering, behöver jag säga att de kommer släppas ut på rastning fler gånger ;)

DSC_8615.jpg

DSC_8613.jpg
DSC_8609.jpg

Senast ändrad:
@vicky417 Åh vad roligt det är att se dessa äldre men otroligt fräscha hästar! :D Det finns ingen bättre känsla än när den gamla hästen känns fräschare och piggare än för några år sedan, då har man lyckats :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 002
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 094
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar