Hopp problem? Lydnad..

P

plymen

Okej, ska ta det kort.. Jag har ett lite udda problem, inget större, men undrar ifall nån har några ideer.

Vi ska starta i lydnadsprov i sommar ifall vi ryms med. De flesta rörelserna utför hon riktigt fint, men vårt stora :angel: problem är hoppet...

(I Finland ska hunden hoppa ett hinder som beståra av endast en bom som är lika hög som hundens mankhöjd. Har ni också så?)

Det är alltså så att min hund är opererad i bakbenen tre gånger. Hon får hoppa och springa, men jag tvekar inför att lära in hoppet med alla miljoner övningsgånger det innebär.. Har ni några tankar om det här? Jag funderade på att helt enkelt skippa hoppet och se om poängen räcker endå:D

Men nu tänkte jag fråga om ni fiffiga bukare kommer på en lösning hur man lär hunden att hoppa utan att den hoppar??:angel:

Sv: Hopp problem? Lydnad..

I Sverige har vi samma höjd som ni, men vi ska ha ett täckt hinder.

Du kan ju göra så att du bara tränar in att ordet hopp betyder just hopp. Men du behöver inte träna på höga hinder, utan kanske 15 cm eller nåt.
Sen kan du ju bara testa så hon också hoppar ett högre hinder så du vet att hon fixar det. Men som sagt, att du tränar endast på låga hinder.

När jag lär in hopp så har jag aldrig "full höjd", jag kör på kanske 30cm.
Prova lär in på ett lågt hinder, höj sen och se om hunden hajjar :)
Om det fungerar så minimerar du belastningen på hunden!

Annars tycker jag att det låter vettigt att skippa det momentet helt, om du tror att det finns risk för att hunden kan ta skada av det.

Tack för era svar! Har övat lite med låg höjd, men hunden vägrar hoppa då höjden är högre, hon går under:grin:

Jag tror inte hon tar skada av att hoppa ett hinder nu och då, hon hoppar in och ut ur bakluckan i bilen ett par gånger om dagen, men jag vill ju inte ha henne att hoppa många gånger i rad..

Jag ska öva lite mer på låga hinder tror jag och så får bi se hur jag gör när det blir dags för prov.

Fler tips?

Min golden sprang oxå under när det blev högre, men jag satte ett kryss under och berömde väldigt mkt när hon hoppade :D Jag tror att dom har lite svårt att bedömma i början därför hjälper det att fylla ut hindret :p Nu hoppar hon full höjd super bra, men jag tränar sällan på det eftersom jag inte vill slita på henne;)

Liknande trådar

Z
Övr. Hund Hej Hade en tråd uppe för några månader sen ang hurvida man kunde skaffa hund som rullstolsbunden. Fick sedan ett erbjudande om att ta...
Svar
5
· Visningar
5 039
Senast: zole
·
Övr. Hund Är detta möjligt.... Har problem med ryggen, höfter, axlar o nacke....(medfött ryggfel och sedan skada ovanpå det) Men jag vill ju...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: Domino_s
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Nikkis
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 082
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka