Hopp och cavaletti övningar?

F

Fredriksbergs Pi

Hej allihopa :)

Jag undrar ifall ni har några bra och roliga hopp eller cavaletti övningar.

Som ni kanske brukar hoppa på träning eller hemma. Det skulle vara roligt och få lite förslag på olika övningar :laugh:

/ Nathalie

Sv: Hopp och cavaletti övningar?

det skulle jag också vela ha förslag på då det e trisst att bara rida runt lite hur som! Själv är jag en sådan människa med sämsta fantasi så jag följer denna tråd!

jag hoppade studs med min häst förra veckan, man kan sätta upp hinderstöd i en fyrkant, så det får plats bommar runt om som en fyrkant.
Sätt den i mitten av padocken eller ängen eller vad du nu rider på (:p) och sen kan du ju ha ett framhoppningshinder med.
Men förstår du? Jag är sämst på att förklara :crazy:

Först ha cavalettibommar på medellinjen och sedan ha ett hinder på diagonalen. Märk ut "bryt" punkten med koner. Trava över bommarna, fatta galopp och håll en rak och bra linje sen när du ska hoppa över hindret på diagonalen. Blir en kontroll och vägplaneringsövning. Väldigt lätt att gena i svängen och det är det man ska undvika med den här övningen.

--l-l-l-l------\

Du fortsätter vid snesträcket åt höger eller vänster och har ett hinder på diagonalen där. Gick inte att få till det för sträcken hamnar inte där jag vill.:cool:

Hoppas du fattar min simpla ritning.

Senast ändrad:

Jag kan verkligen rekomendera att bli plusmedlem på hippson.se.
Där finns det jättemånga rid- och hoppövningar. Bara att välja och vraka!

Okej! jag förstår :)
Tack så mycket! :)

Okej :) Jag förstår din ritning :p
Tack så mycket!

jag hoppade studs med min häst förra veckan, man kan sätta upp hinderstöd i en fyrkant, så det får plats bommar runt om som en fyrkant.
Sätt den i mitten av padocken eller ängen eller vad du nu rider på (:p) och sen kan du ju ha ett framhoppningshinder med.
Men förstår du? Jag är sämst på att förklara :crazy:

Jag tror jag förstår :p

Vilken typ av ovning vill du ha? Gymnastik, banhoppning, svangar? Ja vad?:)

Har en del pa lager, men kan inte skriva alla, sa du kan ju onska:p

gör upp en volt, tex mittvolten, och lägg bommar i den, som en solfjäder typ, så att du kan jobba på böjt spår och över bommar samtdigt. förstår du?

Lägg som en fyrkant av bommar mitt på ridbanan, inga hinderstöd eller något. Trava in i fyrkanten och gör halt i den. Rolig men svår övning om man inte har en lyhörd häst! Du kan öka svårighetsgraden genom att rida in i galopp istället.

det var en bra idé! tror tillome att jag ska prova den idag!

gör upp en volt, tex mittvolten, och lägg bommar i den, som en solfjäder typ, så att du kan jobba på böjt spår och över bommar samtdigt. förstår du?

Japp ;) Tackar tackar!

Vilken typ av ovning vill du ha? Gymnastik, banhoppning, svangar? Ja vad?:)

Har en del pa lager, men kan inte skriva alla, sa du kan ju onska:p

Jag skulle vilja veta någon/några bra gymnastikövningar till och börja med..:D

Lägg som en fyrkant av bommar mitt på ridbanan, inga hinderstöd eller något. Trava in i fyrkanten och gör halt i den. Rolig men svår övning om man inte har en lyhörd häst! Du kan öka svårighetsgraden genom att rida in i galopp istället.

Det där lät ypperlig smart :banana: jag som behöver träna på lydnad :o perfekt! lät skoj också! :D

Jag vet en super bra bok med cavaletti övningar, Cavaletti av Klimke. Kostar 220:- + frakt :)

Själv brukar jag lägga en bom på varje sidan på stora volten :) Tillsist fattar hästen att den måste sakta ner för att få plats :P
Något som kan vara bra att investera i är "sockerbitar", finns billiga på www.safety-system.com cavaletti block heter det där :) Så du får med de höga benlyften! annars kan man använda gamla bildäck och en staketstolpe från hagen!

Något som är viktigt när man hoppar studs är att det inte behöver vara höga hinder utan man ska kunna komma in i trav och galopp utan problem :) huvudsaken är att hästen HOPPAR och inte kliver :P Leta upp avstånden på nätet :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama