Hopp häst som e lite slö bak...

S

SirWillgott

Hej ,har ett underbart danskt halvblod som jag tävlar i hoppning upp till 120..Han är mkt het men har ett mkt bra språng!:D
Men nu e det så att när jag hoppar med honom (spelar ingen roll vilken höjd det är..) så är han tyvär lite "lat" med att dra upp bakbenen, och "tutchar" då lätt till bommen..
Har försökt med å träna med dressyr spö och lätt nudda honom på baken över hindrena(tips från min tränare) ,men då han redan är mkt het så blir han bara stissig av detta ..
Skulle vilja ha några bra övningar så han skärper sig med detta och så att vi kan klättra upp mer i klasserna och göra bra ifrån oss på allsvenskan i höst:)
Blir mkt tacksam för svar!!:bow:

Sv: Hopp häst som e lite slö bak...

skritthoppning..?
som jag uppfattat ditt inlägg, så blir h*n flack över hindret.
är hästen i balans annars?
va noga med att halvhalterna går igenom innan sprången, då får du ju med dig hästen bättre.
kanske träna med markbommar framför.
stuts hoppning brukar ju oxå vara bra övning.
lycka till..

Hej!
De jag har hört är att det är bra att köra olika bomövningar så hästen lyfter sina bakben såsom galoppbommar och travbommar. :)

Lycka till! ;)

• Serier! Massa bommar och lägre hinder längs hela långsidan, hästen kommer då inte kunna (även om han/hon säkert kommer prova) "springa" igenom det utan måste komma tillbaka och hitta balans, du som ryttare "åker bara med".
  • Upphöjda kavaletti är mycket bra träning för bakbenen (och resten av kroppen för den delen), man kan höja de ganska mycket allteftersom. Jobba i både skritt och trav!
  • Studs.
Har man inte balans och kontroll på lägre höjder har man det inte på högre höjder heller.. Man kan hoppa på fart, men det kommer ge bakslag förr eller senare!
:)

• Serier! Massa bommar och lägre hinder längs hela långsidan, hästen kommer då inte kunna (även om han/hon säkert kommer prova) "springa" igenom det utan måste komma tillbaka och hitta balans, du som ryttare "åker bara med".
  • Upphöjda kavaletti är mycket bra träning för bakbenen (och resten av kroppen för den delen), man kan höja de ganska mycket allteftersom. Jobba i både skritt och trav!
  • Studs.
Har man inte balans och kontroll på lägre höjder har man det inte på högre höjder heller.. Man kan hoppa på fart, men det kommer ge bakslag förr eller senare!
:)

håller med, långa serier och stutsar är väldigt bra för att få med hästen, lika så stutsserier som övergår i kort och hög kombination.
korta låga serier på bara 3-4 hinder rusar hästar lätt igenom, men har man 8 hinder av varierande form (dvs bom på marken, kryss. upphöjd bom osv) kräver att hästen tar det lugnt och jobbar på.

• Gilla
Reactions: WS6

Liknande trådar

Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25