hopp/fälttävlans skydd! svamligt.

R

red_devil

Lite frågor om skydd.

1. Vilken sort av skydd anser ni vara bäst vi hopp/FT(vatten)?? läder, neopren m.m.
ska dom vara öppna fram eller heltäckande?? (senskydd, damask)

jag ska köpa nya skydd till pållan som jag ska ha till hoppning och lätare FT, undrar om ni har nå tipps... :bow: :bow: :bow:

dom ska inte kosta skjortan men dom ska endå ha ng kavlite m.m....

:devil:

Sv: hopp/fälttävlans skydd! svamligt.

Senskydd (o gärna boots) duger väl gott vid lättare fälttävlan. Finns dom som har höga strykkappor oxå.
Annars har Eskadron tagit fram nya senskydd & bakskydd avsedda för fälttävlan Bild och bakskydden här

jag tycker att lättviktsskydd tex NEW lightweight, är bäst,
de går hela vägen runt, har en rejäl skena för att skydda senan på frambenet/framsidan av bakbenet
och bäst av allt: de drar inte åt sig vatten och blir tunga!!!

NEW kostar ca 700 paret

i lättare klasser kan vanliga senskydd/strykkappor bak duga bra

Källquist damasker, höga bak o fram, är bra kvalitet. Neopren. De duger gott till lägre klasser och täcker runt om som jag lärt mig att FT-skydd ska.

tack för svaren!

men drar inte neopren åt sig vatten?? :confused:

Jag förstår inte hur folk kan rida terrängen med senskydd, de är ju öppna fram! Som gjort för skador om hästen bara precis skrapar i. Kan man inte köpa "riktiga" skydd så ska man åtminstone ha ett par skydd som skyddar runt hela benet! Så tycker jag iaf :)

jo de gör de, därför är inte såna skydd att rekommendera för de blir ju extra tungt för hästen
men i lättare klasser tycker jag att man kan ha såna,
banan e ju inte så lång och tempot e inte så högt att
tyngden på skydden ska påverka hästens prestationsförmåga

och jag skulle aldrig rida terrängen med ett par skydd som inte hade rejäl skena el liknande för att skydda senan, därför har jag hellre senskydd än ett par vanliga strykkappor

OKEJ!

jag tar nog heller det säkra föredet osäkra! :bump:

Det finns en anledning till varför senskydd ser ut som de gör: det är senan som är känslig, inte framsidan av benet.
Om hästen slår i ordentligt, hur mkt skyddar en mjuk strykkappa då? Inte mkt...

Liknande trådar

C
Fälttävlan Hej alla fälttävlansryttare! Hoppas jag kan få lite hjälp, jag som inte kan så mycket inom fälttävlan. Ska hoppa lite terräng, mest...
Svar
16
· Visningar
1 568
Senast: caramelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama