Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hejsan alla kloka bukefalister.
Jo det är som så att jag går i hoppsadel-köpar-tankar. Har nämligen börjat hoppa lite smått och inser att jag tycker att det är väldigt roligt och skulle vilja fortsätta med detta. Har fått låna en hoppsadel av min tränare eftersom hon fick hjärtfel när jag sa att jag "kunde hoppa i min dressyrsadel" Sedan har jag ju märkt att det faktiskt är lite lättare då.
Nu till min fråga, sadeln jag fick prova var en Zaldi med normal bomvidd & den låg jättebra och så. Men dressyrsadeln som jag har utprovat (och som ligger jättebra) är en Amerigo med bomvidd +2,5. (Alltså rätt vid eftersom 0 är normal). Är detta "normalt" att det skiljer så mkt?
Det skiljer sig ofta i oika bomvidder mellan olika märken, ja.
Var alltid noga och ta gärna hjälp av någon annan också, så att sadeln passar som den ska även i alla hästens rörelser vid ridning, så ska det nog gå bra
Tänkte mest på hurivida det är normalt att en hoppsadel har normal bomvidd och dressyrsadeln har extra vid bom. Alltså, på samma häst. Trodde lixom bomvidden på hoppsadeln oxå skulle vara vid. Förstår du hur jag menar?
/Magda
Jodå jag förstår vad du menar
Men det är inte vilken "sorts" (hopp, dressyr, allround..) sadel som spelar roll, utan hur märket/tillverkaren mäter bomvidden på sadeln. En dressyrsadel och en annan dressyrsadel kan det också skilja mellan, likväl som mellan två olika hoppsadlar - eller som i ditt fall, mellan en dressyrsadel och en hoppsadel.