hopp/dressyrsadel

Myggan_ox

Trådstartare
Hejsan alla kloka bukefalister. :)
Jo det är som så att jag går i hoppsadel-köpar-tankar. Har nämligen börjat hoppa lite smått och inser att jag tycker att det är väldigt roligt och skulle vilja fortsätta med detta. Har fått låna en hoppsadel av min tränare eftersom hon fick hjärtfel :o när jag sa att jag "kunde hoppa i min dressyrsadel" :D Sedan har jag ju märkt att det faktiskt är lite lättare då. ;)

Nu till min fråga, sadeln jag fick prova var en Zaldi med normal bomvidd & den låg jättebra och så. Men dressyrsadeln som jag har utprovat (och som ligger jättebra) är en Amerigo med bomvidd +2,5. (Alltså rätt vid eftersom 0 är normal). Är detta "normalt" att det skiljer så mkt?

//Magda!

Sv: hopp/dressyrsadel

Det skiljer sig ofta i oika bomvidder mellan olika märken, ja.

Var alltid noga och ta gärna hjälp av någon annan också, så att sadeln passar som den ska även i alla hästens rörelser vid ridning, så ska det nog gå bra ;)

Tänkte mest på hurivida det är normalt att en hoppsadel har normal bomvidd och dressyrsadeln har extra vid bom. Alltså, på samma häst. :D Trodde lixom bomvidden på hoppsadeln oxå skulle vara vid. Förstår du hur jag menar?
/Magda

Jodå jag förstår vad du menar :p
Men det är inte vilken "sorts" (hopp, dressyr, allround..) sadel som spelar roll, utan hur märket/tillverkaren mäter bomvidden på sadeln. En dressyrsadel och en annan dressyrsadel kan det också skilja mellan, likväl som mellan två olika hoppsadlar - eller som i ditt fall, mellan en dressyrsadel och en hoppsadel.

Liknande trådar

Utrustning Rider just nu en häst som inte är min. Kontrakt skrivet för att jag ska ha honom ett halvår minst så får vi se sedan. Vill komma igång...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: KSF
·
Utrustning Ska köpa dressyrsadel till min dam denna vecka tänkte jag, ska såklart åka till utprovaren men tänkte se om ngn har en idé om vad jag...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: BernT
·
A
Utrustning Har just nu en (ful och vidrig) utprovad Stübben allround mot hopp som jag använder som tillfällig hoppsadel. Kruxet är att den sitter...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: atmosphere
·
Utrustning Håller på leta dressyrsadel till min ena fullblodskille. Tyvärr har han sadelläget from hell =/ Världens längsta och största manke samt...
Svar
17
· Visningar
5 870
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI