Hopp, dressyr el. multi?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sorbisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 603

sorbisen

Trådstartare
Till våren har jag fått möjligheten att ta ett föl till på min kuses mamma men jag har så svårt att välja hingst. Tog ju en dressyrhingst (Napoleon) förra gången (-94) och det blev väldigt bra tycker jag, men nu står det alldeles still. Tänkte att jag kanske kunde få lite idéer av er. Stoet är e:Pajazzo, u:soraya II, ue: Labrador, uu: Soraya 7973. Hon är ungefär 163 cm och ganska fullblodslik. På 1, 2 och 3-års premieringarna fick hon omdömet något gracil fram och lågt ansatt hals. Hennes trav skulle dessutom kunna vara lite bättre enligt mitt eget tycke. Hon har ett fantastiskt temperament men är ganska "stoig" periodvis.

Skulle ju om fölet blir ett sto vilja behålla det men det ska ju även gå att sälja den för som bekant kan man ju inte behålla alla hästar. Ett krav är att hingsten ska finnas på färsk semin eller naturlig då hon kommer att vara 18 år och inte haft föl sedan 1994. Han ska ju självklart förbättra hennes svaga sidor också (förhoppningsvis) men sedan är valet öppet. Med tanke på traven har jag kikat lite på Don primero men vad tycker ni. Snälla ge mig lite tips i denna hingstjungel.

Sv: Hopp, dressyr el. multi?

Vad sägs om Santana?
santana3.jpg

Har en stam som inte går av för hackor o hade bla 9 på trav på sitt bruksprov. Verkar ha ett bra temperament efter att ha sett honom på lite unghästtävlingar.
Tror att DP kan bli för litet plus att Santana känns som en ngt modernare typ för ditt sto.

Att jag inte tänkt på honom, han är ju så himla fin :love::love:. tror som du att han kan passa stoet mycket bra. Som grädde på moset har han ju en riktigt fin stam också, var först inne på något svenskt men jag har ju min egen som jag kör svenskt på så varför inte vara lite Wild and crazy och köra utländskt :D. En solklar kandidat till the grand old lady. Ska försöka vaska fram någon bra bild på henne, det kanske blir lite lättare att komma med tips då.

Santana är fin! :love:

Vill du förbättra traven och gångarterna i det stora hela ska du nog välja en dressyrhingst. Vill du ha in lite hopp, kan du ju testa Nobel. Han har ju hoppstam och är tävlad en massa i hoppning, men har även mycket god gång och har nu startat en dressyrkarriär. En multitalang med andra ord! :d Du kan väl kika in honom? Han finns på Gränsbos hemsida.

Highlight ser mycket fin ut, dessutom har han ju mycket bra dräktighet och det måste jag säga kan vara avgörande eftersom jag inte vet hur tant-häst fungerar nuförtiden. När jag tog föl på henne blev hon dräktig på första försöket, tyvärr var det tvillingar då och hon resorberade. som tur var hade jag lite tid på mig så jag han med en seminering till och det tog sig direkt den gången också, men det var ju då det!

Jag har ju mest intresserat mig för de svenska dressyr-stammarna så jag är helt novis på de utländska och alla hoppinriktade i princip. Ska titta på både Highlight och Nobel lite närmre, får sätta mig och googla lite ikväll.

Tack så mycket för svaren till er båda :bow::bow:

Jag har ju betäckt med Nobel på mitt sto med dressyrstam.. Hoppas på jättefint föl såklart :D

Har spanat in unghästarna på Poohs hemsida som är e. Nobel. De är jättefina.

Nobel hade dessutom typ 95% levande spermier i seminet som mitt sto blev betäckt med, det var nog den bästa kvaliteten den stationen vi var på hade sett. :bow:

Nobel hade jag kunnat ta till Wilma, faktiskt! Läcker som få! :love:

Kul att jag inte är ensam om intresset för gamla svenska stammar:)

Själv har jag valt Lambourghini i år för jag vill ha en svenskstammad dubbeltalang. Har du tittat på honom?

första tanken som jag fick var Okeanos... men han är ju en de mer "svenska" ... :o har ingen riktig "motivering" utan det är bara en känsla.

Kompisens 22-åriga sto är dräktig med Okeanos, om hon tog sig på 1 brunst eller ej vet jag inte men han ska ha bra kvalisort på simmarna. Hon tog sig ej för 2 år sen när jag lånade magen men då var det en annan hingst.

Var tvungen att ta fram DVD från visningen i våras, han ser bra trevlig ut! :love: :)

Vårt gamla sto på 22 år som inte haft föl sen hon var 18 tog sig på första försöket i pågående brunst med Bayron 885 när vi åkte in i ren panik i våras eftersom han stod beredd att skickas till USA. Det är krut i de gamla tanterna :D

Tack snälla alla som svarat. Kul att det är så många som har förslag. Jag har tittat på Nobel, Lambourgini, Don primero, Santana och ett par till. Både Nobel och Lambourgini är riktigt heta om man så säger. Tur att det är ett tag kvar så man kan ändra sig några gånger. Får kanske bara en chans på henne så det måste vara något riktigt "rätt" i hjärtat och då lutar det nog mest år det svenska även fast jag kanske borde chocka mig själv och välja utländskt.

Jag hade ju inte en tanke på utländskt. Jag skulle bara ha svensk stam på mitt svenskstammade sto osv. Sedan funkade inte den svenskstammade hingsten jag valde (Impuls) och då fick vi byta i panik. Och jag är trots detta jättenöjd! :p Så det kan gå...

Highlight ser mycket fin ut, dessutom har han ju mycket bra dräktighet och det måste jag säga kan vara avgörande eftersom jag inte vet hur tant-häst fungerar nuförtiden.

Har du fått "bra dräktighet" ifrån hingsthållarens sida? Jag mailade dem och undrade varför de skrev det, när det enligt Blå Boken inte stämmer. Mellan 1997 och 2006 hade han 63 % dräktighet med AI, 62 % med TAI och 57 % med FAI. Tyvärr har hingsthållaren inte svarat mig. :(

Det var en mycket intressant upplysning, detta sätter ju honom i ett helt annat läge. Om jag tar bort honom så är det nog Santana, Lambourgini och Nobel kvar. Jag får nog sätta mig och jämföra dom tre och se vem som kan passa henne bäst. Nu är ju äntligen julen över så nu kan man ju roa sig med de fyrbenta herrarna igen :D

Om du vill kan jag kolla upp dräktigheten på L och N, fast det blir inte förrän jag kommer hem från julledigheten. ;)

Mitt tips är Saigon om ägarana väljer att ha honom i avel nästa år. Han har nära nog helsvensk stam och i släkten finns det fina hopphästar. Han har lämnat avkommor med både gångarts och hoppdiplom. Dessutom har han haft mycket hög dräktighet!

Saigon är helt klart min favorit bland alla de helsvenska hingstarna.

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: ameo
·
Avel Hej alla avelsmänniskor! Jag har en egen uppfödning f:-94 e: Napoleon 625-Pajazzo 653-Labrador 588. Hon tillhör stofamilj 72 och har...
2
Svar
28
· Visningar
2 346
Senast: sorbisen
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 334
Senast: Sara-Ida
·
N
Avel Har ett sto efter Magritte - Ibsen DH 262 - Biarritz som jag hade tänkt ta föl på om ett par år, hon blir tolv nu. Hon har gått 1.20...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Nyrelski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka