Höpåsar som man kan vattna höt i?

O

_otursbarn_

Vill ha det.
Måste vattna pålles hö.. men vi har vanliga IKEApåsar och vattnet lixom stannarkvar i dom å så läcker det på natten :mad:
Någon som vet nåra bra höpåsar som går att vattna i?

Sv: Höpåsar som man kan vattna höt i?

Hööks har en höpåse med nät i botten så att vattnet rinner ut. Rymmer ca 6 kg hö.

men dom är det väl ett stort hål i framtill?

Enkel och billig metod:

Ta en vanlig hålslagare (som man gör hål i papper med) och ta fram en gammal Ikeakasse. Gör så många hål i botten som du vill.
Klart!

Enklare kan det inte bli... ;)

Mvh Huntress

smart.. provar imrron.. hoppas inte hela påsen trasar upp sig bara..:P

Sweet skrev:
Hööks har en höpåse med nät i botten så att vattnet rinner ut. Rymmer ca 6 kg hö.
Hööks höpåsar är verkligen inget att rekomendera!! höet ramlar ut och påsen är allmänt jobbig!

Varför vill du inte använda ett helt vanligt hö-nät?

Jag vattnar mitt hö ordentligt direkt när jag kommer till stallet sen får det stå och dra ute medans jag rider och grejjar sen är det bara att hälla ut överflödigt vatten innan man sticker hem.........IKEA påsar funkar visst ;)

köp lövkorgar, bra och så går de att stapla och sen kan duktiga hästar som äter fint ;) käka direkt ur den.

Jag har gjort 5-6 hål i botten på varje ikea påse, bara ta en kniv och attackera påsen lite :)

OBS! jag har inte dragit kniven så det blir ett stor hål utan bara i och sen ur med den.

Annars är hönät eller lövkorgar bra.

knoppan skrev:
Varför vill du inte använda ett helt vanligt hö-nät?

Exakt... hönät i tunna med vatten. Lyft upp nätet och vattnet är kvar i tunnan och höt kvar i nätet. Lätt som en plätt

Med tanke på att höt ska blöttas 15 min isträck (avspolning har ju ingen effekt så.....)så är det ju nästan lättast med hönöt och en tunna att lägga den i...

Tänk på att man aldrig ska låta vattnat hö stå för längre det bildas nämligen mögel då vilket är ännu farligare!! Köp då höensilage istället.

Man ska blötlägga höet i 20-30 minuter varken mer eller mindre och utfodra direkt. (vem nu som vill stå och göra detta på morgonen) Har haft mycket problem med detta till min hosthäst. Och har pratat med många kunniga. Mögelsporer bildas snabbt i blöt hö och det är ju det Vi försöker minska med att blöta höet. (nästan allt hö som dammar är nämligen mögel har jag fått förklarat av en som skrev sin avhandling om hö, och det är det som kan göra att våra hästar hostar)

Man fyller en ikea-påse med hö, tar fram en vass kniv, o hugger! :) :bump:
Blir en massa bra o hål o vattner rinner ut :) Funkar även att stoppa ner hela åbäket i en tunna, men gör många hål då, annars blir det tungt o lyfta upp.

han får onti magen av hösilaget..:(

MoonFlight skrev:
Med tanke på att höt ska blöttas 15 min isträck (avspolning har ju ingen effekt så.....)så är det ju nästan lättast med hönöt och en tunna att lägga den i...

Jag tycker det är lättare att använda ikea påsar och vattna höt i, Antingen så gör man som några redan svarat, helt enkelt gör några hål i botten, eller så fyller man upp påsen med vatten och låter höt ligga där i några minuter och sedan bara häller ut vattnet... :idea:
Det tycker jag är lättare än att hålla på med hönät. Tar sån tid att fylla med hö... Kanske jag som inte har nån bra teknik... :D

använd lövkorg eller tvättkorg

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 259
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 840
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 812
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka