Hööks kombinationsbett??

G

Grevinnan

Är det någon som använder det???
Plus och minus??
Jag har en stark fjordhäst som jag rider på pelham och även på pessoa och det funkar men när min dotter som är 12 år ska rida henne så behövs något annat....
Men detta kanske är "snällare" än pelham??? :confused:

hmm...
har aldrig använt d eller sett nån använda det...
men efter att ha sett det i katalog och i affären så tycker jag att d ser rätt läbbigt ut... :crazy:
har lixom undrat vad det är för häst som skulle behöva nått sånt.... :crazy:

jag skulle inte sätta på de om de inte va en väldigt erfaren ryttare som vet hur de funkar.

kan lova dej att det är inte snällare än pelham! det har både hävstång till bett, kedja och hackamore.

Varför inte prova ett vanligt hackamore med långa skänklar och kedja (med kindkedjetunnel).

Barn brukar inte vara så hårda i handen så det borde kunna gå bra.

mvh Jessica

Nu pratar jag stark pigg fjording och hon går vart som helst med ett sånt hackamore.
Men oftast stannar hon pga. av att hon är snäll och väluppfostrad för det är hon!!!
Kanske skulle bli försöktskanin på ett kombibett, så kan jag lämna en avhandling senare...

Just det på hööks har en väldigt dålig passform så det är nog bättre att prova något annat.

Du kan ju prova att sätta en kedja bakom pessoat istället i översta ringen (där sidostyckena sitter).

( nu vet jag att jag kommer få svea på mig) :angel:

Sorry - om hon är väluppfostrad behöver du inte betsla upp :devil:

Jag skulle också rekommendera ett hack - eller att du började rida på pelham på stora ringen och flyttade ner tygeln när dottern red (barn är ofta mjuka i handen) - på detta sätt får hon en starkare broms än du

Min häst är en stark och pigg nordsvensk, han stannar alla gånger för det hackamoret som jag syftar på (gummiöverdragen cykelkedja som nosdel och ren kedja under käken) Skänklarna är 20-30 cm långa. Stannar inte hästen för ett sådant så är något allvarligt fel.

mvh Jessica

Ja och kanske mig med.

Rekommedera då hellre en stång (enligt mig). ;)

Att ha ett pessoa, sätta på kedja okej...men man har fortfarande kvar att bettet är delat, vilket gör at nötknäckar effekten blir grymt stor.

Svar till trådskaparen:

Hade jag haft en sådan häst så skulle jag nog inte överhuvudtaget våga sätta upp någon som man måste betsla upp för. Även om du sätter på det bett där hjälperna förstärks maximalt så blir det inte speciellt starkt för ett barn och inte heller om hästen sätter fart för då krävs det teknik inte råstyrka.

Min häst är visserligen inte stark på det sättet, men om hon känner att personen på ryggen verkligen inte har någon koll så kan hon bara dra oavsett bett.
Har bara personen lite rid erfarenhet kan de rida på vad som helst.

Håller med Spider, skulle inte sätta upp ett litet barn på en sån häst. Med undantag för inne i ett ridhus eller paddock. Det låter inte särskilt tryggt!

Och en häst som inte stannar för pelham och pessoa?? Nej du, då är det nog inte bara bettet som är fel......

Jo precis ridhus eller paddock funkar kanske. Beror på hur hästen är funtad.

Kanske också som handhäst om den funkar bra med det.

Att ha ett pessoa, sätta på kedja okej...men man har fortfarande kvar att bettet är delat, vilket gör at nötknäckar effekten blir grymt stor.

Fast jag upplever det inte så med pessoa med kedja faktiskt, min häst som gärna blir het i terrängen och vill krulla i hop sig och springa fort fungerar absolut inte på pelham för då får jag en nötknäckareffekt.

Det är jättesvårt i min gren att kunna galoppera i 600 meters tempo komma tillbaka på några korta galoppsprång in på en trång studs kanske 3m med en höjd på 1.10 - 1.20 utan att ha hästen i handen! Har du det går du omkull. Kul va!!

På pessoat med kedja går det. även om jag i grund och botten hatar detta bettet :o så fungerar den kombinationen ypperligt bra.

Men det blir inte den nötknäppareffekten som det blir med ett pelham eller en kandarstång eftersom kedjan hamnar så högt upp. Den hamnar nästan där nosgrimman sitter så bettet nyper inte runt käken. Det blir lite hackamore-effekt fast inte över nosryggen.

mvh Jessica

Nej, nej...SÅ illa är det inte...men tack ändå.
Hon tävlar henne i hoppning och det funkar.

Okej nu förstår jag inte hur du eller Jessica menar. En nörknäppar effekt är ju när bettet går ihop i mitten precis som att man knäcker en nöt.
En stång kan inte göra detta eftersom den är rak. Stänger som inte är raka är enligt mig inte en stång det är vansinne. :angel:

Eller missförstår vi bara varandra? :confused:

"En nörknäppar effekt är ju när bettet går ihop i mitten precis som att man knäcker en nöt."

Den effekt som du beskrev kallar jag också för nötknäppareffekt.
Inte kan vi vara ute och cykla inte ;)

Menar du att nötknäppareffekten inte har med kedjan att göra, utan att även ett vanligt tränsbett kan utsätta hästen för den.

Eller anser du helt enkelt att man inte bör ha delade hävstångsbett överhuvudtaget?

Jag kallar det för nötknäppareffekt när man har ett delat bett med kindkedja, på grund av att bettet och kedjan kniper åt runt hela underkäken på hästen. Det är detta jag inte anser händer med mitt tredelade pessoa eftersom kedjan sitter så högt upp.

mvh Jessica

Det bettet har väl, om jag inte missminner mig, ett tvådelat bett? Jag ska inte uttala mig om lämpligheten i att använda bettet på din häst, för det kan jag inte avgöra, men...
Med tanke på det tvådelade bettet i kombination med nosdelen så är det oerhört viktigt att man är helt säker på att hästen har plats i munnen för bettet. Annars trycker ju det upp i gommen samtidigt som nosdelen trycker igen munnen på hästen = ajaj.
En trevligare variant på det bettet borde alltså ha en rak (nåja, mullen mouth snarare) mundel istället.

Jaha! :idea:

Då fattar jag att vi inte tycker detsamma. :D

Det jag menade var just att delen i munnen knäpps ihop som en tång man använder för att knäcka nötter.

Nu förstår jag hur du menar!
Ett tredelat borde onekligen vara bättre eftersom det som du säger inte kniper åt på sammam sätt, men det som är "kasst" men pessoat är att skänklarna är lösa så att bett ringarna kan flytta sig. Hrm...vet inte hur jag ska förklara.

I vilket fall så harman skänklar, men eftersom de inte sitter fast så förlorar man hävstångeffekten och får mer nötknäppar effekt (om man nu har ett enkel ledat bett).

Jag visste faktiskt inte ens att det fanns tredelade bett med skänklar. :crazy:
Men nej jag anser att man ska ha ett rakt bett om man har skänklar på bettet, men det med tredelade vet jag faktiskt inte hur jag ska ställa mig till...för lite tid att tänka igenom det på.

Hade varit intressant att höra vad Svea tycker!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka