fejt

Trådstartare
En av mina hästar kom in häromdagen med ett sår stort som en femkrona på nosryggen. Inte djupt men mer än ett skrapsår och med en flik, som om han rivit sig på något. Jag har spolat ordentligt med vatten två gånger om dagen och smörjt med en gel som heter "Medihoney antibacterial wound gel". Jag kände mig lite tveksam till att klegga på något i värmen men ville ändå prova. Det har fungerat över förväntan och läkt mycket fortare än andra sår jag behandlat på andra sätt. Nu kanske man inte kan dra slutsatser av det. Självklart finns en massa omständigheter som avgör varför ett sår läker fort och bra. Jag undrar ändå om någon har provat vanlig honung för sårvård och vad ni i så fall har för erfarenheter av det? Den här gelen var rätt dyr och inte så dryg.

En av mina hästar kom in häromdagen med ett sår stort som en femkrona på nosryggen. Inte djupt men mer än ett skrapsår och med en flik, som om han rivit sig på något. Jag har spolat ordentligt med vatten två gånger om dagen och smörjt med en gel som heter "Medihoney antibacterial wound gel". Jag kände mig lite tveksam till att klegga på något i värmen men ville ändå prova. Det har fungerat över förväntan och läkt mycket fortare än andra sår jag behandlat på andra sätt. Nu kanske man inte kan dra slutsatser av det. Självklart finns en massa omständigheter som avgör varför ett sår läker fort och bra. Jag undrar ändå om någon har provat vanlig honung för sårvård och vad ni i så fall har för erfarenheter av det? Den här gelen var rätt dyr och inte så dryg.

Honung är ganska etablerat bra på sår sen länge. Som du är inne på kan man med fördel använda vanlig honung utan att behöva spendera dyra pengar på preparat ur butik. Men det är ju som alltid beroende på omständigheter och sår vad man väljer att lägga på såklart i övrigt :) Ytliga sår är ju inga konstigheter i sig allmänt, väldigt enkla medel att få sånt att läka och då kan man ju välja lite vad som, inkl honung. Jag hade dock inte velat kleta på ren honung i insektstider ens på ett ytligt sår ;)

Gud, det tänkte jag inte ens på. Att honungen attraherar insekter. Stackars Affe! Men det gick ju bra, trots allt. De går bara ute på nätterna så flugorna och alla kompisarna har förhoppningsvis missat kalaset.

Använde vanlig honung på ett långt djupt sår på ett ben (skenan) i våras, på veterinärs inrådan.Trodde aldrig det skulle läka utan infektion, riktigt fult, men det fungerade super. Bakterier i såret "dras ut" till den goda honungen i stället för att växa i såret. Honungskompresser används inom vanlig sjukvård också. Kommer göra om det alla gånger om behov uppstår.

@fejt Det finns Manuka honung att köpa på burk. Manuka honung är den honung som den där gelen görs av. Vanlig honung fungerar inte alls lika bra och se upp för kopior. Dom testade flera olika Manukahonungar i Storbritanien och den enda som hade den unika bakteriedödande effekten, av dom som testades, var den från en tillverkare som heter Comvita. Honungen finns i olika styrkor från +5 upp till +25 och ju högre styrka desto dyrare. Det har även framkommit att det fuskas rejält med honungen då det tillverkas ca 1800 ton Manuka honung varje år men det säljs över 10 000 ton.. Det är väl så att när en produkt fungerar så vill alla sko sig.. Forskning har även visat att Manukahonung biter bättre på MRSA än dom få antibiotika som är kvar som fungerar. Manukahonung har även visat god effekt vid tex halsfluss. :)

Jag köpte Comvitas Manuka honung +10 (högre styrka är svårt att hitta i Sverige och då drar frakten även iväg samt så är dom flesta tester gjorda på den styrkan) till min häst när han hade kraftig rasp på båda bak och den fungerade bättre än alla antibiotikakrämer och kortisoner som vi hade provat. Prover visade att det fanns resistenta bakterier i raspen. :( Veterinären var först skeptisk men blev djupt imponerad! Vi hade hållt på med antibiotika etc i flera månader men så fort jag avslutade en behandling så kom skiten tillbaka. Efter 3 veckor med Manukahonung var allt borta och pälsen växte tillbaka samt att det inte har kommit tillbaka sedan dess!

Jag betalade 309:- för en burk på 500g, lite skillnad på en liten tub på 50 ml som hade kostat 375:-+moms.. Det står på burken att man för sår bör använda deras medihoney men om jag hade använt den så skulle jag ha blivit ruinerad och dom testerna som gjorts är ju på ren honung så jag chansade och det fungerade som sagt strålande. Men man bör nog täcka över om det är mycket insekter.. ;)

Nu har jag ingen erfarenhet av honung på hästar, men när jag hade vattkoppor som barn hade jag ett stort utslag i pannan som jag konstant pillade på. När jag sedan blev frisk skulle det ju bli ett stort, mörkt ärr där, som en krater :down: Men pappa smetade på honung på det, vad jag minns så var det vanlig honung som vi hade hemma, och rodnaden gick ner mycket snabbare och nästan direkt var ärret i samma färg som huden i övrigt :)

Vanlig honung fungerar utmärkt, det måste inte alls vara Manuka- honung. Det som är viktigt är att det inte är billig importhonung, som ofta hettats upp och har olika tillsatser. Hettar man upp honung dödar man de verksamma mikroberna. Vanlig svensk obehandlad honung ska det vara.
Har använt det mycket, till mugg, sår, eksem osv. Fungerar mycket bra. Honung är bakteriedödande, svampdödande och till viss del även virusdödande.

@Cornelia Det var ett ganska tvärsäkert uttalande, har du källor på det? Där dom jämfört Manukahonung med ex Svensk honung? För det var ju stor skillnad bara på dom Honungssorterna som ändå kallades Manukahonung ifråga om bakteriedödande egenskaper.

Tack allihop för intressanta svar. Jag blev otroligt fascinerad av Manukahonung (som jag inte hört talas om tidigare) och har läst runt en del. Det verkar som om den har vetenskapligt bevisat ganska exceptionella bakteriedödande egenskaper. Men också intressant att läsa att svensk ljunghonung verkar komma i närheten av Manukahonungens effektivitet. Vi har skog, kanske man skulle skaffa ett par kupor...

Och ps, här tackar Affe Bukefalos för upplysningen om honungens, inte bara bakteriedödande, utan också insektsattraherande egenskaper.
Förbandsbomull och silvertejp på grimman.

bild%2865%29.JPG

Jag har källor på det, det kommer. Min man är biodlare och bitillsyningsman och är en levande uppslagsbok när det gäller bin, men jag ska ge er ordentlig källhänvisning.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka