Honung mot mugg??

Jezzie

Trådstartare
Jag fick ett tips att man ska behandla mugg med honung, någon som har provat? det är väl bakteriedödande så kanske det funkar? Jag har då tänkt prova på min pålle iaf. Vi får väl se om det bara är skrock :D

Sv: Honung mot mugg??

Jag fick det tipset för många herrans år sen och provade på en ponny jag hade då. Det funkade faktiskt riktigt bra men var så in i h-e kletigt...

Numer behandlar jag aldrig mugg om det inte är extremt, här får inga hästar mugg för vi har så torra hagar o de som har det när de kommer hit brukar det läka ut av sig själv på.

Prova! Det borde ju inte vara skadligt iom att det är en naturprodukt. :)

Jag har också läst någonstans att det ska fungera. Själv har jag bara inte orkat prova.
Har däremot använt Zinkpasta, helosan, fyra ess, ytterligare en salva som jag ej kommer på namnet på just nu och förtillfället använder jag lila sårspray (super snyggt eller nått...).
Tycker alla varianterna fungerar bra i ett par veckor och sedan slutar de fungera...i alla fall på min pålle. Som tur är har hon hittils inte fått öppna sår utan bara som lite sårskorpor i varje karled. Desssutom brukar slutresultatet vara att det varken blir mer eller mindre oavsett om jag behandlar eller ej...(efter de två veckorna när effekten gått över från medlen jag provat).
Aningen pessimistiskt kanske, men jag blir så less på det, har haft hästar med mugg i omkring tio år nu (i två olika stall).

Jag har använt aloevera-gele mot mugg, och det fungerar jättebra! Det är också lätt bakteriedödande, uppmjukande och inte alls kletigt eller jobbigt att smörja in. Finns i hälsokostaffärer, billigare än alla "hästsalvor".

Istället för att kleta in honung, försök annars hitta propolissalva. Propolis är en bi-produkt (hoho) ;) som utvinns från bikakorna, om jag inte minns helt fel. Det är en blandning av honung och bi-spott och lite annat, en ren naturprodukt och den är också antiseptisk och uppmjukande.

Senast ändrad av en moderator:

hmmmm jag har aldrig provat det men använder gärna matolja med pressad vitlök i ... Funkar bra :D

Jag har oxå hört att det ska vara bra med honung. Ska du testa så testa nu. Kan vara besvärligt till sommaren :d bzzz bzzzzzz

Det funkar! :) Faktum är att det är det enda som hjälpte den enda häst vi har haft med riktigt eländig mugg.

Jag tvättade med mild tvål och ljummet vatten, torkade lite försiktigt med en handduk, och tog sedan vanlig ljus honung och smetade på ett rejält lager. Lade ett bandage utanpå detta och lät det sitta så länge bandaget hängde med eller ungefär ett dygn. Därefter ny tvätt, honung, bandage. Efter tre fyra dagar var det i stort sett läkt.

Helt klart värt att prova!

Honung fungerar som naturlig "pencillin". Hade en väninna som opererade sin fot och såret ville inte läkas. Till slut sa hennes läkare som sista utväg att hon skulle lägga på honung och se då läkte såret. Har en kusin som älskar honung i alla former och hon är mkt sällan sjuk/förkyld, kanske beror det på honungen vem vet... :)

Oh! Är det sant?! Min pålle får sån hemsk jobbig mug varenda år och nu börjas det. Suck! Ska nog testa honung då! Ska det vara någon speciell, eller typ sån man köper i mataffären?

Jag har påbörjat "honungsbehandlingen" jag återkommer om hur det går :D

Helt vanlig som man köper i mataffären. Jag köpte svensk ljus honung, men det borde väl inte vara så stor skillnad tycker jag.

Har nu behandlat med honung i knappt en vecka och muggen är borta på alla ben utom ett där han hade lite mer, men det har blivit mycket mindre så det funkar!! :bump:

Fantastiskt! :)
Det måste jag också prova! Hade du på bandage?

nej, jag tvättade bara rent med mild tvål och gnuggade in honung och lät det sitta på till dagen efter och gjorde samma sak igen då.

Vet att det finns distriktsköterskor som tipsat gamlingar med bensår att de kan prova honung och att det fungerat. Funkar det på folk borde det fungera på djur.

D jag har använt nu min hästs mugg är såpa och aloevera..

tvättar med såpa och sedan torkar sen smörjer med aloe vera..

Funkar super!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
484
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar