Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar både dig och @Fruentimber
Jag har alltid tre tuppar i början av säsongen men får alltid ta ut den tredje då den bli jagad av de två andra. Här blir de åtminstone bara jagade av en enda.

Du ska inte ha ännu fler då?

Nu har jag fyra tuppar på 18 höns. Har provat mig fram lite eftersom jag har några tuppar kvar att slakta som jag håller enskilt, men nu verkar det som att gruppen kommit mer till sans.

Du ska inte ha ännu fler då?

Nu har jag fyra tuppar på 18 höns. Har provat mig fram lite eftersom jag har några tuppar kvar att slakta som jag håller enskilt, men nu verkar det som att gruppen kommit mer till sans.

Ja, kanske det. Få se hur jag gör till våren/sommaren. Ska ju kläcka fram några då så kan ju spara och testa. Har testat det förr men har inte varit riktigt nöjd då heller.

Ja, kanske det. Få se hur jag gör till våren/sommaren. Ska ju kläcka fram några då så kan ju spara och testa. Har testat det förr men har inte varit riktigt nöjd då heller.
Jag har 10 vuxna och två tuppar. Ska välja bort en, men dom ska växa på sig lite till. Tycker det är mycket lugnare med en tupp! (Hade tre, men det gick inte alls). Jag har inte haft problem med befruktning på äggen heller.

Jag har 10 vuxna och två tuppar. Ska välja bort en, men dom ska växa på sig lite till. Tycker det är mycket lugnare med en tupp! (Hade tre, men det gick inte alls). Jag har inte haft problem med befruktning på äggen heller.

Hade jag haft 10 hönor hade det varit ok men för oss är ca 18-21 bäst och då kanske två är bättre?

Får ni några ägg just nu då?

Det är första vintern vi har varit typ varannan dag utan ägg och 1-2 de andra dagarna. Vi har 19 höns!

När jag tittar på vår solpanel så förstår jag iofs varför. Idag var en riktigt ljus dag, dock inte sol och vi var uppe på 1,2 kWh. Men de värsta dagarna har vi legat på endast 59 wh! Alltså det är ju typ mörkt dygnet runt trots att vi bor mellan Stockholm och Uppsala, dvs inte speciellt uppåt landet.

Lampan är tänd i hönshuset från 8-9 på morgonen till 4-5 på kvällen men det verkar just nu inte räcka. De har ruggat klart.
Mer än en månad sen vi fick ägg sist. Tror det är mörkret för det är länge sen de ruggade klart.

Äggen som vi har kvar har varit konstiga. Gulan är tjock och sitter liksom fast i ägget. Luktar inte illa, men inte helt som vanligt tycker jag. Inget som märks förrän man knäcker ägget heller.
Nån som vet varför det blir så? Är dom ok att använda i mat/bak?
Knäckte och slängde nog sju ägg häromdagen när jag skulle göra pannkakor.
Ett ägg känns också helt lätt, det har jag inte vågat knäcka, nåt säger mig att det inte kommer lukta gott.

Hade ingen aning om det, då vet jag till nästa år.
Hur ofta vänder du dom? Vänder ett halvt varv, alltså från ena änden till andra?

De vi sparat nu har jag bara vänt runt lite då och då. Lärde mig den hårda vägen genom samma misstag, förra året!

Detta år får vi fortfarande ägg nu under vintern. Några unghönor har precis börjat, och ett par av de äldre lägger fortfarande.

De vi sparat nu har jag bara vänt runt lite då och då. Lärde mig den hårda vägen genom samma misstag, förra året!

Detta år får vi fortfarande ägg nu under vintern. Några unghönor har precis börjat, och ett par av de äldre lägger fortfarande.
Då och då som i en gång i veckan? Får väl typ lägga dom löst i en låda så de snurrar lite när man öppnar :p

Då och då som i en gång i veckan? Får väl typ lägga dom löst i en låda så de snurrar lite när man öppnar :p

Jag har alla mina ägg med spetsen ner och har de oftast 2-4 veckor i rumstemperatur utan att vända dem något alls. Fenomenet har inte synts till på mina.

Alltså ja, en gång i veckan borde väl räcka? Vi hade våra med spetsen nedåt och efter två månader hade vi samma bekymmer som du. Flera som ruttnat också.

Alltså vad är det för fel på min höna.
För knappt en vecka sedan hittade jag hönan i ett reda på kvällen. När jag lyfte upp henne hade hon noll balans och benen hängde inte med. Jag trodde första att hon brutit ena benet för det bara släpades. Det gick ju rätt fort att konstatera att benet inte var brutet men gå kunde hon knappast utan fick ta stöd av vingarna i marken. Min slutsats var Marek. Grejen är att jag haft 2 hönor tidigare med samma symptom där de fått ta det lugnt några dagar och sedan har de fungerat igen, kanske inte fullt ut men väldigt nära. En av dem hade ett anfall och sedan levde hon resten av livet utan problem. Den andra fick tre anfall med en lätt försämring av normalnivån mellan anfallen så till slut fick jag ta bort henne eftersom livet blev begränsat.
Hönan som blev dålig nu slängde ja gin i ruvburen som fortfarande stod framme och hon kravlade in i redet. Hon fick mat och vatten framför näbben och har hela tiden ätit och druckit men som sagt gå har hon inte kunnat göra. Jag har testat att lyfta ut henne ur redet några gånger för att se hur det ser ut. I går stod hon så i redet men gå gick fortfarande inte. Jag konstaterade där att om ingen förbättring skett inom ett par dagar så fick det bli yxan.
I morse hittade jag förvånande nog damen utanför redet ståendes på bägge benen. Hon gick fram till gallret och skulle ut till de övriga. I vissa rörelser ser jag att balansen inte är på topp men i övrigt så ser hon helt normal ut.
Vad sjutton är det som drabbat henne och de där andra (många år sedan). Det enda som stämmer in alls som jag hittat är just Marek men de ska ju inte kunna bli bättre om de dragit på sig det och det här är ingen liten förbättring utan från inte kunna stå och gå till att röra sig nästan normalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka