OrpingtonVilken ras?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OrpingtonVilken ras?
Ok, du har säkert rätt,jag vet inte vart du bor.Mina bjurholmare har uppehåll ungefär 1 månad vid ruggning, de har precis börjat lägga ägg igen. Jag har också lärt mig att man ska ha lyse här uppe då dagarna blir för korta för att hönsen ska må bra annars, kan ju vara mörkt dygnet runt i perioder Har lampa som tänds 12 och släcks 18.
Jag förstår precis vad du menar med lukten. Ett år körde vi med flis ett rejält lager och så granris ovanpå. Då slipper man vätan under ifrån och granris blir inte tungt på samma sätt och är då enklare hiva ut om det behövs.Nu är jag evinnerligt trött på det här jäkla vädret och regnet!!
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För att hönsen inte skulle behöva gå på lera hela dagarna i hönsgården (som de är instängda i för tillfället då höken varit ihärdig ett längre tag) så har jag ströat med halm och hö. Det är en ordentligt tilltagen hönsgård men inte ens en sådan gård har stått emot årets skitväder, som annars håller för nästan vad som helst.
Jag måste på något sätt åtgärda problemet och det är att det nu är så skitigt att jag antingen måste häva ut extremt tungt hö och halm som är genomsur och skitig eller lägga på mer. Jag har mer halm och hö, så problemet ligger inte där men lukten är förfärlig som det är nu. Det ruttnar samtidigt som det är hönsbajs i.
De är ju alltid så här många och har alltid bajsat så här mycket men i år är lukten överhängande, söt och äcklig och nedbrytningsprocessen får inte tillräckligt med syre och torka.
Jobbet med att ta ut det som finns kommer troligen vara extremt (EXTREMT!) jobbigt nu när det är som värst med tanke på vätan men lägger jag på mer så kanske det inte hjälper, typ Deep bedding, och få ut det till våren då KAN ju bli ännu jobbigare. SUCK!!
Jag förstår precis vad du menar med lukten. Ett år körde vi med flis ett rejält lager och så granris ovanpå. Då slipper man vätan under ifrån och granris blir inte tungt på samma sätt och är då enklare hiva ut om det behövs.
I somras las det på 10 cm grus i gården, men frågan är om vi inte ska lägga ut granris i år igen.
Fliset ligger kvar, men gården var rätt utgrävd och var som en ända stor höns-bad-gropp, så flisen användas även för att jämna till den.Ja, det är verkligen en bra idé med granris. Frågan är om jag får ut det som luktar nu utan att bryta ryggen och ens "spirit".
Lät du fliset ligga kvar sedan eller tog du ut det till våren?
Funderar samtidigt som jag skriver. Vår hönsgård är rejält stor........jag undrar jag om inte det måste till en extremt stor gammgran för att täcka alla kvadratmeter. Det är kanske omöjligt när jag tänker efter.
Fliset ligger kvar, men gården var rätt utgrävd och var som en ända stor höns-bad-gropp, så flisen användas även för att jämna till den.
Jag tänkte på det när jag skrev det, jag tror du har fler hönor än oss.
Men om det inte blir för litet för antalet hönor, så dela av det? Alternativt köp grus.
En del av vår hönsgård har platta, det underlättar ju otroligt mycket. Det går inte att köpa tak på byggmax och sätta upp/ lägga en presening över hela eller en del?
Vi har presenning över vår hönsgård. Kommer ju in snö och vatten ändå från sidorna, men betydligt mindre i alla fall.Smart tänk!
Jag ska allvarligt fundera på alternativen. Faktum är att jag inte tänkt på "tak" alls. Vår är också tämligen urgrävd så påfyllnad gör inget alls.
Vi har presenning över vår hönsgård. Kommer ju in snö och vatten ändå från sidorna, men betydligt mindre i alla fall.
Så hemskt tråkigt om det är marek, vet du om de haft höns där tidigare?Av mina fina kycklingar har jag fått ta bort 3/9. Håller ögonen på två till, jag misstänker marek. Det känns lite trist att gå ut i hönshuset just nu, jag hoppas att jag slipper ta bort allihopa.
Nix, vi byggde nytt. Men vad jag förstår så har de flesta hobbyflockar marek, men latent.Så hemskt tråkigt om det är marek, vet du om de haft höns där tidigare?
Nix, vi byggde nytt. Men vad jag förstår så har de flesta hobbyflockar marek, men latent.
Jo, typ. Men det blir inte mindre deppigt för det.Ja, och ILT. Smått omöjligt att undgå om man har frigående flockar. Däremot så kan man avla så att flocken mer eller mindre blir resistent mot marek, om jag förstått det rätt? Slå ut de som visar symtom och behålla resten, typ.
Jo, typ. Men det blir inte mindre deppigt för det.
Av mina fina kycklingar har jag fått ta bort 3/9. Håller ögonen på två till, jag misstänker marek. Det känns lite trist att gå ut i hönshuset just nu, jag hoppas att jag slipper ta bort allihopa.
@Efwa Är det just blå ägg? Annars ger ju isbar gröna ägg och jag uppfattar den rasen som rätt tålig.
Annars är ju araucanas ägg helt underbar i färgen.