F
Fruentimber
Våra vackra unghöns som jag köpte in i juni.
Hedemora.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina 8 kycklingar som var 4 hönor och 4 tuppar har gått och blivit 3 hönor och 5 tuppar. Det hade ju varit roligare med en tidigt utvecklad höna än en sent utvecklad tupp
Har du sandbotten? Om du har det.....hur tycker du att det fungerar?
Jag har ställt in två vanliga pallkragar med jord, men jag tror att mina hellre badar ute, så länge dom kan.Hur har ni löst det med sandbad för era? Mina uppskattade inte alls baljan med torv jag ställde in
tror ni det gör skillnad med form på balja, eller är mina bara kräsna och hellre väntar tills de är utsläppta och kan gå in i ladan med jordgov
Hur har ni löst det med sandbad för era? Mina uppskattade inte alls baljan med torv jag ställde in
tror ni det gör skillnad med form på balja, eller är mina bara kräsna och hellre väntar tills de är utsläppta och kan gå in i ladan med jordgov
Precis, jag har en halvpallkrage, dubbla och så jord i hälften ungefär. Har en förhoppning om att det ska förhindra att det blir jord överallt. Vi har snart tjäle i marken i Västerbotten, så vi får se om dom börjar använda den då. Än så länge kämpar dom envist på ute.Mina badar ute........hålen är enorma!!! En del hål underminerar hönsgårdsbygget så jag vill verkligen ha en annan lösning.
Inne badar de i sitt bottenunderlag som är krossad halmpellets. Det blir som smått spån men dock inte lika fint som spånet som Unafraid har.
En pallkrage som @Unafraid skriver är ju en ypperlig lösning på problemet. Det finns ju halvpallskrage, så stort behöver det inte bli.
Här har varit så blött sen en evighet tillbaka, att det inte finns nåt annat än lera att bada i ute :/ mina väljer dock att gå till gamla hönshuset då de går fritt.. Där är gammalt torrt jord(?)golv som de verkar älska.Mina badar ute........hålen är enorma!!! En del hål underminerar hönsgårdsbygget så jag vill verkligen ha en annan lösning.
Inne badar de i sitt bottenunderlag som är krossad halmpellets. Det blir som smått spån men dock inte lika fint som spånet som Unafraid har.
En pallkrage som @Unafraid skriver är ju en ypperlig lösning på problemet. Det finns ju halvpallskrage, så stort behöver det inte bli.
Har du alltså lagt in typ vanlig odlingsjord? Mina tycker halmpelletsen de har som strö duger.. Men från nånstans har jag fått för mig att de ska föredra torv, därför la jag in just det i en låda. Jag tror inte ens att de varit i lådan för att undersöka därför funderade jag på om det ev kunde vara utformningen på lådan som var problemet (en svart plastbalja)Jag har ställt in två vanliga pallkragar med jord, men jag tror att mina hellre badar ute, så länge dom kan.
Ja, precis! Dom brukar ju gilla att bada i det utomhus, så jag tänkte att dom fick det inne också. Jag har vanligt spån på golvet inne och det är verkligen helt ointressant att bada i, upptäckte det när jag hade kycklingar i somras, hönan blev helt tokig när hon äntligen vågade sig ut med dom små och fick bada lite ute. det syns att dom har varit ner i jorden, men jag tror inte att dom har provat bada där än.Här har varit så blött sen en evighet tillbaka, att det inte finns nåt annat än lera att bada i ute :/ mina väljer dock att gå till gamla hönshuset då de går fritt.. Där är gammalt torrt jord(?)golv som de verkar älska.
Har du alltså lagt in typ vanlig odlingsjord? Mina tycker halmpelletsen de har som strö duger.. Men från nånstans har jag fått för mig att de ska föredra torv, därför la jag in just det i en låda. Jag tror inte ens att de varit i lådan för att undersöka därför funderade jag på om det ev kunde vara utformningen på lådan som var problemet (en svart plastbalja)
Var och tog kort på fasters och pappas liggsjuka idag, kycklingar när som helst
Visa bifogad fil 40070
Tydligen arg som synden så har inte blivit att lysa äggen eller vet öht inte om det är fler ägg under henne än dom som pappa la dit. Hoppas nu bara inte det smäller till och blir kallt på ett tag nu.
Denna höna hackar inte bara utan flyger upp i ansiktet tydligen. Här får hönorna som är så sura behålla äggen som andra lagt i hennes rede och på ca dag 25 tas okläckta ägg ifrån hönan för lysning och hamnar sedan i äggkläckan. Hönsen har ju flera reden att välja på då så brukar inte bli massa extra under hönan som ligger.Jag är en hönstant som haft ganska många ruvande hedemoror genom åren. De flesta av dom försvarar också sina ägg med besked. Jag sparar ett lagom antal ägg, oftast 8, och vänder dom några gånger om dagen. Jag märker dom med en grön vattenfast tuschpenna för hönan struntar i hur de ser ut. Sen utrustar jag mig med rejäla handskar så att hon får hacka bäst hon kan och byter ut ägghögen hon ligger på pga det går bäst om äggen kläcks ungefär samtidigt. Vissa höns är duktiga och kan både ruva klart alla och passa nykläckta små men inte alla. Sen måste du ta bort nytillkomna ägg varje dag för de andra hönsen fyller ju på, dom förstår inte bättre. Då dagen D närmat sig stänger jag in ruvhönan, hon klarar sig tills alla är kläckta på ett utrymme som bara är drygt dubbelt så stort som hon själv då hon ligger ned. En pytte-vatten automat och mat bara. Lycka till.