Hönsmamma när det gäller ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Ni som har barn som rider, hurpass hönsiga är ni som föräldrar? Det ena av mina barn rider på ridskola + på våra egna ponnier, den andra rider hemmavid då och då.

Jag är som vuxen ALLTID med i stallet, rider den äldsta ut i skogen går jag med. Rider hon på ridbanan så finns jag alltid i närheten. En del tycker nog att jag är hönsig, själv tycker jag att jag har ett högt säkerhetstänkande.

Likaså fick barnen rida på lina tills jag visste att dom kunde hantera ponnyn någorlunda.

På ridskolan blir jag faktiskt lite förundrad över hur många barn som faktiskt aldrig har ngn förälder med som tittar på lektionen. Det brukar vara jag och någon till som stannar och tittar.

Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Det beror i och försig på hur gamla barnen är, men jag tycker inte att du låter hönsig. Visserligen var sällan mina föräldrar med och tittade på min lektioner, men det var mest för att mamma var ännu räddare och tyckte att det blev lugnare om hon inte såg... ;) Så hon satt i cafeterian och väntade.
Men sen släppte de mig nog ganska mycket på egen hand... Mammas kusin hade en shettis som var i princip min hela sommarana från det att jag var 9 10 tror jag och då red jag nästan alltid själv eller så turades jag och en kompis om att rida och en cyklade.
Men jag skulle nog inte släppa ut min dotter på samma sätt... :angel: Kanske för att jag vet mer om hästar än vad min mamma och pappa gjorde... ;)

Hur gamla är barnen?

Jag har en känsla av att hönsigheten slår igenom på allt, dvs. är man orolig så är man det oavsett aktivitet.

/Jane

Ja att jag är lika hönsig mamma som du, det vet du ju nu. ;) Förstår inte heller hur föräldrar bara kan lämpa av sina barn i stallet och åka därifrån. Mkt oansvarigt enligt mig.

Jane_Done skrev:
Jag har en känsla av att hönsigheten slår igenom på allt, dvs. är man orolig så är man det oavsett aktivitet.
/Jane

Nej det stämmer inte på mig i alla fall. M som rider spelar också handboll, men dit släpper jag honom själv, ibland. Är mer risker i stallet och bland hästar, så då anser jag inte att man bara släpper av barnen och drar. Kan tillägga att min ridande son då är 12 år, blir 13 i April 05.

Så intressant.

Ja egentligen vet jag väldigt lite om rädsla för avkommorna eftersom jag själv är lite av en adrenalinjunkie (okej, inte värsta sorten men i alla fall) och uppmuntrar mina barn att vara aktiva även om det är lite riskfyllt enligt gängse normer. Senaste idéen från en av avkommorna var fallskärmshoppning. Visst ska du göra det skrockade både fadern och jag, vad läckert!

Ska väl tillägga att jag blivit uppfostrad med att det är farligt att gå över en tröskel och även idag får förmaningar av min lilla mamma att akta mig ditten och dutten. Tur att hon inte förstår vad min lilla häst är kapabel till. :p

/Jane

Hej
Detta med höns mamma slår i allt.Men är inte höns mamma lika med omtanke och ansvar?
Det du måste tänka på är litar du på din son eller dotter på dig. Lär dom säkerhet vad man ska tänka på när man är bland hästar tex. Min dotter Har ridhjälm på huvudet när hon rider leder häst väst när hon rider.Hon ser hur jag behandlar våra djur i vardagen och tävling.
Hon går på kurs för att ta gröna kortet och säger att det är så lätt för vi gör som dom säger att man ska vid umgänge med hästar.
Du är säkerligen ingen höns mamma utan äm mamma med vett att bry dig."barn gör som vi gör inte som vi säger att man ska eller skulle gör"
Men glöm inte att så smått släppa taget.
kram

Det där med gröna kortet kurs, min son gick också den nu för ett litet tag sedan. Han sa samma sak. Det är så lätt, för det är så vi gör hemma. Anser att man åtminstonde är på rätt väg då. Släppa taget får man heller inte glömma. Men man kan ta det lite pö om pö. I vissa situationer gör min son saker själv. Tex, att ta ut hästarna i hagen och ta in dom själv. Man får ju börja någonstans.

Jomen uppmuntra dom även om det kanske är lite mer än vad man själv skulle våga, det måste man. Jag är ju av andra sorten, rädd för det mesta, men inte vill mina barn sluta att göra vissa saker för det. Tvärtom. Däremot är dom väldigt förstående i att jag är rädd. Min gubbe (barnens far) är lite som du. Måste testa gränser för vad han gör och gärna tetsta på saker som han tycker är en adrenalinkick, men som jag tycker är vedevärdigt läskiga. Men jag förbjuder varken honom eller barnen att testa.

Men hur kan man både vara hönsig och uppmuntra barnen? Det verkar liksom svårt på nåt sätt. Tar du dig själv i järngrepp då?

/Jane

Jane_Done skrev:
Men hur kan man både vara hönsig och uppmuntra barnen? Det verkar liksom svårt på nåt sätt. Tar du dig själv i järngrepp då?

/Jane

Man är sig själv! :D
Talar om för ungarna att man tycker att de är jättemodiga som vågar, men erkänner att man själv inte skulle våga. De känner de sig extra tuffa ...

Mina vet att jag oroar mig för typ allt. De klappar mig på huvudet och säger "don´t worry, morsan" och ger sig ut på äventyr ...

Så ni försöker alltså inte förhindra att de gör det läskiga? Det är där ni förlorar mig i resonemanget. ;)

/Jane

Varför skulle vi hindra dom? Och varför förlorar vi dig i resonemanget?

Jane_Done skrev:
Så ni försöker alltså inte förhindra att de gör det läskiga? Det är där ni förlorar mig i resonemanget. ;)

/Jane

Tror att sjukdomsinsikt är svaret! :smirk:

Om man vet med sig att man är en sjåpig typ och inte vill överföra det på barnen, så går man ju in för att inte göra det heller. Man driver med sin egen sjåpighet och låter dem retas med en.

Vilket är stor skillnad mot att hävda att man har RÄTT, dvs tycker man att något verkar farligt så får ungarna absolut inte göra det.

SEDAN, vilket är en helt annan fråga (fast den som tråden handlade om egentligen?) så kommer det till att lära ungarna vett och normalt säkerhetstänkande. Det innebär inte att man rullar in dem i bomull och håller dem inomhus.

Utan kanske att det är en självklarhet att rida med hjälm, att inte springa runt och skrika i en hage med hästar, inte dricka öl och köra moppe hem mitt i natten, utan ringa mamsen i stället ... typ

Hej!
Precis så har det varit för mig i alla år som mina döttrar gått på ridskola (mer än 10 års tid), jag har stått och titta på varenda lektion dels för att jag är intresserad, men också för att vara till hands om det skulle hända något, eller om dottern skulle får någon stor häst som hon inte klarade av, eller stallets vildbuse osv.
Och i alla år har jag förundrat mig över de som bara svängt runt på parkeringen och släppt av små tjejjer, tom så små som 6 åringar, alldeles ensamma.
Nu har jag en nioårig kille som spelar fotboll.
Och då är det omvänt. Jag lämnar min kille, men de flesta andra, säkert 15 - 20 föräldrar står kvar!!! Där kan inte hända ett skvatt.

Jag undrar bara VARFÖR?

Eller är det så enkelt att de är rädda för att lukta stall.............?

Nu är ju inte mina barn så gamla, den äldsta är 9. Jag är ju inte rädd när hon rider, vi har ju en ponny som hon trillade av i massor i början. Men jag tycker att man ska ha ett vettigt tänkande när det gäller hästhantering när små barn ska sköta stora djur.

För övrigt så är jag inte så hönsig, hon går själv till vissa aktiviteter, till o från skolan osv.

Dels så handlar det väl om vilken sport man är intresserad av:) Men på vår ridskola sitter knappt föräldrarna kvar i den varma cafeterian och tittar...Sedan handlar det nog om att vissa föräldrar inte kan så mkt om hästar själva.

Jag inser på ditt och Mirans svar hur totalt insnöad jag är på mitt eget sätt att tänka. :o :D För mig hänger alltid tanke och handling ihop, farligt = ska inte göras.

Sen håller jag verkligen med om att barnen ska tränas i säkerhetstänkande och riskkalkyler!

/Jane

Kan inte hända ett skvatt med fotboll? Jodå, korsband, ledband och menisker kan skadas. Nyckelben kan ryka, axlar och armbågar ut led och hjärnskakning är det jag i hastigheten kommer på.

/Jane

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: Buck
·
Y
Träning Min dotter ska börja rida till sommaren är det tänkt, har inte fått någon plats än på ridskolan det är väldigt lång kö speciellt till...
2
Svar
20
· Visningar
2 811
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar