Hönsgödsel

Qosack

Trådstartare
Behöver gödsla sommarhagen och får göra det för hand (nåja bara 2 hektar så det är överkomligt).

Kom att tänka på hönsgödsel (på påse)då det är kväverikt. Känns bättre och naturligare än typ blåkorn.

Men jag hittar ingen information om hönsgödsling i hästhagar, varför? Är det inte bra på något vis eller?

Tänkte gödsla ca 3 veckor innan betessläppet.

Sv: Hönsgödsel

Jag tror inte det är så roligt att sprida ut hönsgödsel för hand och det behövs stora mängder för kväveinnehållet är relativt litet jämfört med konstgödsel. Risken finns nog också att hästarna inte är så roade av att beta där sen heller.

Ok jag trodde hönsgödsel var det mest kväverika jämfört med tex blåkorn.

Hönsgödsel på påse är inte särskilt svårhanterat tycker jag (är ju tom i korn i vissa märken)och är vad jag läst 5 gånger mer koncentrerat än andra naturgödsel. samt att det är mer lättlösligt.

Men du tror alltså lukten sitter kvar efter 3 veckors gödsling? Eller tror du dom inte vill äta pga andra orsaker än eventuell lukt?

Senast ändrad:

Men blir det inte en väldig mängd att sprida ut? Jag läste på internet att hönsgödsel har typ NPK 4-1,5-2 medans konstgödsel kan vara NPK 20-5-11 eller nåt, alltså fem gånger så stor mängd hönsgödsel behövs och om man vill ge säg 50 kg N per hektar blir det på två hektar 2,5 ton hönsgödsel. Luktar det inte ganska starkt när det blir blött? Färsk hönsgödsel luktar ju väldigt mycket och skulle man sprida sådan gödsel i större mängd några veckor innan betessläpp skulle hästarna nog kunna reagera och kanske rata de partier med starkast lukt, men det är bara gissning från min sida, jag har ingen reell erfarenhet.

Jo jag har läst på mer om NPK gödsel och du har rätt.

I huvudet fanns bara hönsgödsel=kväverikt men det var nog i en jämförelse med andra naturgödsel.

Det är väldigt kväverikt i jämförelse med andra naturgödsel precis som du säger. Så starkt att man inte kan använda obrunnen gödsel om man vill att något ska växa där man använt det... Konstgödsel är ju optimerat och mer spm ett koncentrat så det är nog svårt att slå på naturlig väg så att säga...

När det väl är brunnet och torrt luktar det inte alls lika starkt som färskt, men hästarnas luktsinne är ju oerhört mycket känsligare än vårt så jag vet faktiskt inte hur de reagerar på det... Hönsgödsel är ju ganska dyrt också, så jag kan tänka mig att det blir ganska oekonomiskt att använda det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 144
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar