Höns / Påfåglar / Gäss

Niangi

Trådstartare
När studierna är avklarade ska vi åter ut på landet och då hoppas jag på hästar och eventuellt några fler bondgårdsdjur.
Egna utegående fåglar vore inte fel, gärna värphöns av någon gammal kulturras. Har alltid tyckt att gäss och påfåglar är trevliga också. (Är vegetarian så hönsen ska endast användas till lite ägg för husbehov och till sällskap)

Fast, till problemet - jag kan ingenting om fågeldjur! :confused:
Finns det några matnyttiga sidor på internet med bra info?

Och så en himla massa frågor:

Värper höns ägg även om de inte har någon tupp?
Vad fodrar man fågel med?
Är det dyrt att hålla höns?
Måste hönshuset vara uppvärmt?
Hur länge lever fåglar?
Finns de risk att de förstör väldigt i trädgården om de tillåts vara helt frigående när man är hemma? (Är även mkt trädgårdsintresserad)
Tar katter höns? (Har egnas kissar)
Är de lätta att valla in om kvällen?
Hur gör man med fåglar om man åker på semester?
Vart hittar man fåglar till salu? Har kollat Blocket, var inte så mkt där...

Kommer säkert mer frågor... Tackar på förhand...

Sv: Höns / Påfåglar / Gäss

När studierna är avklarade ska vi åter ut på landet och då hoppas jag på hästar och eventuellt några fler bondgårdsdjur.
Egna utegående fåglar vore inte fel, gärna värphöns av någon gammal kulturras. Har alltid tyckt att gäss och påfåglar är trevliga också. (Är vegetarian så hönsen ska endast användas till lite ägg för husbehov och till sällskap)

Fast, till problemet - jag kan ingenting om fågeldjur! :confused:

Finns det några matnyttiga sidor på internet med bra info?
Ja det finns massor, googla på bara.
alternativ.se rekommenderar många.

Och så en himla massa frågor:

Värper höns ägg även om de inte har någon tupp?
Japp, men dom kan bli jäkligt jobbiga utan tupp (läs så överkåta så dom lägger sig platt för dina skor), tuppen har dessutom en viktig roll för frigående höns - han är vakthund och larmar vid rovfågelattacker.

Vad fodrar man fågel med?
Spannmål, bröd, spagetti, dom äter det mesta - finns färdigt pullfor att köpa om man är bekväm, snäckskal kan vara bra för skalkvaliten, trasiga ägg är inte kul.

Är det dyrt att hålla höns?
Nja - det beror väl på vart man får tag på fodret.

Måste hönshuset vara uppvärmt?
Dom klarar ganska sträng kyla men en värmelampa är uppskattad - om inte annat för att hålla vattnet ofryst och så inte äggen fryser.

Hur länge lever fåglar?
Åtminstone 2-3 år, men gärna 10.

Finns de risk att de förstör väldigt i trädgården om de tillåts vara helt frigående när man är hemma? (Är även mkt trädgårdsintresserad)
Dom krafsar rätt bra men ett lågt provisoriskt nätstaket håller dom borta under våren då det är som känsligast i rabatter o land.

Tar katter höns? (Har egnas kissar)
Kycklingarna är frestande - men jag har aldrig sett en katt ta en höna.
Är de lätta att valla in om kvällen?
Dom går in när det blir mörkt.

Hur gör man med fåglar om man åker på semester?
Ber grannen mata o vattna o plocka ägg, du bör ha en hönsgård även om du har dom fritt så du kan välja att ha dom instängda ute när så behövs.
Vart hittar man fåglar till salu?
Rasföreningar, LIA här bla brukar ha koll.

Har kollat Blocket, var inte så mkt där...

Kommer säkert mer frågor... Tackar på förhand...

Du får säkert fler svar snart, Andra djur är ju inte så snabbt som forum, men detta är vad jag har för erfarenheter.

Tack så mkt för utförliga svar! :)
Jag ska surfa vidare om fåglar, det är helt klart en stämningshöjare på landet om man älskar djur! Och bra med egna ägg som man vet till 110% att hönsen blivit schysst behandlade!

Det var så lite så, höns är kul men vill man ha sällskapliga fåglar så är ankor det bästa, dom kan man prata m så att säga, höns är, tja lite hönshjärniga.

Jag skrev fel dessutom, det ska vara .nu och inte .se däruppe.

hehe ok... Fast ankorna blir det väl inga ägg av? Eller? (Att använda i maten alltså)

Tack för länkarna! Ska kika! :)
Fast det är ännu bara fantasier, men jag hoppas... :)

hehe ok... Fast ankorna blir det väl inga ägg av? Eller? (Att använda i maten alltså)

Johorå!! Jättefina, goda ägg! Ankor är supertrevliga djur, värper dock mindre än höns. Har en ankflock på 4 djur..hoppas kunna utöka flocken till hösten. Jag har 2 blekingeankor & 2 blå.

Höns är roliga djur men jag tycker ng lite bättre om ankorna. Min hönsflock består av 2 tuppar och 8 hönor. Dvärgkochin är en lugn ras, mkt lugnare än mina andra (svensk dvärg)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka