Höns i utebox som inte ska användas förrän till hösten?

Rosie

Trådstartare
Har just blivit med kycklingar och och vill ha mamma Höna med kycklingarna för sig själv ett tag. Vågar jag låta dem bo i hästens utebox, som inte ska användas på mer än tre månader, i ca en månad med tanke på ev ohyra?

Ja, givetvis!
Är du rädd för ohyra så tvätta boxen rejält med tex virkon efter att hönsen flyttat ut.
Jag har haft höna, får och kaniner boendes i boxarna plus då givetvis stallkatt och hundar. Ingen ohyra i sikte.

Ja, givetvis!
Är du rädd för ohyra så tvätta boxen rejält med tex virkon efter att hönsen flyttat ut.
Jag har haft höna, får och kaniner boendes i boxarna plus då givetvis stallkatt och hundar. Ingen ohyra i sikte.
Vad bra! Då provar jag med det!

Tänkte med på det, ev. kvalster dör inte av Virkon.
Det tar ca 6 månader innan de dör utan värddjur (höns), och de kan orsaka ordentliga allergiska reaktioner på häst.
Högtryck med hetvatten tar nog ohyran bättre i så fall. Kvalstren går att upptäcka om du sätter in "fällor" av wellpapp, googla på det.

Använder själv desinfektionsmedel Smite mot kvalster. Jag hade inte nöjt mig med hetvattentvätt (vilket kan vara svårt att få tag i f ö)

Har just blivit med kycklingar och och vill ha mamma Höna med kycklingarna för sig själv ett tag. Vågar jag låta dem bo i hästens utebox, som inte ska användas på mer än tre månader, i ca en månad med tanke på ev ohyra?
Till att börja med bör du inte separera höna och kycklingar från resten av hönsen - det bästa är att låta dem gå ihop från början, då integreras kycklingarna lätt och dessutom har mamman extra barnvakter. Höns ger sig inte på sina egna ungar om det inte är ngt fel. Det finns ingen som helst anledning att separera dem.

Men av du av ngn anledning måste dela på dem är det inga problem att ha dem i en hästbox. Mina höns bor i boxen bredvid hästarna. Kolla igenom hönsen när du tar dem från boxen. Hittar du ingen ohyra behöver du inte sanera på ngt sätt.

Det blev inga höns i uteboxen - den är öppen upptill och jag ville ju inte ha in objudna gäster där... De blev alltså kvar i hönshuset, tillsammans med de andra, och allt är frid och fröjd :)!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 205
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama