Höns/ankor som smittar människor?

mul

Trådstartare
Finns det någon baketerie eller nåt i en höns/ank besättning som kan ge magsmärtor och diarre hos människor?

Sv: Höns/ankor som smittar människor?

Det första jag kom att tänka på var salmonella, men jag vet inte riktigt HUR det smittar.
Vet ju att man kan bli smittad om man ÄTER taskigt tillagat kött, men kanske det kan smitta via avföring eller nåt också...?

Åh tack snälla bukare!!

Grejen är att jag och sambo städade hönshuset på julaftons kvällen, tog ut bädd och sopade iordning.

Jag skulle jobba juldan och annandan.. På väg till jobbet på juldan så fick jag ont i magen och senare världens dearee. Jag trodde att det var julmaten elelr magsjuka. Jag mådde lite illa precis innan det bröt ut bara. Det höll i sig under ca 6 timmar för att sedan vända utan feber eller nåt sånt som man brukar få av magsjuka..

I morse så blev sambon sjuk med.. Han har haft ont i magen sedan vi städade hos hönsen men blev sjuk nu.. Och precis samma visa som jag..

Lillgrabben har inte blivit sjuk, vilket är skumt eftersom barn är känsligare än vi vuxna.. Hade det varit magsjuka så bör han ha fått det och han är den enda som inte varit i hönshuset..

Det var därför jag misstänker hönsen.. Vad kan man göra åt det?

Ingen som varit i kontakt med våra höns har fått campylobacterios, vilket i o f s inte bevisar något, men vi talar om många år. Jag tror därför inte att risken är så speciellt stor.
Skulle det vara så att dina djur bär på C, tror jag man bör slakta ut besättningen.

Utan att veta, så har jag i bakhuvudet att man blir betydligt sjukare av C än det du beskriver. Kanske någon annan är mer välinformerad om det.

Om du misstänker att du smittats av sjukdomen, ska du beakta detta ur SVA:s hemsida: Campylobacterios hos människa är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen.

LIA

Man blir ju mycket sjukare av salmonella än vad vi blev. Så jag gissar att man kanske bör bli det av Campylobakteriosen med..

Och ingen av de uppfödare jag har tagit mina ifrån har någonsin blivit sjuka heller.. Men dom kanske är härdade..

Jag vet inte, men nu är vi friska igen, utan några som helst men. :bump:

Jag ska ringa veterinären när jag är ledig en vardag nästa gång. Se vad dom säger om det.

Vart är Peter lundin när man behöver honom..? ;)

Både campylobakter o salmonella kan ge alla olika grader av sjukdom, anmälningsplikt gäller inte för den enskilde som tror sig blivit sjuk av det.
PL

Åh, tack!! :bow:

Går det att göra nåt åt det om man misstänker att hönsen har det? Hur är det med vaccinering och avmaskning av flygdjuren?

Det enda svaret jag fick av den senaste veterinären, som mer eller mindre idiotförklarade mig när jag ringde och var smått panikslagen för att hönsen blivit förkylda.. Hon sade att man inte varken kan eller får ge höns medicin eller nåt.. Och jag såg ut så här.. :confused:

Det kan väl knappast stämma??

Inte utan att åka ut o undersöka. Skall man behandla så är det viktigt att man vet vad man behandlar så att man inte tex försöker behandla virus med antibiotika.
Oftast är det obduktion av ett sjukt djur som gäller innan man behandlar fjäderfäflockar.
PL

Det var ju synd.. Jag är ju inte så sugen på att offra någon av avelsdjuren för en obduktion. Vi får väl avvakta annars och se hur det går, vara försiktiga med hanteringen, ha munskydd när vi städar hos dom och sprita händerna när vi hanterat dom.

Tack snälla för all hjälp!! :bow:

Det var ju synd.. Jag är ju inte så sugen på att offra någon av avelsdjuren för en obduktion. Vi får väl avvakta annars och se hur det går, vara försiktiga med hanteringen, ha munskydd när vi städar hos dom och sprita händerna när vi hanterat dom.

Tack snälla för all hjälp!! :bow:

För att testa Salmonella skickar du in ett träckprov.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
940
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 991
Övr. Djur Är det någon som har dimmer till sina höns? Jag kollade med Högberga och de har en flimmerfri ledlampa som kan kopplas till dimmer, men...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama