Honorna kasterade i dag, frågor ?

Mynta2

Trådstartare
Äntligen fick man tummen ur och kastrerade båda honorna samt satte en tattuering i örat på dom. 1980:- inkls moms blev det för båda tillsammans. Inte så blodigt tycker jag. MEN, hur länge tar det innan dom blir katt igen ? Menar, tills öronen slutar ömma och stygnena inte stramar osv ? Givetvis fattar jag dom är lite konstiga i dag, men brukar dom ev ha repat sig lite tills dagen efter eller ? Det var ju så många år sedan jag kastrerade en katt, så jag har glömt hur dom var. Ska dom äta mat nåt i dag ? Dom har ju av naturliga orsaker inte ätit sedan i går.

Sv: Honorna kasterade i dag, frågor ?

Jodå, dom får äta. Om tio dagar är de fullkomligt som vanligt igen och såret är läkt, och om tre-fyra dagar är de sig i stort sett lika. Ynkligast är de samma dag, redan dag två är de mycket piggare.

Eller ja, så var det med vår katt i a f. Vi hade i o f s lite otur med veterinären, som skar upp så hon fick sy 8 stygn. Det har blivit ett långt och mycket fult ärr, fast katten gick med tratt tills såret var helt läkt. Känns lite ledsamt.

De bör inte äta någonting förrän de har slutat vara groggy, men när de har klarnat till ger du dem mat som vanligt.

Min huskatthona var sitt gamla vanliga jag på kvällen samma dag som hon opererades. Tatueringen i örat tror jag inte de känner av just (Sol verkade inte göra det) men lite öm på magen kan de vara såklart, men de brukar komma igång och springa, leka och hoppa inom 24 timmar.

Tack för alla svar. Dom har börjat bete sig normalare nu ;)..MEN...INNAN kastreringen sa jag åt vet att kolla på Smulans tänder. Hon har ju för några månader sedan tagit tandsten samt dragit 2 tänder. Så nu tänkte jag att: är hon liks sövd, så kolla hur det ser ut...eftersom jag INTE kan det. (Smulan är ju en infångad vildkattunge). Veterinären sa att: Hon har 2 tänder som ser hemskt illa ut, dom borde dras ganska snart...Sedan har hon ganska dålig tandstatus :(. Men tydligen har ju en del det...

Jamen vad tusan..IGEN ! Tänk om man måste dra tand efter tand ?!. Jag var ju till vet för MAX 6 månader sedan.

Får katten någon vardaglig tandvård (tandborstning, ben, är hon utekatt så hon fixar egna ben, Plaque Off)?

Även om det slutar med att alla tänder måste dras så klarar sig katter bra utan tänder. Det viktigaste är att man ser till att katten inte har ont i munnen och att munhälsan hålls bra för dålig munhälsa påverkar inre organ negativt.

Tandborstning kan jag defenitivt inte göra med Smulan. Det var en evig kamp med p-pillerna. Har fått många djupa märken efter henne. När hon blir rädd (och jag försöker alltid bete mig lugnt och snällt med henne),,så piper hon som en baby, funkar inte detta så händer det hon får panik och vet inte vad hon gör. Efter utbrottena så låter jag henne vara en stund, sedan söker jag upp henne och blir vän. Det funkar alltid. Vi blir kompisar igen. Smulan är innekatt.

Men hon äter Hills Adult torrfoder med relativt god aptit....Det är det enda mina katter får.

Liknande trådar

Katthälsa Nu är jag tacksam för alla råd jag kan få! Jag har 3 katter, 1 katthona på 7 år och ett syskonpar (hona och hane) som kom till oss för...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: Zilla3
·
Katthälsa ...en granne till mig har haft en katt som kommit o sovit i en stol utanför deras dörr och påtalade det för mig...katten hade varit där...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: martha
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 386
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023