Honda cr-v?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel som jag bor och kör nu. Således behöver jag en bensinbil. Då jag nu inte pendlar ihjäl mig och måste kompromissa mellan bränsleförbrukning och annat så har min plan varit att nästa bil blir den fyrhjulsdrivna dragbilen, punkt. Men min ursprungsland var att nästa bil var 2-3 år bort...

Hursom, jag har kollat runt lite men inte eg tänkt så mycket mer, det var ju senare. Sen tipsar två av varandra oberoende personer om Honda crv. Jag googlade lite och det verkade ju hyfsat vettigt. Folk verkade nöjda med. Men för mig är det helt okänt märke.

Jag bor i princip granne med en stor bilfirma och det slumpade sig som så att de hade inte mindre än 4 st mer eller mindre begagnade crv inne. Jag var dit och kikade och provkörde den (en från 2015 med 3200 mil på mätaren. Det är fö en annan fråga - bör man bekymra sig med så få mil sett till ålder?)

Det var sjukt rymligt för korta mig. Långa bättre hälften gick veckla ihop benen på passagerarsidan dock. Mycket överraskande. Sen öppnade jag bagaget, blev glad, hittade spaken att automatiskt fälla sätena och blev lyrisk. Hmm, stallskadad ja ;) Att köra var den typ neutral, inget speciellt men det är en bruksbil liksom och man satt skönt.

Men det är sjukt mycket pengar med nästan 200 000 "ochtänkomdendörometthalvår". Så nu vill jag höra alla erfarenheter av Honda crv!

Jag vill ha en trygg bil som tar sig fram även på landsbygd som plogbilen glömde, som orkar dra och som är driftsäker. Driftsäker är viktigt, och att om det blir nåt att det inte kostar en månadslön i reservdelar.
 
Min är helt underbar, trots att den är gammal. En årsmodell 2006 som har gått ca 22 000 mil. Vi har haft den i, tror jag, fyra år nu. Pålitlig, slitstark, billig i drift (trots att vår drar rätt mycket bensin) pga väldigt låga reparationskostnader. Hittills har det *peppar, peppar* bara varit en sådan bil som tuffar på..... Med fyrhjulsdrift och dubbdäck skulle jag vilja säga att den tar sig fram i princip var som helst. Jag har i alla fall aldrig fastnat någonstans med den, vare sig med eller utan hästsläp.

Ja, jag kan absolut rekommendera den :) ! Till och med min far, som är inbiten Toyota RAV-4-ägare medger att vår Honda CR-V nog är näääääästan lika bra..... ;)
 
Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel som jag bor och kör nu. Således behöver jag en bensinbil. Då jag nu inte pendlar ihjäl mig och måste kompromissa mellan bränsleförbrukning och annat så har min plan varit att nästa bil blir den fyrhjulsdrivna dragbilen, punkt. Men min ursprungsland var att nästa bil var 2-3 år bort...

Hursom, jag har kollat runt lite men inte eg tänkt så mycket mer, det var ju senare. Sen tipsar två av varandra oberoende personer om Honda crv. Jag googlade lite och det verkade ju hyfsat vettigt. Folk verkade nöjda med. Men för mig är det helt okänt märke.

Jag bor i princip granne med en stor bilfirma och det slumpade sig som så att de hade inte mindre än 4 st mer eller mindre begagnade crv inne. Jag var dit och kikade och provkörde den (en från 2015 med 3200 mil på mätaren. Det är fö en annan fråga - bör man bekymra sig med så få mil sett till ålder?)

Det var sjukt rymligt för korta mig. Långa bättre hälften gick veckla ihop benen på passagerarsidan dock. Mycket överraskande. Sen öppnade jag bagaget, blev glad, hittade spaken att automatiskt fälla sätena och blev lyrisk. Hmm, stallskadad ja ;) Att köra var den typ neutral, inget speciellt men det är en bruksbil liksom och man satt skönt.

Men det är sjukt mycket pengar med nästan 200 000 "ochtänkomdendörometthalvår". Så nu vill jag höra alla erfarenheter av Honda crv!

Jag vill ha en trygg bil som tar sig fram även på landsbygd som plogbilen glömde, som orkar dra och som är driftsäker. Driftsäker är viktigt, och att om det blir nåt att det inte kostar en månadslön i reservdelar.
Jättevanlig som stall/dragbil i mina trakter, jag har flera kompisar som är nöjda med sina. Sen har vi inte så mycket snö och oplogade vägar härikring, så hur den funkar då vågar jag inte svara på.
 
Jag har en Honda CR-V. Sjukt nöjd. :) Överlag är det en bil med nöjda köpare och Honda är ett av de bästa märkena på marknaden. Min tar sig fram överallt. Inte lämnat in den på verkstad utöver service och byte av sprucken framruta, på de två år jag haft den (årsmodell 2014). Går som en klocka.
 
Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel som jag bor och kör nu. Således behöver jag en bensinbil. Då jag nu inte pendlar ihjäl mig och måste kompromissa mellan bränsleförbrukning och annat så har min plan varit att nästa bil blir den fyrhjulsdrivna dragbilen, punkt. Men min ursprungsland var att nästa bil var 2-3 år bort...

Hursom, jag har kollat runt lite men inte eg tänkt så mycket mer, det var ju senare. Sen tipsar två av varandra oberoende personer om Honda crv. Jag googlade lite och det verkade ju hyfsat vettigt. Folk verkade nöjda med. Men för mig är det helt okänt märke.

Jag bor i princip granne med en stor bilfirma och det slumpade sig som så att de hade inte mindre än 4 st mer eller mindre begagnade crv inne. Jag var dit och kikade och provkörde den (en från 2015 med 3200 mil på mätaren. Det är fö en annan fråga - bör man bekymra sig med så få mil sett till ålder?)

Det var sjukt rymligt för korta mig. Långa bättre hälften gick veckla ihop benen på passagerarsidan dock. Mycket överraskande. Sen öppnade jag bagaget, blev glad, hittade spaken att automatiskt fälla sätena och blev lyrisk. Hmm, stallskadad ja ;) Att köra var den typ neutral, inget speciellt men det är en bruksbil liksom och man satt skönt.

Men det är sjukt mycket pengar med nästan 200 000 "ochtänkomdendörometthalvår". Så nu vill jag höra alla erfarenheter av Honda crv!

Jag vill ha en trygg bil som tar sig fram även på landsbygd som plogbilen glömde, som orkar dra och som är driftsäker. Driftsäker är viktigt, och att om det blir nåt att det inte kostar en månadslön i reservdelar.

Särbon älskar sin Honda CR-V och det är en riktigt trevlig bil. Dock har han bytt ut den mot en mindre pendlarbil (han jobbpendlar låångt) för det blev för dyrt med Hondan. Han har kvar den dock för att ha som dragbil etc. Den har tickat och gått, det som behövt fixas är sådant som alltid behöver åtgärdas och han har slitit rejält hårt på den. Ett tag körde han över 3000 mil per år.
 
Vad ligger bränsleförbrukningen på för er som kör bensin? Försöker uppskatta hur mkt dyrare det blir än rara dieseln.

Tara dieseln är fö en sån där underbar bil som bara tickat och gått. 4000 mil om året flera av åren och bara brummat på. Var ett år och hade gått 2500 mil då, så 14 000 mil har den glatt tuffat på. Dock är den inget vidare dra med på vintern av förståeliga skäl.
 
Min "Champis" är från 2001, har gått lite drygt 27 300 mil (bensinare) och tuffar och går. :love:
Den hade gått 13 500 när jag köpte den för elva år sedan. Har bytt koppling vid 20 000 mil, det är det enda "stora" repet. Håller sig under litern utan släp på landsväg. Särbon erkänner mycket motvilligt att det är en mycket bra bil. Han skulle aldrig köra annat än Volvo ens under pistolhot. :D
 
Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel som jag bor och kör nu. Således behöver jag en bensinbil. Då jag nu inte pendlar ihjäl mig och måste kompromissa mellan bränsleförbrukning och annat så har min plan varit att nästa bil blir den fyrhjulsdrivna dragbilen, punkt. Men min ursprungsland var att nästa bil var 2-3 år bort...

Hursom, jag har kollat runt lite men inte eg tänkt så mycket mer, det var ju senare. Sen tipsar två av varandra oberoende personer om Honda crv. Jag googlade lite och det verkade ju hyfsat vettigt. Folk verkade nöjda med. Men för mig är det helt okänt märke.

Jag bor i princip granne med en stor bilfirma och det slumpade sig som så att de hade inte mindre än 4 st mer eller mindre begagnade crv inne. Jag var dit och kikade och provkörde den (en från 2015 med 3200 mil på mätaren. Det är fö en annan fråga - bör man bekymra sig med så få mil sett till ålder?)

Det var sjukt rymligt för korta mig. Långa bättre hälften gick veckla ihop benen på passagerarsidan dock. Mycket överraskande. Sen öppnade jag bagaget, blev glad, hittade spaken att automatiskt fälla sätena och blev lyrisk. Hmm, stallskadad ja ;) Att köra var den typ neutral, inget speciellt men det är en bruksbil liksom och man satt skönt.

Men det är sjukt mycket pengar med nästan 200 000 "ochtänkomdendörometthalvår". Så nu vill jag höra alla erfarenheter av Honda crv!

Jag vill ha en trygg bil som tar sig fram även på landsbygd som plogbilen glömde, som orkar dra och som är driftsäker. Driftsäker är viktigt, och att om det blir nåt att det inte kostar en månadslön i reservdelar.
Honda är kända för att göra bra motorer. Och ju mindre mil desto bättre.
 
Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel som jag bor och kör nu. Således behöver jag en bensinbil. Då jag nu inte pendlar ihjäl mig och måste kompromissa mellan bränsleförbrukning och annat så har min plan varit att nästa bil blir den fyrhjulsdrivna dragbilen, punkt. Men min ursprungsland var att nästa bil var 2-3 år bort...

Hursom, jag har kollat runt lite men inte eg tänkt så mycket mer, det var ju senare. Sen tipsar två av varandra oberoende personer om Honda crv. Jag googlade lite och det verkade ju hyfsat vettigt. Folk verkade nöjda med. Men för mig är det helt okänt märke.

Jag bor i princip granne med en stor bilfirma och det slumpade sig som så att de hade inte mindre än 4 st mer eller mindre begagnade crv inne. Jag var dit och kikade och provkörde den (en från 2015 med 3200 mil på mätaren. Det är fö en annan fråga - bör man bekymra sig med så få mil sett till ålder?)

Det var sjukt rymligt för korta mig. Långa bättre hälften gick veckla ihop benen på passagerarsidan dock. Mycket överraskande. Sen öppnade jag bagaget, blev glad, hittade spaken att automatiskt fälla sätena och blev lyrisk. Hmm, stallskadad ja ;) Att köra var den typ neutral, inget speciellt men det är en bruksbil liksom och man satt skönt.

Men det är sjukt mycket pengar med nästan 200 000 "ochtänkomdendörometthalvår". Så nu vill jag höra alla erfarenheter av Honda crv!

Jag vill ha en trygg bil som tar sig fram även på landsbygd som plogbilen glömde, som orkar dra och som är driftsäker. Driftsäker är viktigt, och att om det blir nåt att det inte kostar en månadslön i reservdelar.
Förklara för mig varför det inte fungerar med diesel, men med bensin? Jag blir så nyfiken.

Handlar det om något slags nyligen införda miljözoner i bostadsområdet som kräver euro6, och att dieselbilar med den standarden blir dyra att äga?

Bensindrivna bilar släpper ut mer co2 per enhet bränsle än dieselbilar, men dieselbilar enligt euro5 eller äldre har utsläpp av kväveoxider, som ansamlas där det finns många dieselbilar samtidigt, men som ventileras bort fort där det finns få bilar (landsbygd).

För dieselbilar finns det idag tillgängliga fossilfria bränslen, men för närvarande finns det endast ett fåtal bilar som kan använda t.ex. etanol för att ersätta bensin.

Bensindrivna bilar drar också generellt mer bränsle per mil, så de är klimatsämre än dieselbilar.

Vad avser en 4-5 år gammal bil med 3000 mil på mätaren, så hade finns det ingen större anledning att oroa sig, när bilen kommer frpn en "känd" handlare, och ett etablerat märke.
 
Förklara för mig varför det inte fungerar med diesel, men med bensin? Jag blir så nyfiken.

Handlar det om något slags nyligen införda miljözoner i bostadsområdet som kräver euro6, och att dieselbilar med den standarden blir dyra att äga?

Bensindrivna bilar släpper ut mer co2 per enhet bränsle än dieselbilar, men dieselbilar enligt euro5 eller äldre har utsläpp av kväveoxider, som ansamlas där det finns många dieselbilar samtidigt, men som ventileras bort fort där det finns få bilar (landsbygd).

För dieselbilar finns det idag tillgängliga fossilfria bränslen, men för närvarande finns det endast ett fåtal bilar som kan använda t.ex. etanol för att ersätta bensin.

Bensindrivna bilar drar också generellt mer bränsle per mil, så de är klimatsämre än dieselbilar.

Vad avser en 4-5 år gammal bil med 3000 mil på mätaren, så hade finns det ingen större anledning att oroa sig, när bilen kommer frpn en "känd" handlare, och ett etablerat märke.

Ang milen och Honda så kollat i detalj nu.
September 2015 tas den i trafik.
April 2018 besiktigas den första gången och har då gått 385 mil..
Den har nu gått 3700 mil, dvs ca 3400 mil på 1 år och 9 månader.

Den kostar 190 000. En av samma årsmodell med samma utrustningsnibå minus dubbdäck och som gått 8 300 mil kostar 170 000. Och en annan också av samma årsmodell men mycket mer utrustning samt automat och som också gått 8200 mil kostar 220 000.
Är det inte mer skillnad i pris pga mil?

Jag kan inte ha diesel för jag kör för korta sträckor. Motorn kommer inte upp i temp och partikelfilterrengöringen kan inte ske som den borde. Inte bilens fel, snåla miljödieslar är inte gjorda för att småköras.
 
Ang milen och Honda så kollat i detalj nu.
September 2015 tas den i trafik.
April 2018 besiktigas den första gången och har då gått 385 mil..
Den har nu gått 3700 mil, dvs ca 3400 mil på 1 år och 9 månader.

Den kostar 190 000. En av samma årsmodell med samma utrustningsnibå minus dubbdäck och som gått 8 300 mil kostar 170 000. Och en annan också av samma årsmodell men mycket mer utrustning samt automat och som också gått 8200 mil kostar 220 000.
Är det inte mer skillnad i pris pga mil?

Jag kan inte ha diesel för jag kör för korta sträckor. Motorn kommer inte upp i temp och partikelfilterrengöringen kan inte ske som den borde. Inte bilens fel, snåla miljödieslar är inte gjorda för att småköras.
Det brukar inte vara så mycket skillnad beroende på miltalet, så länge bilarna har gått under sisådär 15.000 mil.
Utrustning och årsmodeller verkar göra mera, särskilt "uppdateringar" (större förändring av exteriör och/eller teknik) av modeller, kan göra stor skillnad på priset.

Om det finns någon kamrem som skall bytas inom ett nära miltal, kan det sänka priset (besvär och kostnad). Flertalet bilar har kamkedja istället numera.

Om du regelbundet (t.ex. 1 gång/vecka) även kör längre sträckor, alltså minst 2-3 mil, så bör de korta sträckorna däremellan inte vara något problem för en diesel.

Du har inte funderat på en laddhybrid? Åtminstone Mitsubishi Outlander PHEV (fyrhjulsdriven suv max släpvagnsvikt 1500 kg) finns på begagnatmarknaden, med en prisbild som liknar Honda cr-v. (jag tycker nu inte att Hondan är en dålig bil)
 
Vad ligger bränsleförbrukningen på för er som kör bensin? Försöker uppskatta hur mkt dyrare det blir än rara dieseln.

Tara dieseln är fö en sån där underbar bil som bara tickat och gått. 4000 mil om året flera av åren och bara brummat på. Var ett år och hade gått 2500 mil då, så 14 000 mil har den glatt tuffat på. Dock är den inget vidare dra med på vintern av förståeliga skäl.

Jag har en gammal Honda CR-V bensinare 05:a som gått 27 000 mil. Älskar den - dock lite svagare som dragbil än makens Honda CR-V 06:a som är en diesel. Min bensinare ligger på 0,8 l/milen i förbrukning vid landsvägskörning, 1,3 med släpet på (Ifor Williams). Makens diesel ligger på 0,5 l/milen vid landsvägskörning. Kan inte dra mitt släp med hans bil, då våra B-körkort inte räcker till. Så har du en 1500 kg-kärra kommer du behöva B96 för att få dra med en CR-V.

Det är driftsäkra bilar, kolla upp bilprovningens statistik. Honda CR-V och Subaru Forester är jämförbara bilar och båda är driftsäkra.

/Lizzie
 
Det brukar inte vara så mycket skillnad beroende på miltalet, så länge bilarna har gått under sisådär 15.000 mil.
Utrustning och årsmodeller verkar göra mera, särskilt "uppdateringar" (större förändring av exteriör och/eller teknik) av modeller, kan göra stor skillnad på priset.

Om det finns någon kamrem som skall bytas inom ett nära miltal, kan det sänka priset (besvär och kostnad). Flertalet bilar har kamkedja istället numera.

Om du regelbundet (t.ex. 1 gång/vecka) även kör längre sträckor, alltså minst 2-3 mil, så bör de korta sträckorna däremellan inte vara något problem för en diesel.

Du har inte funderat på en laddhybrid? Åtminstone Mitsubishi Outlander PHEV (fyrhjulsdriven suv max släpvagnsvikt 1500 kg) finns på begagnatmarknaden, med en prisbild som liknar Honda cr-v. (jag tycker nu inte att Hondan är en dålig bil)

Honda CR-V har kamkedja - och jag har för mig att det är livstids garanti på den.

/Lizzie
 
Det brukar inte vara så mycket skillnad beroende på miltalet, så länge bilarna har gått under sisådär 15.000 mil.
Utrustning och årsmodeller verkar göra mera, särskilt "uppdateringar" (större förändring av exteriör och/eller teknik) av modeller, kan göra stor skillnad på priset.

Om det finns någon kamrem som skall bytas inom ett nära miltal, kan det sänka priset (besvär och kostnad). Flertalet bilar har kamkedja istället numera.

Om du regelbundet (t.ex. 1 gång/vecka) även kör längre sträckor, alltså minst 2-3 mil, så bör de korta sträckorna däremellan inte vara något problem för en diesel.

Du har inte funderat på en laddhybrid? Åtminstone Mitsubishi Outlander PHEV (fyrhjulsdriven suv max släpvagnsvikt 1500 kg) finns på begagnatmarknaden, med en prisbild som liknar Honda cr-v. (jag tycker nu inte att Hondan är en dålig bil)

Jag gör inte de där längre körningarna regelbundet. Så det går inte särskilt bra med diesel, har redan fått byta EGRventil och rengöra partikelfilter.

Har ingenstans ladda en el/hybrid dessvärre, annars hade det absolut varit intressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp