Sv: Hönät

Hur länge måste man hålla på med tillvänjningen?

Min häst brukar tycka om att äta ur hönät, smakar extra gott när han kan dra i maten. :p

Jag har nät från Caisas samt från Ullared. Ullaredsnäten är samma som hos Caisas shop men så mycket billigare. En vän som köpte ut några åt mig så nu lär jag klara mig flera år... :)

Mina fattade direkt. Inga problem där inte och inte är dom stressade eller våldsamma. Står fridfullt och noppar i sig, helt enkelt... ;)

Till min häst försöker jag låta bli att fodra en del av dagens giva i nät. Alltså använder jag bara nät vi ska i väg någonstans eller liknande så det blir ju ingen vettigt invänjning om han inte fattar direkt, vilket han verkligen inte gjorde :-P

Edit: nu blev det ännu snurrigare. Vill inte alls använda nät så natten äter min häst alltid fritt. Men dagtid fick jag ge i nät pga sällskapet i vintras.

Senast ändrad:

Jag köpte mina på hööks. Har bara anänt dem ett par månader än så hur hållbara de är vet jag inte än. Två glupska hästar har inte slitit dem än i alla fall. Lite smutsigare är de bara.:)

Till min häst försöker jag låta bli att fodra en del av dagens giva i nät. Alltså använder jag bara nät vi ska i väg någonstans eller liknande så det blir ju ingen vettigt invänjning om han inte fattar direkt, vilket han verkligen inte gjorde :-P

Edit: nu blev det ännu snurrigare. Vill inte alls använda nät så natten äter min häst alltid fritt. Men dagtid fick jag ge i nät pga sällskapet i vintras.

Men kn det inte vara värt att "utsätta" hästen för en invänjning så att den vet hur det funkar tills den dagen det skulle behövas? :)

Varför då? Han kan ju lika gärna äta ur vanligt när vi åker bort :-)

Är det så att framtida kompis måste äta ur småmaskigt nät dagtid så hoppas jag de båda kan lära sig det då.

Om det är första gången ca 14 dagar är väl vad som är rekommenderat att de får en vanlig giva på sidan av nätet har jag för mig för att de inte ska känna någon stress över att förstå hur maten ska ur nätet. Om de "svälter" är risken stor att de bara ger upp i ren frustration och det får ju aldrig vara meningen.

Vi gjorde som så att till en början gav hästarnas vanliga ranson på backen och lite i näten. Så småningom minskades mängden på marken och blev mer i nätet och när hästarna fattat grejen och kunde reglera sitt intag över hela dagen gav vi endast i näten.

Senast ändrad:

Köpte nätet från Shires, det har mindre maskar än alla de andra näten och ser i övrigt ut som ett vanligt hönät.

Verkar fungera jättebra! Efter ett par dagar får han nu det mesta av sin ranson i nätet. I går valde han att äta nätet först så ikväll tänker jag ge allt höet i det.

Det måste jag kika efter, dags att köpa nytt.har haft två caisas och båda går sönder maska för maska trots lugn häst och jag lagar var eviga dag. Grymt missnöjd. Stallkompisens häst har haft sönder två med och han är inte heller brutal. Näten hänger lösa.
En annan stallkompis har ett hööks (kopia) och det håller än medan vi förbrukat två var. :crazy: och den hästen är lika som våra när den äter.

Materialet i mina caisas faller som sönder. Blir sprött och sen går det sönder. Så det är inge hästen som sliter av trådarna. Utan de faller som i sär. Helt värdelöst :mad:

Har ju inte haft mitt länge, men det är som sagt samma sorts material som i vanliga standardnät. Så hoppas det håller! :)

Shires Greedy Feeder heter det.

Tack! Jag är just ute efter ett i mer vanligt material eftersom det där mjuka bara faller isär..

Köpte nätet från Shires, det har mindre maskar än alla de andra näten och ser i övrigt ut som ett vanligt hönät.

Verkar fungera jättebra! Efter ett par dagar får han nu det mesta av sin ranson i nätet. I går valde han att äta nätet först så ikväll tänker jag ge allt höet i det.

Köpte du från utlandet?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar