Centaur

Trådstartare
Skall köpa ett slowfeeding nät och undrar vilka som är bäst? Skiljer väldigt mkt i pris! Är det värt att köpa de dyra eller duger det lika bra med de billiga sorterna?

Sv: Hönät

Det beror nog lite på hur mycket du ska använda det och vilken "ätstil" hästen har.
Min erfarenhet är att de billigare går sönder rätt fort, så jag skulle hellre lägga till lite mer pengar och får ett som inte går sönder efter 1 mån vid daglig användning av en relativt oryckigt bordskick.

Jag har själv Caisas och är nöjd med dem. De från Hööks som jag hållt på med har så himla korta snören att det är jättesvårt att knyta till ordentligt.

Kommer använda det till kvällshöet.

Kollade på näten från Caisas, de finns i olika stl. Vad har ni för stl och hur mkt hö får plats i dem? Behöver få plats med 5 kg.

Senast ändrad:

Jag har själv Caisas och är nöjd med dem. De från Hööks som jag hållt på med har så himla korta snören att det är jättesvårt att knyta till ordentligt.

är caisas ett alternativ om man har en häst som gärna visar sin styrka och manlighet och SLITER ut höet ur nät där han egentligen bara behöver ta en tugga utan ansträngning (ur en sån hökasse med ett stoooort hål) ??

:banghead: :D

Jag tycker min häst är ganska brutal när han äter och det dönar i hela stallet men nätet håller bra. Det man ska tänka på är att fästa upp nätet löst så det rör sig mycket när hästen äter. Tror det är bättre beskrivet på Caisas hemsida.

Jag tycker min häst är ganska brutal när han äter och det dönar i hela stallet men nätet håller bra. Det man ska tänka på är att fästa upp nätet löst så det rör sig mycket när hästen äter. Tror det är bättre beskrivet på Caisas hemsida.

hehe, låter som din häst kör ungefär samma taktik som min.
får nog bli caisas. tack :)

KL

Caisas eller näten som är mjuka är bra.

Vi har provat andra, billigare varianter men materialet är för hårt och får därför inga följsamma rörelser och trasas sönder på nolltid..

Stl "mini" får vi i 12-14kg silage i dock måste man pressa ner ordentligt men det går

Vet faktiskt inte vilken storlek det har varit på Caisanäten (=de som är bra), men tror det har varit Litet eller Mellan. Jag skulle nog satsat på ett Litet så man slipper stå och pressa ner fodret, även om Mini kanske räcker.

Jag har Hööks nät, det med grön kant. Min häst är stundvis lite våldsam men nätet är fortfarande helt efter 8 mån.

Jag har de från Hööks. De har överlevt hela säsongen (använda i ett år ungefär nu). Inga som helst problem. Jag förstärkte upphängningsöglorna, i förebyggande syfte, i vintras.

Jag har även några nät som jag sytt till själv av containernät. De har varit med i snart tre år och håller fortfarande.
Eller ja, det ena har gått sönder. Men det var inte hästarnas fel, det var jag som råkade klippa i det när jag skulle klippa sönder ett täcke.. :angel:

Samtliga av mina nät har misshandlats av en minst sagt glupsk ponny, känd som Traktorn och Dammsugaren. De flesta har dessutom utsatts för flera andra hästar av varierande matgladhet och brutalitet.

Jag har de från Hööks. De har överlevt hela säsongen (använda i ett år ungefär nu). Inga som helst problem. Jag förstärkte upphängningsöglorna, i förebyggande syfte, i vintras.

Jag har även några nät som jag sytt till själv av containernät. De har varit med i snart tre år och håller fortfarande.
Eller ja, det ena har gått sönder. Men det var inte hästarnas fel, det var jag som råkade klippa i det när jag skulle klippa sönder ett täcke.. :angel:

Samtliga av mina nät har misshandlats av en minst sagt glupsk ponny, känd som Traktorn och Dammsugaren. De flesta har dessutom utsatts för flera andra hästar av varierande matgladhet och brutalitet.
var får du tag i containernäten?

Hittade ett från Shires också, form som ett normalt hönät (=verkar enklare att hänga upp) och 2.5 cm maskor. Tror det får bli ett sånt. :)

Jag har köpt på Hööks (det med grön kant) och det har hållit en hel vinter trots att jag fick veta hur dåligt det var och att det skulle gå sönder direkt osv... ;)

Har kört med dubbla nät; det här nätet har suttit uppspänt i boxen och så har jag packat höet i ett svart med något större maskor (också Hööks) och lagt inuti det vita.

Det har ju gjort att hästen slitit ganska rejält i nätet för att få ut höet, och när jag fodrade med silage drog hon ut stora, tjocka korvar istället för stället för enstaka strån. Ganska grov misshandel, och hon har en ganska "attackerande" ätstil.

Det har spruckit i en söm på det gröna bandets skarv, vid upphängningsöglorna, men det hände ganska tidigt och har inte förvärrats under vintern.
Jag skulle kalla det för ett mycket prisvärt nät. :)

Edit: Har alltså gett natthöet i det varje dag, ca 3 kg. Det har hängt slätt uppspänt mot boxväggen med karbinhakar i gallret.

Senast ändrad:

OT men fattade era hästar hur de skulle äta direkt? Mitt gamla vanliga låg i tvätten och hästen peta peta peta för att hitta "hålet" och bet till slut i nätet innan han tittade på mig med väldigt frågande min. Var inte läge att lära honom då så jag öppnade.

Google :angel:
Var någon butik i Gävle tror jag jag beställde från sist. Fick bitarna färdigskurna och klara, bara att sy ihop! Köpte flera olika sorter därifrån och varit vrålnöjd :)

När man vänjer in småmaskigt hönät så rekommenderas att hästen får sin ranson som vanligt på golvet och sen lägger man bonushö i nätet. Inte bra att en "hungrig" häst ger sig i kast med nätet när den är ovan.

Efterhand som hästen fattar galoppen :D så ökar man andelen i nätet och minskar delen på golvet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar