Hönät - bra eller dåligt?

D

Durin ox

Har funderat lite på dethär med hönät, eftersom allt hö, både i hagen och i stallet hemma ges i nät.

Det funkar bra, eftersom de har fri tillgång på hö och annars drar de bara runt det i boxen och det blir smutsigt. Speciellt i hagen blir det ju lerigt annars.

Men jag har förstått att många inte vill fodra i hönät, för att det är naturligare för hästen att äta på marken. Men alla timmarna de går i hagen(och inte äter höet i hagen) så äter de ju på marken.

Lilla hästen drar ut lite höt och äter det sedan liggandes på marken, och då gör han ju som han vill iallafall.

Visst kan hästarna fastna med hovarna i nätet, men hos oss har det bara hänt en gång då vi råkade hänga nätet för lågt.

Synpunkter på vårt sätt att fodra?:)

Sv: Hönät - bra eller dåligt?

Jag ger hö i påse inne på kvällen. Dock inte nät, för det tycker jag verkar otäckt... Verkar så lätt att de trasslar in sig och blir strypta...:crazy: Jag har fått låna en superbra äthöpåse från Källqvists av en stallkompis!!

Anledningen att hon äter ur påse över huvudtaget är att hon inte får ut luften hon sväljer när hon äter från marken och det inte finns tillräckligt med mat inne. Veterinären sa att det är bra för dem att äta högt uppifrån när de är såna.

Arab btw!!

Mina fem hästar får fri tillgång på hösilage inne, och unghingsten får sitt i hönät! Annars får man mocka ut hälften nästa dag vilket är helt onödigt! Och i stora nät får det ju plats hur mkt som helst...
Dom drar ändå ut en del o äter från backen iallafall, sen går dom ju med huvudet i backen hela dagarna i hagen så det ser jag inte som något problem...

Durin ox skrev:
Har funderat lite på dethär med hönät, eftersom allt hö, både i hagen och i stallet hemma ges i nät.

Det funkar bra, eftersom de har fri tillgång på hö och annars drar de bara runt det i boxen och det blir smutsigt. Speciellt i hagen blir det ju lerigt annars.

Men jag har förstått att många inte vill fodra i hönät, för att det är naturligare för hästen att äta på marken. Men alla timmarna de går i hagen(och inte äter höet i hagen) så äter de ju på marken.

Lilla hästen drar ut lite höt och äter det sedan liggandes på marken, och då gör han ju som han vill iallafall.

Visst kan hästarna fastna med hovarna i nätet, men hos oss har det bara hänt en gång då vi råkade hänga nätet för lågt.

Synpunkter på vårt sätt att fodra?:)

Synpunkten är att det verkar vara ett utmärkt sätt. Har inte heller haft några olyckor med att dom fastnar, bara man som sagt sätter nätet tillräckligt högt upp. Sen finns det ju mer eller mindre "fastningsbenägna" hästar, tex om dom slår mkt o högt med frambenen men det är inget jag har haft problem med...

Jag gör precis som wrangler! Fodrar min unghingst från en påse. För annars får man mocka ut allt dagen efter.

Jag valde påse istället för nät, för att jag tycker det är smidigare att hantera.

Har inte märkt något på honom att han skulle ta skada av det....

Okej, jättebra, då fortsätter jag med det, Tack:)

Jag ger min häst i hösilagenät (mindre maskor än i vanligt nät) enbart på morgonen - om han då inte hunnit äta upp allt så hamnar inte de i boxen och mockas ut sedan- Resten av målen får han på golvet ( eftermiddag och kväll/natt).

Detta för att det ju egentligen är hästars naturliga ställning för att äta. Läste dessutom att det frigörs något lugnande "kemiskt" i hästen när de äter med huvudet nere...

Tycker att det funkar bra!

Hur ser de påsarna ut? Har du någon länk möjligen??? ;)

Precis som ni skriver så går ju hästen med nosen i backen hela dagarna ute i hagen, om de går i hage dvs. :devil: Men är så fallet så tycker inte jag att det är något fel med att fodra ur hönät.

Störhästen får kvällsmaten i hönät eftersom hon precis som många andra hästar bara drar runt det annars och äter inte. Ponnyn därimot får alla sina mål på marken, och det fungerar hur bra som helst!

Milou75 skrev:
Hur ser de påsarna ut? Har du någon länk möjligen??? ;)

710152.jpg

Att fodra på marken ger en annan position av käkarna o en naturligare nötning av tänderna vilket minskar risken för hakar.
PL

Jag ser helst att hästen äter från marken men är man tvungen/vill ha hönät kan man ju välja att bara ha det ute/inne :)

Milou75 skrev:
Jag ger min häst i hösilagenät (mindre maskor än i vanligt nät) enbart på morgonen - om han då inte hunnit äta upp allt så hamnar inte de i boxen och mockas ut sedan- Resten av målen får han på golvet ( eftermiddag och kväll/natt).

Detta för att det ju egentligen är hästars naturliga ställning för att äta. Läste dessutom att det frigörs något lugnande "kemiskt" i hästen när de äter med huvudet nere...

Tycker att det funkar bra!

det är vad jag har hört så att när hasten har huvudet ovanför manken så bildas adrenalin coh dom blir lite pigga å kvicka men när dom går och betar är dom lungna och inte på flykttankar

Jag vill bara fodra med hönät i undantagsfall, villinte ha ner höpartiklar i halsen och ögonen och jag vill inte att hästen ska stå med sänkt rygg och höjd hals när den äter, den äter ändå ganska många timmar per dygn. Mest för hälsan men om man inte har en häste med en Jäv*a nacke så brukar dessutom halsen ser tråkig och nästan uppånervänd ut...

Jag anser hönät som ett nödvändigt ont till vissa hästar.
Man ska inte ha det bara "för man har lust". Men har man en häst som din, som drar runt höet och sedan inte vill äta det, då använder jag hönät.
Ofta så är ju hästar som gör så även svårfödda, så de har ju gärna då även fri tillgång till hö. Och att då mocka ut x antal kg hö/dag, det vill jag inte göra!

Men jag tycker man ska vara mkt noga när man hänger upp hönätet! Det får inte när det är tomt hänga ända ner i backen/golvet, för då kan ju hästen trampa i det och fastna.
Likaså så gillar jag inte hönät i nylon, om hästen fastnar i dem, då bränner de ju mer än bommullsnäten.

Rumpnissen skrev:
Precis som ni skriver så går ju hästen med nosen i backen hela dagarna ute i hagen, om de går i hage dvs. :devil: Men är så fallet så tycker inte jag att det är något fel med att fodra ur hönät.

Men precis som Peter Lundin påpekar så är det ju inte hästens huvud/hals hålning I SIG, utan hållningen under tuggande processen, vilken är höjd om hästen får i ett högt upphängt hönät. Käkarna maler då inte i samma vinkel de var ämnade för. Veternären brukar rekommendera att man ser över sådana hästars tänder ett par gånger /år just pga att slitage vinkeln blir onormal.

ett bättre alternativ för de som inte har hästar som klättar eller hoppar runt i boxarna är en höhäck uppsatt i krubb höjd. Då kan hästen äta med huvudet i sänkt vinkel samtidigt som effekten av hönätet bibehålls i frågan om att hålla höet inne.

Nej gud nej, säg inte så där Är rädd att komma till stallet och hitta hästen strypt eller intrasslad i nätet......
Köpte precis ett hönät ikv och hängde det lågt ner för att har hört att de är skapta för det! :S:S

Vill man inte fodra på golvet tycker jag att hönät en bra lösning. Förutsatt att dom sitter riktigt. Höhäck är ett annat (bättre) alternativ. Fastna kan dom juh dock i båda...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 907
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama