Hönalys efter 6 månader i dåliga utymmen = tillförlitligt ??

Gnist

Trådstartare
Fick av en hököpare en analysrapport, som hon gjort 7 månader efter köp.
Höet togs på en vall med "magert" hö, eftersom det var till en fånghäst, som vid tillfället hade det värsta fånganfall jag sett på häst
Höet balades i löspressade balar och vi sa att det måste saltas för högsta hållbarhet. Första 3,5 t saltades INTE, restrerande 3,5 ton saltades, eftersom vi for dit med salt. Höet förvarades i en gammal dyngkasa,(?) med glesa och otäta väggar. (Golv vet jag ej men gissar på jordgolv)
Köparen skickade in höet på analys efter 6 månader (när det saltadde höet var slut..) Resultatet är som följer :
Torrsubstans : 84 %
Smältbart protein :21 g/kg
Energi: 7.4 MJ/kg
Totalantalet bakterier låg 0.3 över "gränsen"

Står på papperet att "Ett förhöjt antal bakterier kan indikera brister i hanteringen".....

Min undran är om det går att hävda att höet var "dåligt" vid köp efter 7 månaders lagring på sånt vis att vatten & jord(?) drar in i höet..
Tog hö från samma vall, samma dag spred ut det på logen, saltade och det är kanonfint än..
Även en annan köpare tog från samma vall samma dag och hade samma hantering som vi. Också hans hö kanonfint..

Sv: Hönalys efter 6 månader i dåliga utymmen = tillförlitligt ??

Kollade idag och jo, det är jordgolv och väggarna går inte ner till marken..

Frågan är om ert hö också är analyserat eller ni med ögat tycker det är fint, men om ert också är analyserat så har ni svart på vitt att det är hanteringen det är fel på.
Men även annars är det svårt att efter så pass lång tid hävda att det var dåligt hö, hö är väldigt känsligt så det blir lätt förstört.

Mvh
Camilla

90 som tittat och bara en som kommenterat... :(

Jag skulle ha analyserat av det fina hö ni har kvar, då får ni ju svart på vitt om det är hanteringen det beror på. Det låter ju som om det kan vara det.

Jag tror man får svårt att hävda att något så lagringskänsligt som hö som är dåligt efter så lång tid var dåligt från början. Det man ska göra är ju att ta ett prov direkt efter leveransen för att se värdena, är det dåligt då kan man hävda att man vill ha pengarna tillbaka.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama