Höna med långa ruvningspauser

C

christelh

Hej! Min höna har ruvat i 4 dagar. Läste att hönorna tar halvtimmespauser då och då - min höna tar 2-timmarspauser varannan dag ... Hur långa kan pauserna vara utan att äggen tar skada? (Det är över 20 grader varmt ute.) Ska jag behöva lyfta in henne i redet?
Någon som vet?

Sv: Höna med långa ruvningspauser

lite fel plats kanske, det hör mer hemma under andra djur...

Vissa av mina hönor kan lämna sina ägg sådär som du beskriver, och ändå få i princip full pott.
Jag brukar inte bry mig, annat än om jag flyttat hönans ruvställe och jag misstänker att hon inte hittar tillbaka själv.

Men jag är inte så insatt i just den biten om det är normalt, jag själv har misstänkt att det egentligen kan bero på att aveln på vissa hönor gjort att vissa individer är sämre ruvare.:confused:

I undantagsfall har jag någon gång haft hönor som går upp rätt länge, flera ggr om dagen, och därför inte sköter äggen som de ska och de gångerna det hänt har hönan kanske bara fått en kyckling.:crazy:

Ingen panik ännu, men hon bör nog skärpa till sig så småningom. I början av ruvperioden verkar det som att äggen klarar längre ruvuppehåll utan problem, men i den senare fasen är det viktigt att äggen inte svalnar för mycket.
Avvakta och se. Dom brukar veta vad dom håller på med, så jag skulle inte börja korta hennes raster. Se bara till att hon har mat och vatten tillgängligt och att hon inte stressas av övriga i flocken.

Lustigt att hon bara går av äggen varannan dag (eller menar du att hon tar "normala" pauser övriga dagar?).

Sidospår!
Vi har haft ovanligt segt med både äggläggning och ruvning i år. Någon annan som märkt av det? Normalt skulle vi haft kycklingar för över en månad sedan, men hönsen har just börjat ruva så kycklingarna lär bli c:a 2 månader efter "schemat".

LIA

Sidospår!
Vi har haft ovanligt segt med både äggläggning och ruvning i år. Någon annan som märkt av det? Normalt skulle vi haft kycklingar för över en månad sedan, men hönsen har just börjat ruva så kycklingarna lär bli c:a 2 månader efter "schemat".

LIA

Vad trevligt att du iaf väntar smått.:)

Jag fick min sista kull för några dagar sedan, den åttonde, så jag har inte märkt av något konstigt.

Även om jag inte har så många renrasiga så är två av de åtta blommerrödsmammor.

Tack för svaret - känns lite lugnare. Jo, hon tar pauser varannan dag (hittills). Annars ligger hon i sitt rede med tillgång till både mat och vatten. Jag har bara två hönor till och eftersom hönan som ruvar är "högsta hönset", tror jag inte hon känner sig stressad. Hur kortar man ruvningspauserna, om det skulle behövas? Bär in henne?
Jag är verkligen novis på detta område ...

Tack! Känns positivt att kunna förlita sig på hennes egna instinkter. Jag är kanske lite för mycket "hönsmamma" ...?

Hur kortar man ruvningspauserna, om det skulle behövas? Bär in henne?

Jag bara bär in hönan och sätter henne intill redet.

Man får ju vara noga med att hon både bajsat, ätit, druckit och kanske , som en del vill, balat sig innan, så att hon är "klar".

Jag hade en höna som låg ute, under ett brädkar, i mars.
Vi hade väl kunnat ta bort henne en av de första gångerna som hon gick upp men hon fick vara. Hon hade 7 egna ägg och det blev 6 kycklingar, fast det någon vecka var rätt kallt och hon då var uppe länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 007
Senast: Lingon
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar