Hon vill inte ta in bettet i munnen

LisenKarlstrom

Trådstartare
Hej! Min ponny är väldigt envis, vid många tillfällen och har en attityd. Men hon är speciellt envis när jag ska tränsa. Hon nästintill vägrar att ta in bettet i munnen. Hon slänger inte med huvudet eller något sånt, hon står helt stilla. Men hon vägrar öppna munnen och ta in bettet, hon nästan pressar ihop tänderna när bettet ska in. Jag har försökt med allt jag kan komma på, tummen i mungipan tillexempel, men det lyssnar hon inte på. Har någon något tips på hur man gör detta problem bättre? Kram :) :) :)

Hej! Min ponny är väldigt envis, vid många tillfällen och har en attityd. Men hon är speciellt envis när jag ska tränsa. Hon nästintill vägrar att ta in bettet i munnen. Hon slänger inte med huvudet eller något sånt, hon står helt stilla. Men hon vägrar öppna munnen och ta in bettet, hon nästan pressar ihop tänderna när bettet ska in. Jag har försökt med allt jag kan komma på, tummen i mungipan tillexempel, men det lyssnar hon inte på. Har någon något tips på hur man gör detta problem bättre? Kram :) :) :)
Ge en godis efter det att tränset är på.
Testa att ta på tränset ibland utan att rida, typ gå en runda, ge en klapp, klia lite och tillbaka till stallet, av med tränset.

Testa att ta på det vid olika tillfällen och ge godis och klapp efter att tränset är på.

Var envis.

I början har jag godis och betet i samma hand så bett och godis hamnar i munnen samtidigt efter ett tag blir det godis efter betet är i munnen och nackstycket är över öronen.

Japp mina hästar får mycket gotta för det är dom värda:love:.
Superbra tips!! :) Tack så mycket! :) :) :D Har flera kilo hästgodis i stallet!! :)

Det är inte attityd, det är okunskap. Hästan fattar ju inte visten med att du ska stuva in något i munnen.
Tänkt istället det här ska jag lära henne, hur gör jag det bäst?
Jag menade inte att hon har attityd vid endast det tillfället, hon har väldigt mycket attityd och är väldigt egensinnig överlag, hon vet vad hon vill och inte vill. Jag skrev bara det i den meningen :)

Du har skrivit två trådar men jag undrar om inte de två egentligen beskriver samma problem. Jag skulle kunna skriva en lång lista på olika orsaker till att din häst inte vill ta bettet. Många av dem är nämnda av andra men de teorierna blir ganska meningslösa innan du löst grundproblemet, att hästen inte har någon respekt för dig. Varför ska din häst ta bettet då den anser att det är den som bestämmer i er relation? Att försöka lösa bettproblematiken blir lite som att gång på gång pumpa ett däck som det är pyspunka på istället för att laga det eller som att ge ett barn på långstadiet en bok om andragradsekvationer då det inte kan räkna plus och minus.
Mitt råd är altså samma som i den andra tråden. Ta hjälp av en problemlösare som kan ge dig verktyg till att jobba bort grundproblemet. Kvarstår sedan problemet med bettet så går du in på det då.

När jag skulle vänja min unghäst vid bettet så gnugga jag det först i hans sån där slickburk son finns i dom flesta affärer nu för tiden. Det översta lagret brukar vara lite kletigt och då fastnar det på bettet. Mums :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama