hon tar av sig grimma+gräsreducerare...

MalinSophia

Trådstartare
ponnyn går med "munkorg" och har lyckats få av sig grimman nästan varje natt nu.
flera gånger har vart väldigt suspekta, e det hon eller en person som gör det?

2 gånger har hon fått upp snäpplåset, nu senast i natt och då hade hon ändå flughuvan över grimman, hur fan fick hon upp låset och av sig grimman utan att rubba huvan?

flera gånger har den luggit mitt ute i hagen, varken skitig eller skrapig.

tidigare gick hon i en liten hage på natten men hon tog sig ur den, första gången via grinden, handtagen låg på backen precis som om nån lagt dem där. (håller på att fixa med elen så snart går hon där igen)

är det någon annan som har dessa problem eller upplevt nåt av det, någon lösning?

om det är en person som gör det för att de tror att vi e grymma så blir jag så jävla förbannad. hennes hälsa e i fara! jag tänker sätta upp lapp på staketet och en liten i hennes grimma som förklarar att hon e sjuk.

Sv: hon tar av sig grimma+gräsreducerare...

ta bort handtagen på grinden och göm agregatet :devil: och sätt trådarna så tätt så man inte tar sej in i hagen utan att få en stöt :devil:

det låter ju konstigt att handtagen ligger på backen när hästen rymt, dom brukar ju inte öppna själva, även om det finns dom som kan :crazy:

Hästar lyckas med de mest otroliga saker ibland, men att få av sej grimman men flughuvan kvar, DET är märkligt, även om flughuvan hade suttit underst.... :crazy:

ponnyn går med "munkorg" och har lyckats få av sig grimman nästan varje natt nu.
flera gånger har vart väldigt suspekta, e det hon eller en person som gör det?

2 gånger har hon fått upp snäpplåset, nu senast i natt och då hade hon ändå flughuvan över grimman, hur fan fick hon upp låset och av sig grimman utan att rubba huvan?

flera gånger har den luggit mitt ute i hagen, varken skitig eller skrapig.

tidigare gick hon i en liten hage på natten men hon tog sig ur den, första gången via grinden, handtagen låg på backen precis som om nån lagt dem där. (håller på att fixa med elen så snart går hon där igen)

är det någon annan som har dessa problem eller upplevt nåt av det, någon lösning?

om det är en person som gör det för att de tror att vi e grymma så blir jag så jävla förbannad. hennes hälsa e i fara! jag tänker sätta upp lapp på staketet och en liten i hennes grimma som förklarar att hon e sjuk.

Har en lätt grej att göra med sådan hästar/ponny som tar av sig grimman OCH tränset.

Fläta in nackstycket i manen i en "kraftig" fläta så har hon/han en påtaglig svårighet att ta av sig den.:rofl: :angel:

Fick knyta fast hantagen på eltråden till min första häst. Hon hade nämligen lärt sig att ta tag med munnen i handtagen (där hon ju inte fick någon stöt) och lyfta bort dem! Samma häst lärde sig även att åla sig under tråden och öppna boxdörrn.

Att öpna boxdörren var nog det som vollade mig mest bekymmer! Boxdörren var av modell dra-ner-sprinten-sjut-åt-sidan... eftersom jag var liten nåde jag inte upp till sprinten utan hade satt fast ett balsnöre i den. Ploppan (min dåvarande häst) tog tag i snöret och sparkade på dörren! Gissa om jag fick utskällningar av stall ägaren för att jag var slarvig att stänga boxdörren, innan vi upptäckte vad hon gjorde!!!! :)

Som tur är har mina andra hästar inte varit lika fiffiga som Ploppan!!!

ska testa med en fläta, om jag nu kan få ihop en av den lilla man hon har just nu.

det är ytterst underligt att hon har kunnat lirka ur sig(fått upp snäpplåset) grimman när jag spännt den rätt "hårt" och satt flughuvan över, tom jag skulle få greja en stund för att få av den.

nästan så jag borde sitta vakt en natt!

Det låter som sagt skumt att den skulle få upp låset själv. Mina hästar hjälps åt att ta av varandra grimmor och gräsreducerare. Den ena hästen biter tag mellan öronen på de med grimma och drar av alltihop. Funderar på att använda äcklig tabasco på grejerna, så kanske de låter bli.

hahaha... ja tabasco kanske skulle hjälpa. min syster tog det på bröstet när hon tröttnade på att amma sin pojk som inte ville sluta.:D

jag ska tejpa snäpplåset och fläta in grimman i manen sätta flughuvan över så får vi se sen.

De kan mer än man tror de små liven. Här har de lyckats krångla sig ur knäppta täcken utan att något knäppe är uppknäppt, och utan minsta skråma på täcket. Lillkillen är en mästare på att plocka av sig grimmorna, och har flera ggr när han kliar sig med bakhoven lyckats klia upp grimhaken med. (Så nu vänder jag den ut och in de få ggr han har grimma i hagen).

Så det är inte omöjligt att det är din häst som klätt av sig själv, även om det såklart KAN vara människohand bakom det hela med, tyvärr fattar ju inte vissa att den 'hemska munkorgen' INTE är djurplågeri utan raka motsatsen.

ja det finns verkligen äkta små "utbrytarkungar". men hur fan fick hon upp låset och av sig grimman som sitter under flughuvan utan att få av sig huvan? jag kanske har fått tag på en ytterst intelligent krake...:smirk:

Om de kliar sig med bakhoven så spännet går upp, och så kliar sig t ex bakom örat så rent teoretiskt skulle ju grimman kunna åka över öronen men inte huvan, och så kan grimma ramla av neråt under huvan.

Det KÄNNS dock lite 'krystat' som förklaring, men större under har väl hänt.. (Min lilla ligist kan ta av sig grimman men inte huvan, men då är iofs huvan under, men grimman och huvan är lite 'hopsnodd' under käken, vilket dock tycks magiskt 'sno ut sig' när han håller på..)

Samtidigt så just eftersom det är en MUNKORG så blir man ju extra skeptisk att det är människor inblandade, finns ju många som reagerar väldigt starkt på det..

tänkte också att hon gjort nått sånt. men eftersom huvan sitter över nackstycket också så borde huvan åkt med.

kan mycket möjligt vara våra grannar, de har tydligen slutat heja enligt min sambo.

Låter ju helt klart misstänkt... mycket kan hästar åstakomma men de får i alla fall inte folk att börja bete sig anorlunda! Spionera är nog en bra idé!

Låter klokt att sätta upp lappar och förklara varför ponnyn har "munkorg". Folk brukar tycka synd om hästar som går med det och tycka att man är en "djurplågare". Har man fått ta bort en ponny en gång pga fång så har man en helt annan åsikt. Vill inte vara med om det ígen.
Finns en bra grimma som hör ihop med greenguarden. Sitter en extra halsrem på den så det ska vara svårare för hästen att kränga av sig den över öronen. Man kan ganska enkelt göra om den vanliga grimman också om man har några nylonremmar.

har kollat på 3 olika "munkorgar" och gillade inte "gummikorgen" och "plastplattan". fastnade för den i band med en ring längst ner. tror att hon får av sig vilken som endå. näe jag ska testa med att sätta fast grimman i manen och sätta upp lappar så får vi se.

hon blev ju så mycket bättre med "korgen" på och nu har hon blivit lite sämre igen. vill verkligen inte flytta henne, sista utväg.

Är det den modell är jag faktiskt ännu mindre 'skeptisk'. kastade ern blick på den när jag skulle köpa munkorg, och konstaterade att 'den tar hon av direkt'. (nu hann jag inte prova innan hästen dog, men jag valde den med gummiplatta i botten)

Tro mig, det finns folk som inte drar sig för något! Samtidigt som det finns hästar (läs ponnyer) som lyckas med det mesta. Min första häst lyckades åla sig ur täcken med dubbla kryssgjordar och bensnören och svansrem. Täcket låg på backen helt igenknäppt. Har själv en fångponny som jag har köpt den där varianten med gummiplatta i botten på åt. Det verkar inte som om hon får i sig så mycket genom det lilla hålet, men visst kämpar hon bra!
Sätt upp en lapp på staketet där du förklarar varför hästen är utrustad med tortyrinstrument runt huvudet. Skriv också något om en eventuell polisanmälan... det kan ta skruv. Det måste väl ändå vara egenmäktigt förfarande att ta av hästen den utrustning som sitter på? Är inte bevandrad i lagens kringelikrokar alls dock. Fick för några år sedan mina betesgående ponnyer matade med diverse absolut olämpliga saker. Bland annat barnens lördagsgodis. Som tur var var det bara en av ponnyerna som gillade såna saker. De övriga hade nog spottat ut för det låg Polly-bitar och lakritsremmar i hela hagen. :rofl:
Annars... lägg dig på lur.
Ponnymorsan

Min foderhäst är expert på att få av sig grimmor. Nu på sommaren har hon flughuva och flugtäcke på sig för att hon är känslig mot kryp, men det är inte ofta hon har dom kvar på sig. Det jag inte riktigt förstår är att hon får av sig täcket när spännena under magen ännu är fast (sitter så tajt att jag knappt får fast dom själv då hon har fått en tjoock sommarmage) ;)

köpte gummikorgen igår och en flughuva med öron som sitter tajt runt halsen. hon har gömt den andra munkorgen nånstans så nu blir det till att testa nytt. satte på henne allt i morse plus att jag flätade fast nackstycket. hon blev ytterst olycklig!

tyckte att gräshålet var lite litet men ska se om hon löser det annars blir det te att skära upp det.

Gräshålet, eller det som går att dricka vatten ur ÄR litet. Om gräset är relativt högt går det att pilla in lite på sidorna också, annars är betandet ganska kört. :cry:
För min lilla dam är det nödvändigt, annars dör hon då hon inte tål något gräs alls. Det blir som en ond cirkel. En fånghäst får inte gå på gräs = liten lerig/dammig hage = ingen motion = dåligt hovarbete = ännu sämre fötter osv... För min del är det bättre att hon går med munkorg på dagarna och RÖR på sig i hagen, står inne på nätterna och äter hö (hon får på morgonen o middagen oxå så klart) och mår bra. På ett påar veckor har hon gått från totalt orörlig till ett galopperande monster. :devil: Dessutom tror jag att barfotaverkningen gjorde sitt till. Hovisen tog bort allt dött och knöligt horn under sulan och nu växer det friska släta ut.
Ponnymorsan

Hej!
Trodde aldrig jag skulle hitta detta inlägget, men det gjorde jag!

Har för mig att ni sa att hästarna kanske hjälps åt att dra av saker, vet inte om detta funkar, men kanske ..

http://www.maggie.se/prod_det.asp?id=636

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 261
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka