Guldaskig

Trådstartare
Min katt spyr en hel del, uppskattningsvid en gång varannan dag. Oftast hårbollar men ibland bara mat. Det känns som att det är lite för ofta för att det ska vara okej, hur bör jag gå tillväga?

Tilläggas bör väl att hon är långhårig..
 
Sv: Hon spyr

Min katt spydde ofta om hon åt för fort, då gav vi mindre mängd mat flera ggr om dagen. Jag tror inte att katter är gjorda för att äta mycket på en gång som hundar.

Sen kanske den behöver avmaskas också?
 
Sv: Hon spyr

Avmaskning har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har inte sett någon mask men det kanske finns mask ändå? För man ska väl inte avmaska i onödan?

Hon äter inte så hetsigt vad jag har uppfattat men det kanske är smart att ge lite mindre mat oftare.
 
Sv: Hon spyr

Ja det kan finnas mask även om det inte syns något. Går katten ute?
När jag hade katt sa veterinären att innekatter kan/ska man avmaska en gång per år.
 
Sv: Hon spyr

Hos mig är hon inne, hos mina föräldrar är hon både inne och ute så visst kan hon ha mask. Googlade lite och det ska tydligen gå att skicka in ett prov på avföringen för att se om det finns mask, precis som man gör på hästar. Då slipper man ju avmaska i onödan :)

I övrigt mår hon toppen så det är väldigt tråkigt att hon ska behöva spy så ofta.
 
Sv: Hon spyr

Fast de kan ha mask även om inte provet visar något... Har katten ätit en mus/annat djur så har den garanterat (?) mask.
 
Sv: Hon spyr

Man ska inte avmaska om inte katten har mask så du gör helt rätt att skicka in ett maskprov.
Katter spyr ofta, endel mer och endel mindre. Såhär på våren när de fäller tycker jag att våra spyr mer än annars och det är ju inte så konstigt eftersom mer päls lossnar. Du kan prova att karda henne så att de lösa håren blir färre så att hon slipper få i sig så mycket. Det kan hjälpa. Det finns också speciella foder till katter som spyr mycket så det kan du ju prova om du vill. Om hon är som vanligt annars så skulle jag inte oroa mig.
 
Sv: Hon spyr

Jag hade en katt som spydde mycket, på henne funkade Advance hairball jättebra. Kan vara värt ett försök.
 
Sv: Hon spyr

Ja det kan finnas mask även om det inte syns något. Går katten ute?
När jag hade katt sa veterinären att innekatter kan/ska man avmaska en gång per år.

Man ska definitivt inte avmaska "bara för att". Resistens hos parasiter är redan ett problem, och det kommer inga nya preparat direkt...

Ta träckprov ("kolla masken" är enkelt), avmaska med preparat som är riktat mot just de eventuella parasiter som finns.
 
Sv: Hon spyr

Torrfoder kan också vara orsaken till kräkningar. Inte så konstigt egentligen, katter är gjorda för att äta byten med hög vattenhalt och torrfoder är knastertorrt och koncentrerat. När jag har haft "kräkkatter" har totalt byte till blötmat alltid hjälp, men det kan ta ett tag innan magen lugnar ner sig. Medicinska foder för känsliga magar och liknande har aldrig haft någon effekt.

(Förutsatt att vet inte hittar några andra fel förstås. )
 
Sv: Hon spyr

Svarar lite allmänt till alla :)

Jag är tyvärr lite dålig på att karda den stackars katten, det ska jag definitivt bättra mig på! Speciellt nu när hon fäller.

Hon har alltid torrfoder framme men har de senaste dagarna också fått blötmat för att jag tänkt att det kanske balanserar lite plus att jag har blandat i lite malt-soft-extra (ett tips jag fick av en veterinär) nu det senaste så förhoppningsvis blir det bra.
 
Sv: Hon spyr

Att den spyr så ofta är inte normalt. Ett besök hos vet. med lite provtagning kan vara på sin plats. Träckprov och/eller avmaskning bör också provas.
Det kan mycket väl vara något som är fel. Det står inte hur gammal katten är men vi har haft två stycken som fått giftstruma och då kräks de och tappar även i vikt. De blev bra med tabletter. Så ta du och ring din veterinär så löser det sig nog.
 
Sv: Hon spyr

Det kanske kan vara så att hon spyr hårbollar fast när hon ätit så följer även maten med upp? Det var så för Aslan när han fällde extremt mycket på vårkanten, flera hårbollar per dag och hade han ätit följde även maten med upp. Kamma hjälpte inte för håren var för mjuka och följde liksom inte med, till slut rakade vi honom eftersom det verkligen var obehagligt för honom att spy så ofta.

Det kanske även kan vara så att hon äter för mycket torrisar som sedan sväller så att magen blir full? Aslan är tokig i torrfoder och vi kan inte ge obegränsat för då äter han för mycket som sedan kommer upp igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp