Hon sparkade på min hund

LiZH

Trådstartare
Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund och cykel och vi stannar och pratar. Hundarna är lösa ch lugna, hennes är en 11-årig tik och våra hundar känner varandra. Vi står mittemot varandra med kanske 1,5 meter mellan oss. Bakm mig finns det gott om plats. Då kmmer en kvinna joggandes och ska av någon anledning ta sig förbi mellan oss. Jag kallar på hunden som slnker in bakom mig, hon springer förbi och snubblar till på min fot. Hon återfår balansen efter något steg, vänder sig om och kommer tillbaka fullständigt rasande, skriker och sparkar min hund med full kraft i sidan:rage:. Min lilla valp flyger bakåt, ylar och sticker i fullfart ner mot vägen. Jag vrålar åt kvinnan att de var för ...........min fot hon snubblade på, och lite mer. Springer sedan efter valpen som försvunnit in i skogen. Kvinnan jag pratat med kräver, högljutt,att joggaren ska lämna namn och adress men hon fár bara ett "ursäkta" som svar och kvnnan springer iväg.
Jag är så fruktansvärt arg och ledsen. Det tog flera minuter att locka valpen till mig när jag hittade honom-han var vid mna fötter och fick plötsligt en spark:cry:.
Han är ok, kollad av vet. Lite öm i sidan men ok. På måndag ska jag polisanmäla och skriva en insändare i lokaltidningen. Jag vet nte hennes namn men jag känner igen henne( bor på en liten ort) och jag tror att vi har barn på samma skola. Hur är man funtad nãr man kan göra sádär?

Fy vad obehagligt!
Meeeen, eftersom folk är som dom är kommer hon nog hänvisa till koppeltvånget som är nu, man får inte ha sin hund lös (även om du hade den under koll) osv.

Men ja, man är väl inte helt frisk om man vänder tillbaka och sparkar en hund. Är väl en sak om någon hundrädd/arg sparkar på en hund under tiden den hoppar runt dom, det kan man förstå i alla fall. Det kan ju ske av ren reaktion. Men att vända tillbaka och gå till attack sådär.. usch

Ja, om hon hade snubblat på honom eller han hade gjort något kan jag förstå en reflexreaktion. Men nte att vända tillbaka och måtta en riktig spark...

Dār jag bor, inte i sverige, ār det inte koppeltvång. Dāremot säger lagen att utgångsläget är att hundar släpps lösa för att hälsa om det inte är i trafik/tätbebyggt omrâde. En hundägare måste uppmana mötande ägare att koppla sin hund/hålla den kopplad vid möte om man inte vill att de ska mötas lösa. Så hār är alla hundar lösa i princip, alla mâste gå tio timmar hundteorikurs innan man får registrera sig som hundägare och när man skaffat hund måste man inom 6 månader ha gjort minst 20 timmar lydnadskurs. Detta gör att de flesta hundar fungerar väldigt bra vid hundmöten( och en del rader är totalförbjudna)

Men vilken fruktansvärt hemsk människa! Och stackars liten valp! Skönt ändå att kunna "hitta" vem det var, så att du kan polisanmäla.

Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund och cykel och vi stannar och pratar. Hundarna är lösa ch lugna, hennes är en 11-årig tik och våra hundar känner varandra. Vi står mittemot varandra med kanske 1,5 meter mellan oss. Bakm mig finns det gott om plats. Då kmmer en kvinna joggandes och ska av någon anledning ta sig förbi mellan oss. Jag kallar på hunden som slnker in bakom mig, hon springer förbi och snubblar till på min fot. Hon återfår balansen efter något steg, vänder sig om och kommer tillbaka fullständigt rasande, skriker och sparkar min hund med full kraft i sidan:rage:. Min lilla valp flyger bakåt, ylar och sticker i fullfart ner mot vägen. Jag vrålar åt kvinnan att de var för ...........min fot hon snubblade på, och lite mer. Springer sedan efter valpen som försvunnit in i skogen. Kvinnan jag pratat med kräver, högljutt,att joggaren ska lämna namn och adress men hon fár bara ett "ursäkta" som svar och kvnnan springer iväg.
Jag är så fruktansvärt arg och ledsen. Det tog flera minuter att locka valpen till mig när jag hittade honom-han var vid mna fötter och fick plötsligt en spark:cry:.
Han är ok, kollad av vet. Lite öm i sidan men ok. På måndag ska jag polisanmäla och skriva en insändare i lokaltidningen. Jag vet nte hennes namn men jag känner igen henne( bor på en liten ort) och jag tror att vi har barn på samma skola. Hur är man funtad nãr man kan göra sádär?

Även om nu detta hade hänt i Sverige så är det fortfarande inte okej att målinriktat sparka på en hund - koppeltvånget rättfärdigar inte hennes beteende.

Tycker det är jättebra att du polisanmäler och hoppas att du kan byta några ord med människan också! Tur att det gick bra för vovven i alla fall..

Fast koppel"tvånget" innebär ju även sk. psykiskt koppel. Dvs står hunden precis bredvid dig så räknas den som kopplad. Fruktansvärd människa. Okej om det är ett reflexmässigt ryck för att man blir rädd och då råkar sparka hunden. Men samtidigt, är man hundrädd så behöver man ju för i h*lvete inte in så nära! Jag hade blivit vansinnig! Bra att du anmäler!

Intressant om utbildningstvången för att få ha hund! Funkar det bra? Får man fråga vilket land det är?
Jag är dock glad över att det inte är standard att hundarna möts lösa här...

Vilken händelse! Hunden var ju inte ens inblandad i att hon snubblade. Hoppas att den inte får några men.

Fy f-n vilken jäkla människa! Stackars liten, hoppas att polisanmälan svider lite för puckot! Jag hade nog reflexmässigt gett henne en rak höger :o men ingen ger sig på mina djur obefogat.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 924
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar