Hon sabbar bädden :(

-Catherine-

Trådstartare
Nu måste jag få lite tips, jag håller på att få spader på min ungponny.
I mina boxar har jag permanentbädd; jordgolv, halmbotten och ett tjockt lager spån ovanpå denna. Sen ovanpå själva "madrassen" har jag en "bäddmadrass" bestående av löst spån och halm.

Nu till problemet:

Lilltjejen envisas med att gräva sönder bädden varje gång hon får sitt kraftfoder i krubban. Under tiden hon äter så står hon och krafsar med frambenen i bädden och lyckas således gräva sig ned ända till jordbotten. Halm, spån & jord hamnar som en stor hög under magen på henne som hon sedan trampar runt i med bakhovarna. Det ser ut som om en meteorit slagit ned under krubban hos henne :(

Vareviga kväll och morgon så får jag försöka gräva tillbaka bädden ned i gropen, men det blir ju aldrig riktigt bra eftersom det aldrig får "sätta sig" innan hon är där och gräver upp allt igen.
Hur tusan skall jag göra för att få henne att sluta med detta, alternativt förhindra att hennes grävande sabbar bädden två ggr om dagen?

Jag har funderat på att lägga ned en skiva plyfa under krubban hennes, ovanpå jorden men under "madrassen", men är rädd att hon skall lyckas skada sig på kanterna när hon gräver som hon gör.
Vad tror ni? Idéer? tips?

Sv: Hon sabbar bädden :(

Jag hade provat att ta bort krubban och ge henne maten i en spann eller liknande direkt på golvet. Om jag gjorde så så gråvde inte min grävare vid utfodring.

/Camilla

Så gjorde jag också! En balja på golvet så blir det inte så intressant att vifta med benen.

Rek också att prova balja på golvet först. Min ungponny krafsar också, men får så lite kraft att han inte hinner göra så stor skada. Däremot så krafsar han ut höet i hela boxen, och gräver sen upp vartenda litet strå = ser ut som det varit krig i boxen (har också bädd).

Så jag köpte en fyrkantig 90-litersbalja och la silaget i. Boxen är betydligt mer odemolerad på morgonen. För vissa fungerar det inte alls dock, men prova.

Om höbalja inte hade fungerat hade jag byggt en låda, med snedställd vägg utåt, såhär /. Så att de inte kommer åt att krafsa om de samtidigt ska nå hösilaget :devil:

Min monsterponny gjorde likadant i tvåårsåldern. Hon fick äta ute på stalgången, direkt från golvet. Det var det enda som fungerade. Nu är hon helt normal och har fantastisk ordning på sitt rum.

Tack för alla svar!
Tyvärr så funkar det inte med balja på golvet heller, hon sätter fötterna i den och välter den, sen krafsar hon sönder bädden iaf i sin jakt på maten :(

Det är endast med kraftfodret (eller ja, kraftfoder & kraftfoder, hon får äpplen och lucern med lite lite betfor) som hon beter sig såhär, när hon äter sitt hö så är hon ordentlig.

Det blir väl till att ta ut henne så får hon äta på gårdsplan istället (har uteboxar så har ingen stallgång). Lite bökigare, men då får iaf bädden vara ifred...

Balja som de andra säger verkar vara en god idé. Prova en sån stor rund balja man har ute, lägg kraftfodret i den och när hon ätit klart kan du nyttja den som en höbalja!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller precis på att bygga färdigt mitt lilla stall. Det blir två isolerade (70mm) uteboxar på 3,50x3,50m med delade dörrar...
Svar
11
· Visningar
1 454
Hästvård Fixade en permanentbädd av halm för en dryg månad sedan, och hittills har den fungerat bra. Men idag slog det mig att den verkar lite...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Tabitha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur