Hon kan verkligen inte trava??

Humelibumlan

Trådstartare
Vet inte hur jag ska formulera mig för att ni ska förstå problemet riktigt? :crazy:

Mitt ena sto, (travare 5 år) kan verkligen inte trava när man rider henne :smirk:
För hennes finns bara 4 gångarter- skritt, galopp "tölt" och "studsa".

Jag erkänner att jag inte är någon direkt bra ryttare och rider endast för träning och nöjes skull. Jag har inte heller tillgång till varken ridhus eller paddock, rider alltså bara i skogen och på vägarna..
Men det borde väl för den sakens skull inte vara omöjligt för en häst att TRAVA, även om hon tycker det är jätte kul att galoppera..? Hon travar 2-3 steg, sen går hon automatiskt över i galopp eller ”tölt” och det är nästan omöjligt att få ner henne i trav och hålla henne i trav, utan att det börjas studsa, slå bakut och bocka? Hon VILL bara galoppera..

Någon som har lite små tips som funkar bra på rak skogsväg eller grusväg? :smirk:
Vi ska inte upp i os klass, utan jag vill bara kunna trava lite lugnt ;)

Senast ändrad:
Sv: Hon kan verkligen inte trava??

Skulle du bitvis kunna lägga ut bommar på vägen?? Om du har dom ganska tätt så måste hon väl trava?? Fast det blir ju bara några steg eftersom du fortsätter efter bommarna.. Vilket kanske räcker från början...

Hej Humlan!! Släpp loss länden innan du rider (Till övriga: Jag kan skriva så för Humlan vet vad jag menar)

Och lätta lite i sadeln samtidigt som du ökar farten.
Cavaletti är suveränt också precis som föregående sa.

Försök länga tygeln lite, det brukar vara ett problemm att man kortar upp och då kommer studset.

svarar som övriga, cavaletti! men, jag skulle inte lägga dom så tätt, då blir det bara besvärligt för hästen att trava över, utan jag skulle ha dom på mera "normalt" avstånd.

(obs. nu att jag förutsätter att hästen är frisk o.s.v.)
lär hästen innebörden av ordet "nej" (alltså, nej ska på inget sätt vara ett "argt" ord, eller en bestraffning, utan ett ord för "avbryt vad du håller på med nu, för det är inte det jag menar")
så när hon travar två tre steg, beröm, och när hon tar annan gångart, säj "nej" och sakta av till skritt / gör halt. och börja om.
öka kraven eftersom, hästen kommer så småningom inse att det är ingen idé att galoppera eller studsa, det blir inte roligare än såhär. :D
min travarkille var precis likadan vissa dagar, och denna övning har hjälpt mycket. det gäller bara att skynda långsamt.. :smirk: :D

rid endast i skritt och trav i nån vecka, eller så kräver du inte trav av henne dom dagar du vill rida lite "fortare" utan bara struntar i traven dom dagarna. (gör en tydlig galoppfattning när hon är färdigskrittad istället för att börja trava)
det blir lättare för hästen att reda ut begreppen om man inte blandar in galoppen och "tölten" i början.
sen när hon har förstått vad det är du vill, så kan du ju givetvis rida som "vilken annan häst som helst" men det känner du nog när hästen är redo för..

CarolaLind skrev:
Hej Humlan!! Släpp loss länden innan du rider (Till övriga: Jag kan skriva så för Humlan vet vad jag menar)

Och lätta lite i sadeln samtidigt som du ökar farten.
Cavaletti är suveränt också precis som föregående sa.

Försök länga tygeln lite, det brukar vara ett problemm att man kortar upp och då kommer studset.
:rofl: Du har verkligen helt rätt! :eek:
Vart i skogen sitter du och kikar på mig när jag rider?? ;)

Problemet är att när jag länger tygeln drar hon iväg i full kula, fast i och för sig i trav, men jag vill ju trava lugnt, och när jag försiktigt försöker korta upp henne, så blir det galopp, tölt eller studsa.
Kavaletti är ingen dum ide´, men beprövad och Humlan tycker det är så kul att hoppa att hon gör det även över kavalettin.. :smirk:
Är lite spännande att hoppa 7 bommar på en gång för att hästen gett sig fasen på att det går... och det gör det inte :crazy:

Emmahpemma skrev:
svarar som övriga, cavaletti! men, jag skulle inte lägga dom så tätt, då blir det bara besvärligt för hästen att trava över, utan jag skulle ha dom på mera "normalt" avstånd.

(obs. nu att jag förutsätter att hästen är frisk o.s.v.)
lär hästen innebörden av ordet "nej" (alltså, nej ska på inget sätt vara ett "argt" ord, eller en bestraffning, utan ett ord för "avbryt vad du håller på med nu, för det är inte det jag menar")
så när hon travar två tre steg, beröm, och när hon tar annan gångart, säj "nej" och sakta av till skritt / gör halt. och börja om.
öka kraven eftersom, hästen kommer så småningom inse att det är ingen idé att galoppera eller studsa, det blir inte roligare än såhär. :D
min travarkille var precis likadan vissa dagar, och denna övning har hjälpt mycket. det gäller bara att skynda långsamt.. :smirk: :D

rid endast i skritt och trav i nån vecka, eller så kräver du inte trav av henne dom dagar du vill rida lite "fortare" utan bara struntar i traven dom dagarna. (gör en tydlig galoppfattning när hon är färdigskrittad istället för att börja trava)
det blir lättare för hästen att reda ut begreppen om man inte blandar in galoppen och "tölten" i början.
sen när hon har förstått vad det är du vill, så kan du ju givetvis rida som "vilken annan häst som helst" men det känner du nog när hästen är redo för..
Tack för svar och jag fattar vad du menar :o :bow:
Jag kankse borde informeart om att hästen är en aktiv travare och som regelbundet tävlar :o
Hon vet precis vad NEJ betyder, ibland kan man tro hon heter NEJ Humlan :angel:
Grejen är lite att hon har ett väldigt speciellt humör och om man gör som du beskriver
blir hon sur och då står vi mest på stället och sparkar och går på bakbenen :crazy:

Kanske inte stark nog än? Skritta mycket, skritta runt träd och forma hästen så den blir mjuk i sidorna. Börja sen försiktigt att gå upp i trav ett par steg och sen avbryta. Har den väldigt mycket energi? Se över fodergivan, ge mer grovfoder och inget kraftfoder. Fri tillgång på hö är rätt bra, faktiskt. Jobba hästen vid handen och träna övergångar till trav men inte flera varv i stöten utan bara gå upp i trav och sen sakta av. Jobba på er kommunikation lite. Låt det ta tid och lägg en bra grund. :cool:

lätta i handen, även om det blir "räsertrav" då.. och försök lugna tempot därifrån istället..
om hon studsar när du tar i munnen på henne, kan du prova rida lätt långsammare än vad hästen travar, det är obekvämt för både dej och hästen, men jag tror hon lugnar sej då..
om du går "i rygg" på någon annan, travar hon då? eller blir det värre?
döva henne?
vad har hon för bett?

Piraja skrev:
Kanske inte stark nog än? Skritta mycket, skritta runt träd och forma hästen så den blir mjuk i sidorna. Börja sen försiktigt att gå upp i trav ett par steg och sen avbryta. Har den väldigt mycket energi? Se över fodergivan, ge mer grovfoder och inget kraftfoder. Fri tillgång på hö är rätt bra, faktiskt. Jobba hästen vid handen och träna övergångar till trav men inte flera varv i stöten utan bara gå upp i trav och sen sakta av. Jobba på er kommunikation lite. Låt det ta tid och lägg en bra grund. :cool:
jo, stark nog är hon. Hon vet vad hon ska göra och hon kan jogga 2 mil i lugn trav framför vagn 7 dagar i veckan...
Problemet är lite att hon tycker det är "roligare" att galoppera eftersom hon får göra det under sadel men inte framför vagn.. :cool:
Att gå upp i trav och avbryta resulterar i en sur häst som inte vill något alls..
I allmänhet måste man hela tiden få henne att tro att det är hon som bestämmer och att hon vill det vi gör... Annars så händer inget alls... iallafall inte mer än sparkar och studs på stället med rörelser som spanska ridskolan skulle avundas..
OBS! Det är en aktiv travare som tävlar i trav regelbundet.

Hon är pigg och har mycket energi, vilket hon bör ha eftersom hon tävlar regelbundet.. Foderstaten passar henne och tillgången på hö är fri ;)

Vad har du för sadel? Kan ju vara så att den klämmer till och just trav som kräver mycket bogrörelser och en fri rygg (dvs får inte bli låst av sadeln) kan ju göra att om hon tycker sadeln klämmer åt på något sätt att hon inte vågar eller kan trava ordentligt. När du kör är det ju färre saker som sitter om henne och då störs hon ju inte lika mycket.

Emmahpemma skrev:
lätta i handen, även om det blir "räsertrav" då.. och försök lugna tempot därifrån istället..
om hon studsar när du tar i munnen på henne, kan du prova rida lätt långsammare än vad hästen travar, det är obekvämt för både dej och hästen, men jag tror hon lugnar sej då..
om du går "i rygg" på någon annan, travar hon då? eller blir det värre?
döva henne?
vad har hon för bett?
Problemet är att när jag ska sakta henne från snabb trav till kort, rullar hon över i galopp och då är v tillbaka på ruta 1, för ska jag då ta upp henne till skritt eller göra halt är hon för peppad och "glad" att vi får gå tillbka 17 steg och skritta 30 minuter för att hon ska glömma att hon "fick" galoppera :smirk:

Ska prova rida lätt långsammare :D

Har tyvärr ingen att rida i rygg på.
Jag rider på hackamore, det går inte rida med bett :crazy:
Tussar i öronen.

Tack för att du orkar hjälpa till :bow:

Mitrolle skrev:
Vad har du för sadel? Kan ju vara så att den klämmer till och just trav som kräver mycket bogrörelser och en fri rygg (dvs får inte bli låst av sadeln) kan ju göra att om hon tycker sadeln klämmer åt på något sätt att hon inte vågar eller kan trava ordentligt. När du kör är det ju färre saker som sitter om henne och då störs hon ju inte lika mycket.
Så har jag oxå tänkt, men sadeln passar och hon KAN trava om hon vill och har lust...

döva mera döva mera :p
tussar + huva (eller huva och gummiöron)

du får jaga ikapp en älg att gå i rygg på :D

men annars så brukar det funka att rida lätt långsammare.. och rullar hon över i galopp..fortsätt rida lätt, ignorera henne.. då brukar en del fatta vinken.. :smirk:

bara roligt att hjälpa.. :D

Jag tycker hon verkar bete sig som många hästar gör när de har ont någonstans. Istället för att trava rent och jämnt (vilket de inte kan pga smärta t ex i ett ben) blir det en ojämn, skakig trav som pga obalansen lätt slår över i galopp.

Om man nu tänker sig att hon INTE har ont någonstans: sitter du mitt över hästen? Har du lika mycket "tramp" i bägge stigbyglarna? Är hästens hals rak framför dig när du travar rakt fram? Har du lika mycket kontakt med munnen på bägge sidor? Om du byter ben i lättridningen, känns det likadant oavsett vilket ben du rider lätt på?

Kaji skrev:
Jag tycker hon verkar bete sig som många hästar gör när de har ont någonstans. Istället för att trava rent och jämnt (vilket de inte kan pga smärta t ex i ett ben) blir det en ojämn, skakig trav som pga obalansen lätt slår över i galopp.
Så hade jag oxå tänkt. Men hon har inte ont och hon kan trava... har travat in 57 000:- i år... ;)

Om man nu tänker sig att hon INTE har ont någonstans: sitter du mitt över hästen? Har du lika mycket "tramp" i bägge stigbyglarna? Är hästens hals rak framför dig när du travar rakt fram? Har du lika mycket kontakt med munnen på bägge sidor? Om du byter ben i lättridningen, känns det likadant oavsett vilket ben du rider lätt på?
Kort svar- Ja :D :p

Emmahpemma skrev:
döva mera döva mera :p
tussar + huva (eller huva och gummiöron)

du får jaga ikapp en älg att gå i rygg på :D

men annars så brukar det funka att rida lätt långsammare.. och rullar hon över i galopp..fortsätt rida lätt, ignorera henne.. då brukar en del fatta vinken.. :smirk:

bara roligt att hjälpa.. :D
Kan väl inte rida med huva heller ;) Då blir hon bara sur för att det kliar och ruskar av den...

En älg? Kan de verkligen trava så långsamt tror du?? ;)

Jag tror dina råd kommer skicka mig i backen, men då kan jag ju alltid skylla på dig ;) :p

ähhh.. du får väl hålla i dej lite :p :D

eller så får du ge med dej och trava räcerfart hela tiden :D

Med min töltare är problemet just att hon hellre går kort och hög med sänkt rygg än lång och låg. Har fått fram mer trav genom att sitta lätt i sadeln även i skritt, trav i lätt sits - att rida lätt gör bara ryggen lägre på henne, jag har börjat ridningen med att ha passiv slack på tygeln så länge hon gör som jag vill och hon är otroligt lätt i handen, så då går det rätt bra. Förhållningar gör jag fortfarande i lätt sits, utan att ändra tyngdpunkten, och bara genom sträck i tygeln, så fort hon rättar sig ger jag slack igen. Jag gör även avsaktningarna i lätt sits, och sjunker ner först när skritten kommer. Men hon är inte aktiv travare sedan lång tid tillbaka, och vi galopperar bara när vi har sällskap ute, vilket inte är ofta, så hon har inget att "blanda ihop" det med. Vid markarbete på volten får jag leda tydligt framåt-nedåt med repet, och inte förrän hon följer det, blir det trav istället för tölt.

Svamligt, men du kanske hittar något du kan använda...

Humelibumlan skrev:
jo, stark nog är hon. Hon vet vad hon ska göra och hon kan jogga 2 mil i lugn trav framför vagn 7 dagar i veckan...
Problemet är lite att hon tycker det är "roligare" att galoppera eftersom hon får göra det under sadel men inte framför vagn.. :cool:
Att gå upp i trav och avbryta resulterar i en sur häst som inte vill något alls..
I allmänhet måste man hela tiden få henne att tro att det är hon som bestämmer och att hon vill det vi gör... Annars så händer inget alls... iallafall inte mer än sparkar och studs på stället med rörelser som spanska ridskolan skulle avundas..
OBS! Det är en aktiv travare som tävlar i trav regelbundet.

Hon är pigg och har mycket energi, vilket hon bör ha eftersom hon tävlar regelbundet.. Foderstaten passar henne och tillgången på hö är fri ;)

En häst som är stark framför vagn är inte detsamma som en häst som är stark nog att bära ryttare. Jag skulle nog jobbat mer vid handen och även mer skrittarbete, rent grundjobb.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar