Hon hostar

Riley

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Upptäckte att min häst hostade något för jävligt under dagen. Och jag är lite osäker på hur jag gör med henne nu. Vågar jag motionera henne som vanligt eller riskerar hon att dra på sig hjärtfel and such, om hon blivit förkyld och överansträngs? Ska jag låta henne stå inne när det regnar, eller släppa ut oavsett väder? Behövs någon medicin?


Hon har för övrigt ingen feber och är inte snorig.
 
Sv: Hon hostar

Har hon hostat bara idag så är det svårt att veta vad det rör sig om. Rid i morgon och kolla om det blir värre när du rider. Sen måste du ju kolla om du bytt stallmiljö nyligen, foder? dammigt strö? Kolla sedan också om hon hostar vid olika tillfällen ex i hagen osv. Kan ju vara allergi mot pollen, luftvägsproblem eller en begynnande infektion.. Om du verkligen vill veta hur det ligger till så ta ut veterinären och ta ett blodprov eller kör ett endoskopi
 
Sv: Hon hostar

Jag skulle vara försiktig och låta henne vila några dagar, då ser du vad som händer och du behöver inte oroas för att du överanstränger henne, som ju inte är bra när hon har luftvägsproblem.

Riekje
 
Sv: Hon hostar

håller med dem innan och tillägger att du även kan vattna höet!
ställ en vattenkanna utanför boxen och be fordade att vattna vid varje fodring.
Så löste det sig i alla fall för en häst i stallet, som hostade som en galning helt plötsligt. visade sig att det var höpartiklar som irriterad...
det kan vara en lösning =)
 
Sv: Hon hostar

Precis!

Det första du bör titta på (om du inte redan gjort det) är hur grovfodret ser ut för tillfället. För det finns ju en anledning till varför hostan kommit plötsligt. Och för att bli av med den så behöver du komma på vad som orsakar den... Min spontana gissning är att grovfodret är dåligt.
Damhosta brukar annars komma lite mer smygande och öka efter hand.

Men sök på gamla trådar här om hosta så kommer du hitta både tips och vilka mediciner som vet. troligtvis kommer sätta in när/om det behövs.

Under tiden hon hostar ska hon inte ansträngas alls.
 
Sv: Hon hostar

Jag tippar nog på att hon börjar bli förkyld, såg att en av hennes hagkompisar snorade och hostade rätt rejält idag. Så vi tar det lugnt några dagar framöver och ser vad som händer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård okej, nu kör vi händelseförloppet lite kort. allt började väldigt plötsligt i torsdags då jag skulle tömköra miin halvblodsvalack (19...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: frittan
·
S
Hästvård Har en äldre häst här hemma som har blivit förkyld, dock ingen feber. Han snorar och hostar och igår kom det upp slem då han hostade...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp