Hon högg utan att släppa

Status
Stängd för vidare inlägg.

ylvaaskersund

Trådstartare
:( Vi har en Grand Danios som blir sju år i Februari, hon har aldrig bitit någon och aldrig morrat eller visat tänderna mot en endaste levande varelse!

Vi bor i skogen på en liten gård och genom gården finns en gammal väg till en sommarstuga, ägarna till stugan är ute två gånger i månaden ungefär och de är alltid ute å går, långt!

För cirka ett år sedan hör jag min sambo skrika : Hon bet honom!!!!

Gd:n heter Lillan och är alltid lös!

Jag befann mig i hagen cirka 50 meter därifrån och ser ryggtavlan på den manlige sommargästen, springer i fatt honom och frågar vad som hänt!

Han berättar att Lillan sprang fram mot honom, högg honom i armen och vägrade släppa, han drog upp tröjärmen och visade en ytlig rispa!

Jag bad om ursäkt förståss, köpte munkorg och hade den på hunden de dagar sommargästerna var i sin stuga, jag ville åxå att de skulle tala om när de var ute i stugan så vi kunde hålla Lillan mera inne då!

Men de hörde bara av sig de tre första gångerna!

Min fråga är nu: Hur i hela friden kan det komma sig att en genomsnäll hund helt plötsligt hugger en människa? Efter denna händelse har det gått ett flertal människor genom gården och Lillan lufsar fram mot människan, håller sig lite på avstånd, bjuder människan in henne går hon fram och stryker sig vänligt mot främlingen!

Hon har inte träffat sommargästen och de vill inte ha med oss och våra djur att göra, jag erbjöd att jag kunde gå med på en promenad med Lillan så hon skulle förstå att han var snäll och så sommargästen inte skulle behöva vara rädd om han lärde känna henne lite, men de är inte intresserade, de vill bara ha sitt lugn och ro när de är i sin stuga och kunna promenera utan att riskera att bli hundbitna .

Finns här någon annan som har en hund som bara avskyr en enda person?

Eller vad hände egentligen?

Sv: Hon högg utan att släppa

Absolut tror jag det. Hade hund och barnvakt vid ett tillfälle men fick åka och avlösa för hunden la sej hos barnen och lät inte barnvakten komma i närheten!

Men blir det inte extra speciellt när det är barn inblandat? Att hunden vaktar barnen är väl ingen nyhet, utan väldigt vanligt.
Det blir helt enkelt fel när matte åker och så kommer en person som tror hen får röra barnet! Det är nog inte alla hundar som skulle acceptera det precis som din. (även om det är en person som funkar när matte är med)

kl
Kan mycket väl vara så att han gjorde något som skrämde henne, behöver inte vara med flit.

Det finns ju personer som "alla" hundar ogillar,min pappa var sådan.

Å andra sidan, om gd "hugger och vägrar släppa" någon så borde armen krävt läkarvård, en ytlig rispa låter mer som en olyckshändelse från en glad hund.

andra sidan, om gd "hugger och vägrar släppa" någon så borde armen krävt läkarvård, en ytlig rispa låter mer som en olyckshändelse från en glad hund.
Antingen det eller en väldigt tjock tröja. Jag tycker inte det låter som om den höll tag med bettet.

Min kelpie (som väl är typ 1/4 så stor som en grandis) råkade busa lite för vilt med sambon och han fick ett blåmärke i armen trots tjock jacka! Så jag tror inte heller det var så mycket allvar i det där bettet.

Kan hunden varit glad och framåt och velat hälsa med öppen mun? Jag har fått otaliga rispor och blåmärken från min hund som har den dumma vanan att alltid ha munnen öppen när han springer runt och leker eller vill hälsa, räcker ju att en tand nuddar så blir det ett märke nästan.

Jag tror hon gjorde som hon alltid gjort, öppnat munnen och tagit om hans arm, hon gör gärna det när hon hälsar, med helt öppen mun alltså. Sedan precis som någon påpekade, hade hon bitit till och vägrat släppa hade det blivit djupa skador, han hade bara en tunn tröja på sig och en tunn jacka!

Dagen efter hade dom stenar i händerna för att kasta på hunden ifall hon anföll igen, jag lyckades förklara att det inte var en bra ide

Men det kan alltså ha varit så att hon helt enkelt såg honom som ett hot? Jag är rädd att han drämde till henne när hon hälsade på sitt lilla Molosser-sätt och sen ryckte till armen så rispan uppstod, den var mycket ytlig!

Du kan inte stängsla in gården där du har hunden?

Jag förstår ju att det är otrevligt när främmande hundar kommer fram och jag hade själv blivit tokig över det.

Enig... Hade INTE uppskattat en främmande hund som kom och skulle hälsa genom att snutta på min arm.

Nej vi kan inte stänga av vägen till deras sommarstuga, vägen går genom vår gård!

Å frågan var inte om det var trevligt eller inte:D Frågan var om hundar verkligen kan välja ut ett hatobjekt och bete sig fruktansvärt illa mot en person men inte mot resten!

Eftersom det kör bilar här igenom cirka två gånger per månad och de som går förbi är ungefär samma till antalet så har vi henne lös och har full koll nu förtiden om det kommer någon på vägen, vilket är ytterst sällsynt!

Självklart är det inte trevligt att det kommer en GD lufsande som man inte känner :

Fast det finns väl inget som tyder på att hunden hatar den här personen?
Som konstaterat har hunden knappast ens försökt bita om det blivit en rispa bara, och om det är hennes normala sätt att hälsa så var det väl bara det hon gjorde? Hon kanske gillar honom extra mycket tom?

Som svar på din fråga:
Visst kan hundar tycka olika bra om olika personer, men jag har aldrig hört om en genomsnäll hund som skulle vara riktigt aggressiv mot enbart en enda människa.

I ditt fall får du oavsett se till att hunden inte går fram till folk hur som helst, särskilt om den är så fysisk när den hälsar.

Enig... Hade INTE uppskattat en främmande hund som kom och skulle hälsa genom att snutta på min arm.

Hade inte jag heller och har dessutom varit med om det med just en GD, ägaren förklarade att det var "normalt" för GD. Jag har ingen aning om det är så, men läskigt var det. känslan var att hunden försökte äta upp min arm.

Hade inte jag heller och har dessutom varit med om det med just en GD, ägaren förklarade att det var "normalt" för GD. Jag har ingen aning om det är så, men läskigt var det. känslan var att hunden försökte äta upp min arm.

Jag hade blivit vansinnig om en los GD forsokte "snutta" pa min arm.:crazy: Hade det hant min hundradda kompis hade hon nog dott av hjartslag.:cautious:
Jag har en kompis med 3 GDs och atminstone tva av hennes gor just sa, tar hennes arm eller hand i munnen och leder ivag henne :crazy: Hon tycker det ar "kul" eller "sott" utom de ganger de inte slapper direkt.:nailbiting:

KL

Spelar det så stor roll om hunden hatar eller älskar stugägaren egentligen? Hundar som är lösa ska inte rusa fram till någon. Då får de vara i hundgård eller löplina för folk ska inte behöva vara rädda för lösa hundar, oavsett storlek och snällhet. Och kan man inte garantera att hunden inte hälsar på ett fysiskt sätt på folk som rör sig i omgivningen bör man inte ha den lös mer utan uppsikt.
Låter som om stugägarna är rätt rädda för hunden om de beväpnar sig med stenar :(

Stugägarnas vistelse i sin stuga måste ju bli väldigt begränsad om de inte kan ta promenader från stugan utan att träffa på hunden. Om de får barn/ barnbarn lär obehaget bli än jobbigare.

Frågan var om hundar verkligen kan välja ut ett hatobjekt och bete sig fruktansvärt illa mot en person men inte mot resten!

Japp! :)
Vår hund, en stor blandning av okänd härstamning är genomsnäll och går alltid lös hemma på gården, hälsar glatt på de han känner och nytt folk med lite mindre viftande på svansen.

Men, han är fruktansvärt avvaktande mot min styvfar som ALDRIG gjort honom ngt! Mutor emottages med stort tvekande.:p
Efter 8 år, ingen ändring...:crazy:

Sen hade vi en kille som fixade ventilationsröret på lagårn och från det han klev ur bilen tills han körde från gården så skällde hunden oavbrutet med rest ragg!
Inte heller han har gjort hunden ngt, känner killen sen jag var liten men vi umgås inte, vare sej förr eller efter och den killen har djur själv och är en av de lugnaste och snällaste man kan tänka sej.

Och de är de enda två han beter sej så mot!;)

Min vovve vart halvt rabiat en dag för kanske 7 år sen. Vi var ute på promenad och mötte en gubbe 50-års åldern,gubben stannade oss och skulle fråga en sak (kommer inte i håg vad) och jag hör hur hunden börjar gurgla brevid mig,så då riktigt enda nere i från magen. Gubben stannade upp och kollade på vovven och sa typ: Hoppsan,vad säger du då? Och vovven börjar morra riktigt otrevligt,och skäller till ett par gånger och nästan drar mot gubben. Jag säger så klart ifrån,han vart tyst men jag såg hur spänd han var,reste ragg och allt och blicken fast på gubben hela tiden.

Det är första och enda gången han någonsin reagerat så,annars så är han riktigt dumsnäll och älskar allt och alla. Däremot så har han haft ett helvete (omplacering) innan han kom till mig som 10 månaders,men han har aldrig,aldrig ALDRIG visat sig osäker/agresiv mot någon annan människa. Tvärt om,vill hälsa på alla,och helst sitta i knät. Som när våran förra hyresvärd skulle visa våran lägenhet när vi skulle flytta så glömde han bort att vi hade hunden hemma just den dagen,och han höll på med något just då så han gav nycklarna till blivande hyresvärd så kunde dom gå ner och börja kika (Hyresvärden kände till dom sen innan,så han släppte inte in nån okänd i våran lägenhet) och vovven vart bara överlycklig över lite sällskap,ingen bra vakthund där inte som släpper in helt okända människor i sin lägenhet med glädje! ;) Han är 10 år i dag.

Så något var det absolut. Om det var något han inte gillade alls hos honom,eller om gubben kanske påminde om nån som slagit honom i sitt tidigare liv eller nått, jag vet ju inte allt om hans historia,mer än det som stått i veterinärpapprerna efter omhändertaganden och det jourhemmet har berättat.

Senast ändrad:

kl

Ni får väl hägna in tomten o sätta grindar vid vägen.
Är det en allmän väg o leder den någon annan stans än till sommarstugan?
Lite beroende på hur det ser ut är det väl inte OK att eran gårdsplan används för promenader?

Självklart skall eran hund inte gå fram till främmande människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag vet att hundar inte kan känna svartsjuka men jag funderar på min vuxna hunds beteende efter att jag tagit in en valp i huset...
Svar
2
· Visningar
2 474
Senast: Chouwa
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 420
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023