Hon går orent...

5

55_66

Jag har en isis på foder, och hon har blivit tävlad och så vidare. Har "utläkt spatt" i bakbenen, men ska gå fint ändå. Men hon går orent. Det känns som att hon töltar, men det är inte rent. Jag har försökt få henne lugna ner sig då hon blir väldigt spänd och helst vill rusa framåt. Har arbetat mkt på långa tyglar och i vänster varv kan jag få henne i någorlunda bra tölt, för att sedan gå över i en mjuk ren galopp. Men när jag kommer till högervarvet så är det enda hon gör att rusa. så fort hon börjar rusa eller gå åt det håll hon inte ska gör jag små voltar för att få henne lyssna. I förrigår fick jag henne i ren högergalopp för första gången :bow: Jag travade på volter hela tiden, och till sist gick det. Men, hon liksom rusar in i galoppen.
Det jag undrar är, hur ska jag kunna få henne slappna av på olika sätt (brukar låta henne trava, gå över bommar göra volter, få henne samlad) och få henne gå i ren tölt och galopp? Jag är inte så van vid isisar, har mest ridigt "vanliga".

Sv: Hon går orent...

Är itne heller så van på isisar, men lösgörande övningar och att få dom att slappna av är ju likt vilken ras man än rider.
Jag har lite samma problem, har en isis som förr knappt kunde trava utan sprang i grisepass, nu har traven kommit lite bättre och det börjar gå bättre på töltfronten.

Ska snart rida för en tränare (som hade lite isiserfarenhet) för första gången, ska bli kul.

Det som hjälpt mig mycket för att få tölten renare (vet inte om "riktiga" islandsryttare skulle hålla med, de kanske har bättre tips, men i brist på bättre vetande så gjorde jag så här) är att jobba mycket med skänkelvikning, för det tycker jag min pålle blir väldigt lösgjord och smidig av, jobba lite öppna och sluta och sen brukar jag försöka få tölt ur skänkelvikningen. Då tycker iaf jag att han får svårare att gå passaktigt.

Massa övergångar har också förbättrat hans takt lite, någrasteg i varje gångart och byta. Brukar börja med att göra halt efter tio steg i skritt. Det ska vara exakt tio steg, då blir han lyhörd och känslig, så går det lättare i det övriga arbetet sen.

Lycka till, ska följa tråden och se om någon kommer med bra tips som jag kan sno.:angel::p

Du har redan fått bra svar och du verkar själv vara på god väg!
Som sagt så är i princip allt lösgörande arbete bra. Och som föregående talare skrev, övergångar!
Ta skritt, korta skritten, väldigt kort med drivning. låt sedan tempot gå upp lite, lite i ett par töltsteg och ta sedan ner i skritt igen. Skritta på i mellantempo och korta sedan upp skritten igen osv. osv.
Den här övningen kan nog vara ganska krävande på en ovan häst men för mig har det funkat.
Sen när tölten sitter lite mer kan du och rida i tölt, göra halt, rygga. Upp i tölt, halt, rygga. Det är också en kul övning som också har fungerat för mig!

Lycka till!

Min vet tyckte inte jag skulle gå för mycket på böjda spår med min spattis.

Han töltar ändå med rätta hjälper.

Har hört samma råd från vet angående spatthäst (dvs inte för mkt böjda spår, absolut inte små volter). Han töltade också bra om man red honom på rätt sätt. För honom passade det att gå i en ganska fri form och tänka framåt!

Har hört samma råd från vet angående spatthäst (dvs inte för mkt böjda spår, absolut inte små volter). Han töltade också bra om man red honom på rätt sätt. För honom passade det att gå i en ganska fri form och tänka framåt!

Yess, det passar honom finfint, en "free spirit" är han verkligen...

Det som hjälpt mig mycket för att få tölten renare (vet inte om "riktiga" islandsryttare skulle hålla med, de kanske har bättre tips, men i brist på bättre vetande så gjorde jag så här) är att jobba mycket med skänkelvikning,

Jo, jag har testat lite, men, när jag lägger till skänkeln så ökar hon och lyssnar inte alls. Eftersom jag nu rider henne på långa tyglar vill jag inte dra i dem. Det jag då har tänkt på är, skulle det kanske gå med tyglar i nosgrimman, dvs dubblas tyglar? slipper jag ju dra i hennes mun.

Btw, Tack så mkt :D jättesnällt att man får hjälp :D

Haha, min pålle gör tvärtemot. Han blir segar sig fram i slowmo skritt för att slippa. Allt som är jobbigt ska ju kommas ifrån på något sätt. Det brukar jag ta som ett gott tecken på att det gör nytta, om de försöker smita. Lite jobbigt när de drar bara. (Det gör min i galoppfattningarna, försöker få ordning på det. Alla tips är välkommna)

Jo, jag har testat lite, men, när jag lägger till skänkeln så ökar hon och lyssnar inte alls. Eftersom jag nu rider henne på långa tyglar vill jag inte dra i dem. Det jag då har tänkt på är, skulle det kanske gå med tyglar i nosgrimman, dvs dubblas tyglar? slipper jag ju dra i hennes mun.

Btw, Tack så mkt :D jättesnällt att man får hjälp :D

Hon kanske ökar på för att hon har ont och vill komma ifrån smärtan. En spatthäst klarar inte av att gå för samlat. Det är också svårt att få dem att gå rent för att de inte är bra att rida dem på volter.

Jag säger inte att det INTE kan vara så att hon har ont. Men ofta tycker jag att folk här befarar det värsta. Vilket ju iofs är bra, för det är dumt att chansa när det gäller hästens hälsa.

Men hur många hästar finns det inte som blir heta och rusar iväg när man lägger till skänkel för att tex fatta galopp eller göra skänkelvikning. Oftast är det lite osäkra hästar som blir förvirrade när de inte riktigt förstår vad vi menar med hjälperna och tar därför till det de vet, dvs att tryck med skänkeln betyder fram!

Jag har ridit massa hästar som av en eller annan anledning rusar iväg vid vissa hjälper.

Jag tycker att om du har svårt för skönkelvikning så kolla att hon lyssnar på de sidförande hjälperna. Du kan tex leda hästen och putta den lätt i sidan, om den inte går åt sidan utan framåt, eller snett framåt så får du försöka lära den att den ska gå åt sidan. Då kommer det förmodligen bli bättre.
Om den kan gå ordentlig skänkelvikning i skritt så tycker den förmodligen att det är jobbit och därför springer iväg, och då skulle det kunna bero att den har ont (eller bara tycker det är svårt och hellre slipper)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar