Hon flyter iväg

Nu när damen börjar lossna mer och mer så har jag upptäckt ett nytt "problem".

Jag rider på i ett friskt tempo med bra aktivitet bak, och hon är självgående, men när hon är uppvärmd och mer lösgjord så känns det som om hon "rinner" iväg, svårt att beskriva känslan med ord men det känns som om jag misst kontrollen något. Hon svarar på förhållningarna men strax därefter är hon i samma "tempo" eller vad man ska kalla det igen.

Jag vill inte sitta och tjuvhålla i henne för att det ska kännas som ett lagom tempo utan vill ha henne självgående men "i balans".

Hmm vet inte riktigt hur jag ska beskriva situationen men hoppas på att ngn har något bra tips på att få bukt p ådetta eller kanske kan förklara vad det är som händer.

:D

Sv: Hon flyter iväg

Ja det fattas att hon tar halvhalterna på riktigt och inte bara kortar in halsen när du tar en förhållning. Alltså på riktigt så skall dom vinkla bakdelens alla leder mer = hästen blir kortare bakom sadeln, (men halsen behåller sin längd) alltså sätter sig lite och på såsätt får du hästen mer bärig och i lite mer vänta läge och där kan man sedan rida fram. Repetera-repetera-repetera

Det är ju back to basic som gäller , jag satt i 3 månader och gjorde övergångar mellan skritt-trav-skritt-trav

Senast ändrad:

Ok mer övergångar då, jobbar på dem men slarvar fortfarande en del, dock blir hon satans alert av dem, mkt energi i kropp och skalle ;) När vi väl samarbetar så tar hon halvhalterna så pass att man känner att hon "stannar till" / Vilar ngt på steget, men sen är hon på igen.

Tips på några övningar?

Ok mer övergångar då, jobbar på dem men slarvar fortfarande en del, dock blir hon satans alert av dem, mkt energi i kropp och skalle ;) När vi väl samarbetar så tar hon halvhalterna så pass att man känner att hon "stannar till" / Vilar ngt på steget, men sen är hon på igen.

Tips på några övningar?

Ja slarva inte ;)

Allvarligt talat så är just det här något man absolut inte får slarva med hur tråkigt det än är. Gör övergångarna i öppna, är du på volten kan du flytta henne lite utåt samtidigt. När hon är "på" igen så antar jag att hon puttar ut bak och skjuter iväg istället för att stanna kvar omvinklad sas. För att få den här omvinklingen utan att göra så mkt själv så använder jag rörelserna till det. Jag brukar då rida mkt trav -öppna-volt-öppna dvs öppna längs med spåret kanske 5-7 steg , 10 m volt om hon drar iväg efter volten så halt eller övergång till skritt. Fortsätt i öppna 5-7 steg osv glöm inte halvhalt innan du går in i volten och när du kommer ut ur volten.
Det här kan man ju fortsätta med i oändligheter men det får hästan att gymnastistera upp sig och vinkla om sig. Jag brukar ha en svag öppna precis 3 -spårig.

Ok tack så hemskt mkt, ska jobba på detta direkt imorgon.
Ett problem jag märker med mig själv när jag inte tränar för tränare så frekvent är att jag gärna blir lite oengagerad, alltså kommer inte på nya övningar och gör det mer bekvämt för mig, förmodar att jag nog inte är ensam med detta;)

Övningen hjälper dig oxå så att du slipper sitta och tjuvhålla utan du skall kunna lätta av rätt bra i handen efter ett-två varv iallafall. På en 60 bana så skall du kunna få in minst 3 volter på långsidorna och öppna däremellan och en volt på vardera kortsida.

Tänk noga på takten och sitt endast i den takten så du inte bara flyter med.

...om du fattar vad jag menar. :o

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 515
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar