hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

iingentiing

jag har börjat träna rätt mkt dressyr med mitt vbl nu då hon har blivit relativt fra i ryggen igen så jag tänkte att hon skulle arbeta upp ryggmusklerna lite, ända problemet är att hon blir AS SEG när hon går på tygel, det går i slow motion typ och trava, det kan man ju bara glömma... har testat med sporrar och inte fan lyssnar hon mer för det, inte med spö heller...
vet någon vad jag kan göra för att hon ska bli mera frammåt eller är det så i början att dom blir as sega ?? :confused::confused:

Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Då rider du på fel sätt.
"På tygeln" innebär inte bara en krökning i nacken. Fokuserar du bara på det så bromsar du upp hästen och förlorar det viktiga.
-->det viktiga= framåtbjudningen och lusten att arbeta!

Börja i den änden så börjar du även i rätt "ände" på hästen; vilket är bakifrån inte från huvudet. Det vi vill ha är bärighet bakifrån.

Läs mer om detta och träna på med glädje! Lycka till!;)

Jag känner igen det.

Min medryttarhäst kan vara ganska stel och springig i början av ridpasset, men när formen kommer och hon går rätt så blir hon också seeeg. Det är två olika lägen: Springa på med huvudet i vädret, eller gå i rund form, avslappnat men med tappat tempo.

Det handlar mest om ork, tror jag. Det blir mindre tydligt när man tränar upp styrkan och uthålligheten hos hästen.

Rid KORTA och ROLIGA pass med beröm, andningspauser och låt hästen få komma upp med skallen och andas ibland, se sig omkring. Variera tempo. Skit i var skallen är till att börja med, rid bakifrån så att hästen har startat motorn ordentligt innan du ska börja packa ihop den.

Du har fått bra tips redan och jag är ingen expert, men det kan inte vara så att hon tycker att det är jobbigt och ovant? Isånna fall; rid inte så hela tiden utan rid framåt och försök få henne så som hon är i slow-motion fast med fart. Klart att hon inte orkar det i början, det tar tid sånt där!

Då rider du på fel sätt.
"På tygeln" innebär inte bara en krökning i nacken. Fokuserar du bara på det så bromsar du upp hästen och förlorar det viktiga.
-->det viktiga= framåtbjudningen och lusten att arbeta!

Börja i den änden så börjar du även i rätt "ände" på hästen; vilket är bakifrån inte från huvudet. Det vi vill ha är bärighet bakifrån.

Läs mer om detta och träna på med glädje! Lycka till!;)

Hon går rätt i form med bakbenen under sig och sånt, men hur ska man göra för att det ska bli "rätt" då?

driv, rid med säte och ben och plocka enbart med inner tygel medans ytter ska vara sträckt -> deras vägg

jag är ingen expert inom dressyr ämnet men så gör jag
jag jobbar med ben och säta, sidvärts, framdelsvändningar i hörnen, volter, serpentiner -> rider mycket med säte, ben och blick sedan blockar jag bara med inner och har ytter sträckt (sedan när hästen är i form så plockar jag mer sällan som att det blir en form av eftergift.)

driv, rid med säte och ben och plocka enbart med inner tygel medans ytter ska vara sträckt -> deras vägg

jag är ingen expert inom dressyr ämnet men så gör jag
jag jobbar med ben och säta, sidvärts, framdelsvändningar i hörnen, volter, serpentiner -> rider mycket med säte, ben och blick sedan blockar jag bara med inner och har ytter sträckt (sedan när hästen är i form så plockar jag mer sällan som att det blir en form av eftergift.)

jag gör så med, men det kvittar hur mkt jag än driver, hon går lika segt för det... :S

Skulle du tycka det var så kul om någon jagade dig med en piska när du är ute och joggar och har det jobbigt?

Hästen har haft problem med ryggen och nu har du börjat rida henne igen? Klart hon tycker det är jobbigt att arbeta ordentligt! Ta många pauser, variera träningen, klättra, trava över bommar, rid ut, rid i ridhuset, på utebanan, tömkör.

Förvänta dig ingen super trav först hon har byggt upp muskler och kondis.

Även om hästen inte har så mkt muskler än pga gammal skada i ryggen eller vad det nu var, så ska hästen kunna gå framåt iaf ett par steg/meter i rätt form innan den behöver paus igen. Så går hästen i rätt form, och inte bara kröker på nacken, ska den gå med framåtbjudning ett par steg innan h*n inte orkar mer och _då_ blir seg/går ur form/osv. osv.

Men eftersom att du skrev att hon blir seg när hon går på tygeln så antar jag att du mest drar i tygeln för att få hästen på tygeln. Huvudet är det sista som positioneras och det hamnar rätt av sig självt om hästen gör rätt med kroppen.

Gör övergångar, skänkelvikning, bakdelsvändning, framdelsvändning och tempoväxlingar och lek med detta så ska du se att hästen söker sig fram till din hand så småningom. Du ska aldrig dra handen bakåt utan hästen ska ta sitt huvud fram mot handen och söka sig framåt neråt med mulen.

jag drar inte i tyglen på henne, jag är väldigt lätt i handen, det säger till och med min förra tränare som ville att jag skulle vara lite "hårdare" i handen, för hästens skull.

hon har inte haft någon skada i ryggen, bara ont, varit spänd och så men nu är hon till 90% bra...

du MÅSTE ha en BRA frammåtbjudning för att sedan kunna be om eftergift i nacke rygg och bakben.

du kan inte börja med allt samtidigt.
grunden är en bra frammåt bjudning sedan kan man börja arbeta

du skulle inte kunna filma ett ridpass då man får se.?

när jag inte kräver ett dyft av henne har hon frammåtbjudning som en gnu som blir jagad av ett lejon (haha) men såfort jag börjar kräva lite av henne så går hon i sloooow motion...
har ingen kamra som jag kan filma med, sry...

Hon går rätt i form med bakbenen under sig och sånt, men hur ska man göra för att det ska bli "rätt" då?

"I form" för mig är bärighet på bakdelen.
Och allt hänger ihop. Drivning --> bärighet (mer vikt på bakbenen)--> höjd rygg och lätt framdel --> eftergift i nacken.
Du har säkert hört detta tjat förut, men det förvånar mig att du skriver att hon går med bakbenen under sig när du samtidigt säger att hon segar....?
Enligt mig hör samling ihop med FRAMÅTBJUDNING (eller jag menar; framåtbjudning är en förutsättning för samling). Och en häst i form kan öka och minska precis som du vill med fortsatt stöd på tygeln.

Så jag menar att du ska rida:
1. Framåt!!
2. Framåt!
3. Framåt!

Strunta i huvudet för en stund så du får fram hästen i det tempo du vill ha den i! För visst är det härligare med en arbetsglad, framåt häst än en segis som krökar på nacken...? ;)

men då går hon för fort, det ska vara i ett lagom arbetstemo som gör att hon hinner med att flytta inunder bakbenen och bära upp sig, går det för fort kommer hon aldrig till en korekt eftergift i bakben, rygg och nacke.

shit i vart hon har huvudet arbeta volter, serpentiner, framdelsvändningar i hörnen, mindre fyrkanter, sidvärts med mera och kräv inte att hon ska kröka på nacken som egentligen är bullshit, en häst kommer i eftergift i nacken när dne är mogen för det och trampar under och höjer ryggen -> orkar bära upp sig.
att få den att kröka på nacken är lätt
vad rider du på för bett?

rättelse:

"går det för fort kommer hon aldrig till en korekt eftergift i bakben, rygg och nacke."

det ska stå:
går det för fort kommer hon inte till en korekt eftergift i bakben, rygg och nacke om hon inte är så stark innan att hon klarar av att vara i eftergift i ett lungt tempo.

spännande tränare. Muskla hästen i skogen samt tömkör, det ger förmodligen bättre resultat, och fäppla inte för mkt med inenrtygeln...

hon har inte haft någon skada i ryggen, bara ont, varit spänd och så men nu är hon till 90% bra...

strecha om jag på nu, strechar du efter varje ridpass?
om inte?
tkr du kan öva med en morot som du sätter mellan frambenen

*ska måla lite bilder på olika strech moment*

de röda fälten visar vart de strechar UNGEFÄR.
den svarta pricken är godiset

15012884.jpg

15012885.jpg

15012886.jpg

sedan till benen då som inte är så mycket för ryggen, glöm inte att inte rycka/dra i benet utan känn efter hur mycket som går. (och akta fingrarna.)
det är tre olika på samma bild, jag råder dig hä'r på första bilden att först ta rött,svart,blått
15012887.jpg

här svart,blå,röd

15012888.jpg

osså sist svansen som är väldigt viktig för ryggen, är du osäker på hur du gör fråga någon, drar du fel kan det bli fel.
så när du ska dra svansen utot se till att den är rak inte för högt/lågt eller mer åt vänster/höger, lite gör ju inget men inga stora skillnader.
och dra/snurra försiktigt.

15012889.jpg

vad rider du på för bett?

rider på ett pelham...

Jag stretchar (ursäkta stavning) ryggen och fram & bakbenen efter varje gång jag ridit...
snygga teckningar för övrigt ;) haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar