hon äter nästan inget alls!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare fRiida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 022
F

fRiida

våran 7 månader gamla blandras tik (labbe, schäfer) äter eller dricker inte en fjärdedel så mycket som hon borde. vi har precis gått över till "vuxen foder" men blötlägger det för lättare matsmältning.
min sambo ar en egen ladugård som hon är mycket i och kanske får i sig nåt där som hon tycker verkar smaskigt.

men hon är inte det minsta intresserad av maten. men däremot tuggar hon glatt i sig en korv eller kött bit när hon får det, enstaka gånger.
dessutom har hon lös avföring :confused: :crazy:

finns det nåt att köpa för att dom ska tyckta bättre om det eller rättare sagt få matlus? hon va likadan (fast lite mer matglad) åt sitt valpfoder...

tack!

Sv: hon äter nästan inget alls!!!

Tumregeln när det gäller matkinkiga hundar är att vänta ut dom. Ingen normal hund svälter sig själv till döds även om en orolig matte/husse kan förvillas att tro det ibland. ;) Erbjud bara den vanliga maten som hon ska äta, dvs truga inte med godis eller extrasmarriga grejer, och erbjud bara maten under en begränsad tid två gånger om dagen, låt den inte stå framme hela tiden. Annars får ni ganska garanterat en väldigt kräsen hund.

Jag rekomenderar att ni inte låter maten stå att svälla. Många hundar gillar inte att äta kladdig mat. Slå istället över vatten och servera direkt, medan det fortfarande är tuggmotstånd kvar i kulorna. Alternativt prova att ge torr mat.

Vad ger ni för foder?

Varför har du bytt till vuxen foder?
Valpen är fortfarande i behov av valpfoder då det dessutom är en stor ras.
Funderat på färskfoder?
Klassfoder alt fodax?

Är hon smal?
Är hon avmaskad?

Vet en jycke som födde upp sig på kalvpellets - väldigt fet valp och matte kunde inte förstå varför - tills lagårdspersonalen berättade att dom jämt hittade henne i foderutrymmet.

En annan valp åt erbarmligt dåligt - trots avmaskning hos uppfödaren så var hon rejält maskangripen bara någon månad efteråt och spydde en dag upp mask. Efter avmaskning så kom aptiten tillbaka.

Håller med. Sen titta på din hund, hur är hon i hullet? Är den bara i normalhull så gör ingen affär av det hela.

Nu när det har varit varmt så har min anorexi-hund ätit ordentlig en gång i veckan, men han är pigg och glad dricker massor så jag bryr mig inte.

det va många bra råd :) tack :D

hon ser "normal smal" ut om det finns nåt om heter det. hon har inget direkt hull men man ser absolut inga revben.

men eftersom hon är pigg och glad så ska jag nog avvakta lite...

hon ska avmaskas nu snart så då får vi se om det ändras :)

Min hund äter dåligt,har alltid gjort det!
Frukosten hinner jag inte vänta ut,den får stå kvar på golvet när jag åker och jobbar,alltid uppäten när jag kommer hem! Men har hon inte ätit upp kvällsmaten på 20 min,så tar jag bort den!

Sen vet jag att hon går i stallet och äter äpplen,morötter,kraft,och betfor..

Men magen är fin,likaså hullet och pälsen,så hon får i sig det hon behöver!

Så ge din hund 20min på sig att äta,sen ta bort maten!
Till slut lär sig hunden att äta!
Men man kan ha i åtanke,att precis som med människor,så kanske det är svårt att äta frukost!
Alla hundar är inte matglada!

Så var bägge våra schäfrar i den åldern :) Hade inte riktigt to att äta klart, och som vuxna äter de bara en gång om dagen, de vill inte ha mat två gånger.
Kolla hull och muskler och håll koll på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka