Homosexuella i ridsporten?

Sv: Homosexuella i ridsporten?

Jag tycker det är bra att du tar upp det här på denna nivå eftersom det ofta drabbar både mig och mina kollegor i vårat yrkesutövande.

Vi blir ofta anklagade för både det ena å det andra,, (inte ovanligt ställs frågan om hur vi vill ha betalt, )

Jag blir alltid lika illa berörd när jag noterar att hästsport ofta förknippas med sex och att så många personer som arbetar med hästar har en så stor potion av nyfikenhet av sexuella läggningar.

RÖR INTE MIN KOMPIS!"!

????

Att vi har en stor "nyfikenhet" kan ju åxå bero på att vi är ganska "öppna" och inte lika stereotypa i vårt tänkande ? Och nu vet jag inte om du rackar på "oss" som nyfikna som i snokande i andras privatliv ? (hoppas du menar detta, men tycker själv att hästvärlden är väldigt oskvallrig om såna saker) eller om du menar det jag hoppas att du inte menar ... Att vi inte bör va så nyfikna sexuellt... För jag tycker nog att man självklart ska få va sexuellt nyfiken.. Dock inom lagens "väggar" såklart och med ömsesidig vilja...
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Stjäl sista knappen ;)


Ett bra sätt att undvika att trampa i klaverat när man frågar om någon är singel är att helt enkelt fråga: Har du någon partner?

Det kan aldrig bli fel då.

Jag har kommit så långt att jag kallar mitt ex min förra partner, så att vääääldigt många tror att han är en hon. Men det bryr jag mig inte om, vad min förra partner har för kön känns inte speciellt viktigt på något sätt.


Sen är det ju olika stämning på olika ställen. Jag är ensam tjej och det är grov humor som gäller, jag sätter ribban, och får ofta grabbarna att rodna :p Häromdagen kungjorde en kollega när han masserade mig att nu minsann skulle han få ligga!! När nästa kollega kom in så kungjorde han att vi hade knullat på bordet. (Vilket vi givetvis inte hade gjort).
Jag ser det inte som något konstigt att komma ut, men jag skulle faktiskt inte känna behovet hos mina vänner eller släktingar. Skulle jag skaffa en flickvän så skulle jag helt enkelt presentera henne som min flickvän, och inte fundera mer på det.

Spelar roll liksom?? Kärlek som kärlek!
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Alltså detta om att "trampa i klaveret" för att man antar att någon är hetero tycker jag blir lite bajsnödigt:p. I ett stall jag stod flyttade det in en ny tjej från Sthlm. Hon berättade att hennes sambo var dum och nu vägrade gå med på en vettig bodelning osv. Jag svarade nåt i stil "men varför gör han så?". Hon svarade då "nej nej, inte en han hon heter ***" och sen pratade vi vidare. Det var liksom ett "jaha, en tjej-big woop". Spelar liksom ingen roll.

När jag jobbar får jag dessutom varje kväll (fleeera gånger) frågan om det var kääääärleken som fick mig att flytta hundra mil. De flesta säger "ja det var förstås en karl som fick dig att flytta", och sen kommer dom på sig och vill vara politiskt korrekta och lägger till "eller en kvinna förstås". Bajsnödigt.

Sen tycker jag det är supervanligt med gay män i ridsporten. Edward Gal och H-P Minderhoud, Sylve Söderstrand och hans pojkvän vadhannuheter, Pether Markne och Per Söndergaard osv. Man blir mer förvånad när en man inte är gay:p. Som när min förra tränare förlovade sig med en kvinna-jag var helt övertygad om att han var gay:D.

Hade en väldigt intressant diskussion med en rätt ung kille som rider här i krokarna om detta. Han är hetero men många är på honom och antar att han är gay. Jag frågade honom om det egentligen inte borde vara lätt att komma ut just i den här hästvärlden eftersom det är så pass vanligt och accepterat? Han tyckte ändå inte det eftersom han uppfattar det mer som en press att han SKA vara gay och inte hetero och därav att det skulle bli svårt. En ganska intressant synvinkel som jag inte ens reflekterat över innan.

Jag uppfattar dock ridsport som väldigt accepterande kring homosexualitet både manlig och kvinnlig. Det är väl mer när någon gör "en Pether Markne" och lämnar fru och barn för en man som det skvallras. Men det görs det även när diverse toppryttare lämnare sina fruar för unga young rider-tjejer också:p. Så det har mer med sensationsfaktorn att göra än någons enskilda sexualitet.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Pether Markne och Per Söndergaard


:rofl::rofl: Söndergaard , jag tror jag döööör

Sandgaard


Finns det någon inom dressyren som ÄR straight? Känns som dom flesta faktiskt är iallafall bi.. i hoppningen finns väl oxå en hel del men inte lika många som i dressyren och i fälttävlan finns några stycken men inte lika många som i hoppningen ;)
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

kl (minns inte vilket knapp jag tog)

I den bästa av världar skulle ingen behöva "komma ut" med att vara homo/hetero eller vad man nu är. Men försök tänka er in i hur det kan kännas att inte följa normen. Som Cambodia skrivit och givit jättebra exempel på, folk tar för givet att alla är straighta, och det skapar obekväma situationer, säkert flera gånger om dagen.
Att berätta att man är gay kan ge folk en chans att tänka sig för och inte bara förutsätta vilket kön andra personer gillar. För när ni förutsätter att en tjejkompis är straight och t.ex. säger "Du då, har du nån pojkvän?" menar ni ju inget illa eller hur, det är bara att ni inte tänkt tanken att det skulle kunna vara på nåt annat sätt? Men er lesbiska vän kanske bara svarar "nej" eftersom hon inte vid just det tillfället känner för att outa sig. Hon väljer kanske att göra det några dagar senare i sadelkammaren. Snälla, kom då inte och tyck att det är konstigt, "oj, vad har jag med hennes läggning att göra, tror hon att jag stöter på henne?", utan förstå varför hon vill berätta!

Tack, det känns som du förstår vad jag menar! Precis som du skriver så blir det ju att man bara säger nej när någon frågar om pojkvän. Det har hänt flera gånger. Och då frågar inte folk nåt mer. Som här om veckan så frågade en arbetskamrat vad jag letar efter för kille (egenskaper och så) "eller du letar kanske inte" vad svarar man, man säger nej... för det blir konstigt att säga det. Men jag vill verkligen, och jag önskar att jag nån gång ska våga säga det bara rakt ut.

Önskar också att jag kunde säga så om tjejer som andra pratar helt naturligt om killar. Som du som föreslog att jag skulle typ busvissla om en snygg tjej gick förbi ;)
Jag saknar att kunna prata om mitt ex eller någon jag snackat med på nätet. Om relationer över lag. Men det känns konstigt att göra det. För jag är inte så tuff att jag klarar av att stå i centrum den dagen jag i så fall skulle outa det. Men jag tror det behövs, för att det ska bli naturligt.
På många här verkar det som att ni inte ens skulle höja på ögonbrynet om nån sa hon istället för han i en konversation (om detta ämne då). Är det så enkelt? Jag är 25 år och jobbar med kollegor 40 och uppåt, mestadels över 50. Nu ska jag inte säga att alla är fördomsfulla för det, absolut inte, men nog skulle dom höja på ögonbrynen allt. Det tror jag. På min förra arbetsplats fick jag ofta höra nedvärderande kommentarer om "såna där" (självklart visste dom inte att jag var gay).
Och sen blir jag lite fundersam över er som säger att sexuell läggning inte har med dig att göra, nej för all del, men pratar ni inte om nåt annat än hästar i stallet med era stallkompisar? Nog vill jag kunna göra det iallafall. De är ju mina vänner.

(men kanske jag som är för feg och gör för stor grej av det, så är det säkert också till viss del)
 
Senast ändrad:
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Jag var en av dem som sa att jag inte skulle reagera så mycket, och det är nog sant. Jag kanske skulle haja till lite, men jag skulle definitivt inte tänka annorlunda om personen. Fick ganska nyligen reda på att en av mina bästa vänner från tonåren är bisexuell, jag ser inte på henne på något annat sätt än tidigare. Är glad för hennes skull, hon verkar ha en flickvän som hon trivs med.
Min gissning är att yngre människor är mer öppna för "sånt här" än äldre. Generellt, sen finns det ju nötter överallt såklart. Jag är ganska förskonad från att stöta på fördomsfulla kommentarer om just detta, jag vet liksom inte hur jag skulle reagera om någon började tala illa om icke-straighta personer. För mig är det helt obegripligt att man år 2012 i Sverige kan ha sådana åsikter. Men jag vet ju tyvärr att det förekommer =/
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Tror det är så enkelt (om det är enkelt och någorlunda normalt folk). Två på mitt jobb har gjort det rakt av i normal konversation utan reaktion. Inte outat utan bara -jag och min flick/pojkvän, person flick/pojknamn ska göra dittan (Svar jaha vad roligt, hela helgen eller?).

Vet inte vad de upplevde men det var absolut noll onormalt skvaller och prat om det i alla fall (onormalt=mer än för heterosexuella partners.). Innan jag hörde det hade de säkert sagt det till flera, men ingen "spred" det utanför normal konversation i stil med blabla och sambo blihi ska till långtbortistan i helgen. Storstad iofs. Men riktigt hög medelålder på de som jobbar. Någon kan säkert ha blinkat till innan hjärnan kopplade, men det är allt.

(Ska jag vara helt ärlig hade en del funderingar tidigare förekommit om en tredje person. Men ingen bryr sig om läggning längre där.)
 
Senast ändrad:
Sv: Homosexuella i ridsporten?

kl
Jag undrar varför det överhuvudtaget är intressant vilken sexuell läggning folk har i det dagliga umgänget tex inom en hobby?

Det blir ju inte relevant alls förrän antingen man själv är intresserad av någon eller någon annan är intresserad av en själv. Och då är det ju "bara" att artigt säga nej tack om man inte är intresserad respektive VÅGA fråga.

Det är ju inte så att en människa normalt sett ser ALLA ANDRA som potentiella partners. Det är ju så mycket som selekterar i ens hjärna förutom då könet. Tex ålder, utseende, utstrålning, intressen etc.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

:rofl::rofl: Söndergaard , jag tror jag döööör

Sandgaard

Det otäcka är att det är en freudiansk felskrivning då jag hela tiden tänkte *ska inte skriva Bondergaard-ska inte skriva Bondergaard*. Så det blev nåt konstigt mellanting istället:p.

(R. Bondergaard är fö inte gay. Tror jag.)
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Carl Hester är ju så fin, visste inte att han var gay förrän alldeles nyligen.

Jag är inte ute så mkt men inom dressyren verkar det vara lite fler gaymän. Inom hoppningen är det väl lika vanligt med heteromän som gay?

Intressant att frågan om homosexuella tjejer inom ridssporten togs upp för tycker inte heller att det verkar vara lika accepterat. Eller det pratas inte alls om det utan hästtjejer är "hetro partypinglor som rår om sig själva"

Just det, gällande varför man går ut med sin läggning kanske är för att det kan vara skönt att kunna vara öppen, samtidigt som man kanske är rädd för att ngn ska ta illa vid sig.. Finns ju tyvärr en del folk som tycker det är jobbigt av ngn underlig anledning.

Ofta avhandlar man ju också ämnet killar, flört etc i stallet och då som gaytjej kanske det blir lite jobbigt. Men kan väl bli lite spännande om man helt sonika droppar att man hånglade med en superläcker tjej på festen i helgen;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp