Homosexuella i ridsporten?

Sv: Homosexuella i ridsporten?

Håller med. Spelar ingen roll vilken läggning folk har och därför märkligt om de tar upp det apropå ingenting. Tex i sadelkammaren lr nått. Jaha skulle jag tänkt undrar om hen tror jag sätter in en stöt :rofl:. Eller vad svarar man? Kul för dig. Eller bara: ok då vet jag!
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

I den bästa av världar skulle ingen behöva "komma ut" med att vara homo/hetero eller vad man nu är. Men försök tänka er in i hur det kan kännas att inte följa normen. Som Cambodia skrivit och givit jättebra exempel på, folk tar för givet att alla är straighta, och det skapar obekväma situationer, säkert flera gånger om dagen.
Att berätta att man är gay kan ge folk en chans att tänka sig för och inte bara förutsätta vilket kön andra personer gillar. För när ni förutsätter att en tjejkompis är straight och t.ex. säger "Du då, har du nån pojkvän?" menar ni ju inget illa eller hur, det är bara att ni inte tänkt tanken att det skulle kunna vara på nåt annat sätt? Men er lesbiska vän kanske bara svarar "nej" eftersom hon inte vid just det tillfället känner för att outa sig. Hon väljer kanske att göra det några dagar senare i sadelkammaren. Snälla, kom då inte och tyck att det är konstigt, "oj, vad har jag med hennes läggning att göra, tror hon att jag stöter på henne?", utan förstå varför hon vill berätta!
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

*kl*
aprapa att "outa" sig i stallet sa skulle jag "garna" vilja veta om nagon av mina (fiktiva i dagslaget haha) stallkamrater var gay...

inte for att JAG bryr mig egentligen, for mig kvittar det om man sa ar lila och tander pa kvastskaft.. men sa jag far en chans att inte gora bort mig genom att, som namnts, falla kommentarer och fragor som for vederborande inte bara ar helt ointressanta utan aven kan bli lite jobbiga.

Personligen ar jag straight aven om folk da och da upplyst mig om annorlunda, men jag ser garna pa vackra kvinnor o0 och vackra man... jag tycker om vackert helt enkelt och faller nagon en uppskattande kommentar om en "snygg" kvinna har i huset sa ar det jag och inte maken.. lol Men det ar ocksa en anledning att jag tycker det ar bekvamare for alla parter att veta, sa slipper jag sta dar med det fiktiva skagget i brevladan och inse (IGEN) att jag skickat massa lustiga signaler som tagits pa fel satt... for det har hant, mer an en gang.. >.<

Har, om det ar intressant med en annan kultur, sa ar det fortfarande lite "iffy" att vara t.ex. homosexuell man inom rodeon. Homofobi finns fortfarande ganska starkt respresenterat bade inom och utanfor stallen. Dar tycker jag att bla. min make ar bra forebilder, for han skiter helt enkelt i det. Kan man kasta sitt jakla rep, eller rida sin tjur, eller vad det nu kan vara sa ar det det som raknas, inte vem man rakar tycka ar trevlig att se pa. En av hans polare, duktig rodeonisse, de gick i skolan ihop har antligen kommit ut ur garderoben, maken vinkade lite pa huvudet at det och flinade "Tja... det visste jag nog innan han riktigt visste det, men fint att han har en go pojkvan som han trivs med!" :)
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Hade en man som föredrog män i ett stall -fick höra ryktesvägen. Och jag tänkte bara: och? Vad är grejen? Folk får väl vara vad de vill och de behöver inte gå runt och bevisa något. Jag är i stallet för att hästarna betyder så mycket, inte för att hitta nån eventuell partner.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

KL

Det här om att "komma ut". Jag bryr mig inte det minsta vilken läggning man har, och hade jag eget stall med inackorderingar så är ju det enda jag skulle bry mig att man tar hand om hästen på ett bra sätt. Om man sen gillar killar, tjejer eller både och har ju inte jag med att göra, och heller inget jag bryr mig om.
Pratar man om pojkvänner, kan man väl fråga "Träffar du någon?" "Har du någon pojkvän eller flickvän?" Frågar man det sista är man ju förmodligen beredd på att personen kan vara gay, och ser inget fel i det. En jag jobbade med några dagar i sommar, frågade när vi pratade om familj och så om jag hade någon pojkvän "eller flickvän, för nu vet man ju aldrig".
Annars kan jag också tycka att en tjej är jättesnygg, har jättesnygga kläder eller vad det kan vara, men det betyder ju inte att jag gillar tjejer. Och om tjej skulle säga att jag var snygg i håret eller var jättesnygg i dom kläderna, skulle jag bara ta det som en komplimang.
Oavsett vilken läggning man har är man ju ändå samma person som innan man berättade att man gillar tjejer, om man nu är tjej. Men man kanske får välja i vilken situation man nämner det.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Ja, det är ju så det känns. Att det känns märkligt att säga en sån sak. Men när alla omkring pratar om sina partners (då pojkvänner) snackar om den ena snygga killen hit och den andra dig. Frågar om man har pojkvän, och när man inte har det hintar om killar hit och dit eller kanske frågar vad man söker i en pojkvän osv. Eller om det börjar en ny kille på jobbet börjar fnissa och tittar menande på en som att "guuuud vad snygg han är, eller hur?!"
Så känns det ju onekligen som man borde yttra sig. Obekvämt känns det iaf.
Eller så är det bara i min omgivning man är så "fixerad" om att prata om sånt...

Iof, i stallet är det väl mindre tal om sånt, men visst förekommer det där också. Alla utgår från att du är straight...

Fast hur kan du bli obekväm om de "hintar" om killar på jobbet ? det är väl bara att säga "nä inte min typ" om de nu e så att du inte vill komma ut på jobbet ? Alla har ju inte samma smak oavsett... Jag har inga problem att säga om en tjej ELLER kille är snygga... Och då är jag 95% straight eller tom 99%...
Men som sagt det innebär inte att jag drägglar över alla med snopp... Jag e snara tvärtom väldigt kräsen !
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Nej alla tar inte för givet att alla är straighta, var har du fått det ifrån?
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

. Eller om det börjar en ny kille på jobbet börjar fnissa och tittar menande på en som att "guuuud vad snygg han är, eller hur?!"
Så känns det ju onekligen som man borde yttra sig....

Jag tycker det vore coolt om du istället sa så om tjejer som går förbi, jag tror det skulle bli lite kul faktiskt. Men det beror ju på vem du har omkring dig förstås.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

jag tycker också att det är vanligt!( i ridsporten) Kanske ses oftare på elitnivå för att det är fler killar i eliten än i ett "vanligt" hobbynivåstall el. ridskola som brukar vara tjejdominerat?
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Jag har samma uppfattning om att det finns en hel del homosexuella killar inom ridsporten.

uttrycket (förstå skämtsamma tonen!) bögar eller bockar känns ganska sann om man hårddrar det! ;)

Ett påstått uttalande av en travtränare: "Folk tror att vi tycker det är våran rättighet att sätta på stalltjejerna, men det är snarare vår skyldighet"
(vet ej om uttalandet kommer från tränaren som det påstods men...)
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

jag tycker också att det är vanligt!( i ridsporten) Kanske ses oftare på elitnivå för att det är fler killar i eliten än i ett "vanligt" hobbynivåstall el. ridskola som brukar vara tjejdominerat?

Den enda jag kommer att tänka på såhär är väl Edward Gal... och hans kille (som ju också tävlar dressyr, väl??) sen tycker jag då att har man sett Gal på Totillas så är hans sexuella läggning det sista man funderar över :love:

kl

Jag kan tycka att man borde bry sig mindre om andras sexualitet och fokusera mer på personen och vad den gör. Gay eller inte gay, so what. Det är inte en egenskap som gör att man är varken bättre eller sämre - snarare än man helt normal, som vilken annan människa som helst. Vissa gillar citroner, andra päron och andra bananer...
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Jag tror att det inte finns fler homosexuella i ridsporten än i någon annan sport, men jag tror att vår miljö är mer "förlåtande" så det är mer okej att vara öppen med sin läggning här. Nu spekulerar jag friskt här, men kanske beror det på att det är sällan vi byter om tillsammans som man gör exempelvis i hockey och fotboll, så det är inget "hot" (ursäkta ordvalet, det var det bästa jag kom på just nu) mot andra av samma kön om någon är homosexuell. Min erfarenhet är att män blir livrädda om de träffar en homosexuell man och tror att bara för att man är homosexuell betyder det att man är typ översexuell och hoppar på allt som rör sig.

Det där med omklädningsrummet är en öm tå som jag har sparkat på många gånger:devil: Som hetrosexuell man som har ridit sedan sjuårs ålder så har man fått höra fördomar om bögar och ridning en del. I tonåren när jag var helt ensam som kille på ridskolan i en stad dominerad av hockey så fick man höra det till leda, detta kan var grunden till min fördom/observation om att hockey är sporten för i de intellektuellt handikappade. Mitt svar på dessa tråkningar från homofoba hockeykillar var oftast den retoriska frågan:
Jag byter om tillsammans med tjejerna i stallet och du byter om och duschar tillsammans med 20 svettiga grabbar, vem är det som är mest bögig? Sedan brukade argumentationen börja gå lite trögt för hockeykillen, man kunde ju alltid följa upp med:Och ni kramas när ni har gjort mål!?!

Sedan behövde man ju inte nämna att anledningen till att jag bytte om tillsammans med tjejerna i stallet var att det helt enkelt inte fanns något separat omklädningsrum för herrar och några duschar hade vi tyvärr inte till min besvikelse. Det var ju en ridskola, hur skulle det ha sett ut om kommunen satsade pengar på något sådan, när hockeygrabbarna behöver en bastu.:grin:

När det gäller ursprungsfrågan så tro jag att en del av svaret är så enkelt som att: Killar i ridsporten är en udda minoritet och att komma ut som homosexuell blir inte så stor grej, man är redan så pass udda bara genom att vara kille. Dessutom vilka andra killar skall känna sig hotade av den homosexuell hästkillen?;)
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

<snip>

Har, om det ar intressant med en annan kultur, sa ar det fortfarande lite "iffy" att vara t.ex. homosexuell man inom rodeon. Homofobi finns fortfarande ganska starkt respresenterat bade inom och utanfor stallen<snip>

Sa ar det har ocksa ... innom all western ridning. Western ryttare haller predominantly till innom "religosa hogern" och dar finns mer homofober an nagon annan stans. Diskutionerna om hur "bibeln inte support homosexualitet" ar rent lojliga.
Innom English ridsport daremot ar det mycket vanligt med homosexuella man. Diskutionerna fran tjejerna i stallen ar ofta pa hur orattvist det ar nar de fyller ut ridbyxorna sa val.:p
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

:rofl:

dom har vi har med! Fast overlag ar folk sa himla forsiktiga nar det kommer till religion i narheten av medlemmar ur var familj att jag inte marker av dom mer an ser pa kladerna (har ju ratt manga intressanta kulter i narheten som klar sig och beter sig pa ett visst satt att man inte kan missa dom)... mitt nya efternamn ar kanda for att vara hardnackade ateister och borjar man "forelasa" infor en W. sa brukar det sluta med att de slanger ut en fran garden och aldrig mer har med en att gora... vilket ju kan bli liiiiite jobbigt eftersom var familj ar en av fa som kor custom jobb pa det satt vi gor... (TACK farfar! lol)

Den yngre generationen har ar overlag mer laid back, aven om makens totala obryddhet ar ratt unik anda. De flesta tycker eller tanker Nagot men det slas inte pa stora trumman langre i alla fall! Sa det gar pa "ratt hall"...

Hur star det till med den sk "Gay rodeo circuit" dar nere? Har finns ju inte den klassiska ridningen riktigt... det finns en del folk som "karvanligt sneglar" pa det men ingen riktig "engelsk" ridkultur med tillhorande stallar och tranare utan det ar folk (kvinnor) som mots da och da och tranar for en kvinnlig tranare. Jag tror dom gor det mycket for att bryta upp med den manliga "jaga kossor" ridningen... inte hittat nan karl an, oavsett laggning, har som ar modig nog for att iklada sig vita ridbrallor ;) Men jag Hoppas att det kommer... under tiden sa kor i alla fall vi har pa en "Kan du rida sa skiter vi i vilket" attityd.. lol
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Magnus: TACK for dagens asgarv! Vilken hjalte du ar! :heart

I stallen kan jag nastan tanka mig att det kan vara "skont" att ha en gay man och inte en straight, om du ursaktar att jag sager det... stallet ar val lite av en fristad for manga tjejer, att da ha en Manlig Man mitt i alltihopa (ursakta det nagot foraldrade och lite grova uttrycket) kan nog kanske vara lite obekvamt ibland... men rakar killen vara gay sa kan det nog bli som sa att han blir den dar "mysiga vannen" som inte ar en dommande tjej och inte heller ar en kille som lyssnar pa ens problem for att han gillar ens tuttar *asgarv* ..ja jag kor stereotyperna pa spetsen, heeeela vagen ut ikvall, fy pa mig. Men jag hade faktiskt en san kar van for manga ar sedan, att sitta och snacka med honom (jag har alltid funkat battre ihop med killar an med tjejer) och skamta om snygga rumpor samtidigt som man kunde diskutera friare an med de flesta tjejkompisarna var harligt... Det later verkligen JATTEhemskt, men han var en suveran person med en underbar attityd och jag hade gillat honom OAVSETT vilken laggning han hade... men att veta att han -inte- hade nagra baktankar med att vilja umgas var valdigt skont i den aldern vi var i da... saknar honom fortfarande, over 10 ar senare...
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Nu på morgonen såg jag en artikel i Aftonbladet om hockey och homosexuella män.
Denne som aftonbladet pratat med säger att homosexuella män antagligen drar sej till andra sporter som konståkning och hästsport.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/article15342041.ab

Är det verkligen så?

Jag kan påstå att jag stött på fruktansvärt få homosexuella män inom hästsporten.

Vad tycker ni om detta?

jag tycker att detta är ett uttalande som grundas i att hästsport är en "tjejsport" och därför bör ju alla homosexuella män dra sej dit.

Misstolka mej inte, alla människor i alla dess former är väldigt välkomna i hästsporten! :D

Personligen blir jag så förvånad över att det överhuvudtaget kommer upp till diskussion. Har vi inte kommit längre år 2012? Fortfarande blir jag så förvånad över att homofobin fortfarande existerar...och jag ställer mig frågan: Måste vi veta varandras läggning för att kunna umgås? Behöver jag veta att killen i stallet är bög? Är det ett måste att veta om tjejen i fotbollslaget är lesb?...jag menar, HALLÅ?????

Var och en har sitt liv, i min värld! Människor som trivs tillsammans umgås och om tycke uppstår går det längre men jag har med det att göra? Egentligen???
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Jag är inne på samma spår som du, min känsla är att det är vanligt med homosexuella män i ridsporten, åtminstone på lite högre nivå.

Och jag skulle kunna räkna upp minst tio som jag råkat på under åren. På klubbnivå :p

Och jag måste faktiskt instämma med Piraya i föregående inlägg. Alla i klubben, eller det var rättare sagt två klubbar, visste att det var så. Och de killarna var våra kompisar, några var ridlärare, någon satt i styrelsen osv osv. Inget konstigt med det - vi delade samma intresse: hästar och ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Homosexuella i ridsporten?

<snip>
Hur star det till med den sk "Gay rodeo circuit" dar nere? <snip>

Da jag numera bor i ett omrade (min lilla stad:p) med huvudsakligen Engelsk ridning och dessutom mest rider dressyr sjalv har jag ingen aning om vad som hander i western 'circuit'.

<snip> Måste vi veta varandras läggning för att kunna umgås? Behöver jag veta att killen i stallet är bög? Är det ett måste att veta om tjejen i fotbollslaget är lesb?...jag menar, HALLÅ?????
<snip>

Absolut inte. Ibland forklarar det vissa kulturella skillnader dock ... precis som att fa veta att nagon vaxt upp i ett typiskt Europeiskt/Asiatiskt/Amerikanskt/etc hem kan forklara vissa saker som en person gjor/sager som ar annorlunda fran majoriteten. Inget jag behover veta alls ... men for mig som skaffade en utbildning i "kulturella skilnader" nar jag flyttade runt utomlands mycket intressant.
 
Sv: Homosexuella i ridsporten?

Personligen blir jag så förvånad över att det överhuvudtaget kommer upp till diskussion. Har vi inte kommit längre år 2012? Fortfarande blir jag så förvånad över att homofobin fortfarande existerar...och jag ställer mig frågan: Måste vi veta varandras läggning för att kunna umgås? Behöver jag veta att killen i stallet är bög? Är det ett måste att veta om tjejen i fotbollslaget är lesb?...jag menar, HALLÅ?????

Jag tycker det är bra att du tar upp det här på denna nivå eftersom det ofta drabbar både mig och mina kollegor i vårat yrkesutövande.

Vi blir ofta anklagade för både det ena å det andra,, (inte ovanligt ställs frågan om hur vi vill ha betalt, )

Jag blir alltid lika illa berörd när jag noterar att hästsport ofta förknippas med sex och att så många personer som arbetar med hästar har en så stor potion av nyfikenhet av sexuella läggningar.

RÖR INTE MIN KOMPIS!"!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp