Homeopati, örter, algbörje, hjälp mig!

Cambrie

Trådstartare
Bakgrund: Mitt femåriga travsto har hostat till och från sedan i somras. Ett-två host när man släpper ut henne i hagen och sedan oftast inget mer. Dock kan det även komma hostningar när man kör henne och har så gjort ett bra tag. Igår hostade hon rejält. Givetvis går det inte att träna på med en häst som hostar så här, så detta har jag gjort:

Jag har veterinärundersökt hästen (senast var för två veckor sedan då jag bestämde mig för att ge henne ett rejält jobb på banan, veterinärundersöka henne och eventuellt ge upp med henne). Resultatet med jobbet blev 1.18 åkandes i 1600 meter, vilket för den oinvigda utan problem skulle räcka till en placering i lopp där jag kommer ifrån. Detta alltså åkandes, utan drivning eller något.

Veterinärundersökningarna här under hösten har inte visat någonting, då har jag lagt c.a 20.000 kr på att kolla halsen, ekg, lungor och allergitest. Hästen har dessutom låg puls och aldrig temp. Så enligt allt detta borde hon vara frisk, ändå hostar hon...
Två gånger á 10 dagar har hon stått på slemlösande medicin, men utan att bli bättre.

Jag har bra, dammfritt hö som jag blöter till henne, kraftfoder likaså.

Så, nu undrar jag, vad sjutton ska jag göra? Jag har inte provat några örtblandningar, alg-börje eller aloe vera, någon som har erfarenhet av detta? Homeopati, någon som har blivit hjälp av det?

Jag vill inte gärna ge upp med hästen, när hon väl går, då går hon bra med en otrolig kapacitet. Det är dessutom en väldigt svår märr, svår att föda, har ingen stam för avel, går inte att rida på då hon haft mycket problem i ryggen innan jag fick henne (dessa är dock åtgärdade, men sitter i huvudet), slakt skulle vara enda utvägen för hennes del.

Dock, blir hon kvitt hostan, är hon kval och startklar, därför vill jag fortsätta med henne. Någon som kan hjälpa mig med lite nya infallsvinklar?

Sv: Homeopati, örter, algbörje, hjälp mig!

Jag har också en häst som hostar på det sättet. Hon reagerade inte på ventipulminet som hon fick av veterinären utan jag satsade extremt mycket på miljöåtgärder.
Det jag har gjort är
1. Bytt stall till kallstall med vidöppendörr året runt.
2. Bytt till torvströ
3. Bytt till hösilage
4. Aldrig hästen inne vid mockning/sopning. Stallet ska stå i minst 1 timme innan hästen får komma in.
5. Provat med endel kurer.
Dessa åtgärder har inte tagit bort hostningarna men har förändrat djupet på dom. Tidigare hostade hon så krafftigt och djupt att hon fick stanna för att hålla balansen. Numera så kommer det en liten grund hostning.
De kurer jag provat var först enbart vitlök. Detta hjälpt inte så mycket så jag provade med carrageen vilket hjälpte lite mermen inte helt. Att hålla på med carrageen är kladdigt framförallt om man har en häst som vägrar äta det om det är kallt. Nu ger jag henne en blandning av anis lakritrot och timjan + vitlök då. Jag vet inte hur det kommer utveckla sig med den blandning jag ger nu eftersom hon bara fått den i 2 veckor. På dessa två veckor har jag märkt en klar förbättring trots att hästen vilar just nu :banana:.

Tack för synpunkterna.
Stallmiljön ja, ack så viktig... Tyvärr har man ju det stall man har. Jag brukar ha en dörr öppen till stallet om det inte är riktigt, riktigt kallt eller blåsigt ute. Däremot kanske det kan vara lite fuktigare än vad som egentligen är bra, men hon har ju hostat så länge och i somras var hon ju ute om inte dygnet runt så åtminstone 16-17 timmar om dygnet. Annars är jag mycket frikostig med utegången på mina hästar, gärna 12 timmar eller mer.

Torv ska jag prova byta till...

Hösilage gick hon på i höstas, tyvärr är det hö som ingår i hyran till stallet, analyserat och bra sådant, och då jag har 4-7 hästar har jag inte råd att ha en på hösilage (jag har dessutom provat som sagt och det var varken eller)..

Mockning och sopning... Jag släpper ut hästarna på morgonen och mockar och sopar därefter...
Som sagt, allergiproverna (tagna på bl.a halm, hö och strödamm) visade ingenting.

Däremot ska jag nog prova en sådan där örtblandning, känns som det är det enda som är kvar att göra.

Någon annan som har någon erfarenhet?

Men varför inte ändå byta till hösilage? Med 4-7 hästar skulle du ju kunna köpa storbal till ett bra pris (jag ger själv ca 70 öre/kg). Kanske kan du få stallägaren att göra ett litet avdrag på hyran för samtliga hästar, så kan du till och med gå med vinst.;)

Min häst fick diagnosen akut luftvägsinflammation i slutet av april. Hon fick Fabrol och penicillin och efter avslutad kur satte vi in örter (Ismovit) i fyra månader samtidigt som hon flyttade till ett annat ställe där hon gick ute dygnet runt.
I slutet av oktober stallades hästarna in på nätterna. Då stod hon på torv och stalldörrarna stod öppna för maximal luftväxling.

Sedan mitten av november bor hon i utebox, med tre hela väggar och tak och en framkant som är 1.30 hög. I hagen går hon mellan klockan 7 och 18.

Jag kan fortfarande höra henne hosta till någon gång då och då, och kycklingmamma som jag är har jag beställt hem Carrageen. Det skadar ju aldrig att ge en kur på 3-4 månader.

Immer

Hej!
Jag har en hingst imp. från england. Han hostade lite precis om din, en torr hosta utan snor o slem, detta även om han gick ute dygnet runt på sommaren. Jag har blött hö, strö o foder, sopar aldrig när han är inne etc. Det jag har uppmärksammat är att han alltid blev bättre direkt efter en avmaskning. Efter maskarnas levnadscykel så avmaskar jag nu regelbundet var 10e vecka o han har blivit mycket bättre. Nu hostar han bara någon enstaka gång o det gör ju jag också så det får man väl leva med.

Saken är den att ägaren till stallet köpte 20 ton hör i somras, för att sedan sälja av alla sina hästar en månad senare. Kvar blev då en massa analyserat, förstaskördens hö... Jag flyttade dit mina hästar och har alla mina hästar där för 800 kr i månaden inkl hö, sedan spelar det ingen roll om stallet är fullt eller om det bara står en häst... Så tills det höet är slut, så vill stallägaren att jag ska använda det så han blir av med det... Men när jag köper hö själv (klarar mig fram till april) blir det ensilage för då går jag runt på det billigare... Men så länge höet finns, så kan jag inte ha det billigare...

Väldigt rörigt inlägg, men jag hoppas ni reder ut begreppen :idea:

Jag kapar din tråd lite om det är ok.

Ni som ger örtblandningar, var får ni tag i dem?
Vad är Carrageen för nåt och var finns det att köpa?

Jag har ungefär samma problem med en av mina hästar och vill få bukt med det innan/om det blir värre. Det blir troligtvis lösdrift till nästa år men vill inte låta det bero.

Jag har provat örter som jag har köpt på en veterinärs rekommendationer (även om dom inte ska jobba med sånt). det gjorde susen på min häst. Nu var det inte hosta det gällde i mitt fall men på www.hasthalsan.se kan du beställa och ringa och få råd av henne som äger affären.

Lycka till

Carrageen är alger, och finns hos www.alg-borje.se
Vad gäller örtblandningar har jag provat Ismovit (köpt genom Regiondjursjukhuset i Helsingborg) och något som heter Voraltberger Kräuter (köpt på Jeppagården i Höllviken)

Immer

Senast ändrad:

Min häst hade hostat i nästan ett år och gått på två kurer med ventipulmin, 10dagar/kur. Åkte och kollade halsen på honom och det var inget direkt fel förutom lite slem. Veterinären sa att har dom haft hosta så länge behövs en längre behandling så han fick ventipulmin och acetylcystein 2ggr/dag i 5 veckor. Detta när han fortfarande gick på bete. vet sa även att han måste undvika damm, alltså är hösilage bäst ( hade också hö som ingick i hyran så jag fick betala extra för jag köpte hösilage ändå ), sen får han fibergi, betfor, står på torv, borstar honom ute, ingen sopning eller liknande när han är inne, mycket ute och öppna stalldörrar ( förutom när det är -10 så vattnent fryser!) Han har varit bra sen i augusti nu med undantag för tre veckor i november då han hostade två ggr varje gång jag började trava.
Annars har jag ett tips som kanske kan hjälpa, men det är ett medel från tyskland som inte finns här, jag har inte våget prova det själv men det är ren neturmedicin. Har pratat med en som använder det och hon tävlar hopping så det är ingen doping eller några biverkningar.

Ha själv en hosthäst går bra när hon står på torv och hösilage säljer själv torrhö hösilage mm och där jag bor är det en jätteåtgång på torrhö alla har slut hösilage går alltid att få tag på så går det inte att byta ett parti för dig? När min häst hostar ger jag henne vitlökspulver och hon blir symtomfri direkt. Lycka till

Hej

visst kan örter och dylikt vara något för din häst. Nu skall väl sägas att jag inte är någon expert på detta område, men jag har använt örter på mig själv (bla för reumatism) och vid enstaka tillfällen på mina hästar.

Jag antar att veterinären konstaterat att din dam ej har någon infektion i luftvägarna (kan kontrolleras med hjälp av att man trär ner en tunn slang i halsen och sedan kan veterinären via fiberoptik/liten kamera se om något är på tok och via slangen också ta prover). För vid bakterieinfektioner är det ju dock så att antibiotika är bäst. Skulle det vara en virusinfektion kan örterna i alla fall lindra symptomen och hjälpa immunförsvaret som helhet.

Det jag rent spontant kan säga att jag skulle göra är att prova att ge hästen honung (alternativt honung löst i vatten) då det har en lenande effekt, Om någon av mina hästar visar tecken på förkylning/hosta så brukar jag ge 2 msk 2 gånger dagligen. Honung används ju ofta av människor för att lindra halsont. Vidare är min erfarenhet att de flesta hästar tycker det är gott (kanske för att det är lite sött...). Värt att tänka på kanske också kan vara att de flesta hostmediciner (för människor) innehåller lakrits (obs! lakrits skall ej ge i stora doser under lång tid). Kan du få tag på lakritsrot kanske detta kan vara värt att pröva. Vidare har jag en bekant som provat alger (Alg-Börje annonserar i tidningen Ridsport) med gott resultat på en dammallergisk häst. Echinacea (blomman heter rudbeckia på svenska) är en annan ört som används vid luftvägsbesvär och allergier.

Det finns en bok som heter Hästägarens Örtabok skriven av Hilary Page Self. I denna kanske du kan få tips på örter som kan hjälpa. hon beskriver också mer utförligt de örter som jag tagit upp tidigare.

En affär som säljer såväl örtblandningar som rena örter (till häst) är HippoK9. Denna affär annonserar i senaste numret av Ridsport om att man kan ringa och få gratis konsultation. deras hemsida har adressen: www.hippok9.nu. Kanske finns det fler om du t.ex. söker på google.

Lycka till!

Jag har en ponny som jag brukar ge anis 1 msk + mynta 1/2 dl vintertid för att han hostade, i år har jag dock inte behövt det för han har inte hostat alls trots hö som jag inte har blött.

Men hur som helst så har han fått anis och mynta under ca tre vintrar tidigare med mkt gott resultat.

Hade tidigare en foderhäst som var allergisk honom botade jag med kokt bovete. Men då var det ju något annat.

Lycka till med din häst.

För ett par år sedan så började vår NF-valack att hosta, vi hade ute vet som kollade. Han hade en virusinfektion som orsakade hostan och även de andra två i stallet fick en släng av viruset. Alla tre behandlades med penicillin och de andra två blev friska men inte han. Han fick flertalet penicillinkurer och slemlösande. Men trots medicin så blev han inte bättre, vi åkte då med honom till en klinik som gick ner med kamera och gjorde en undersökning (hade gjorts tidigare av vet som behandlat hemma utan att det visat något). Han hade väldigt mycket slem och vi blev remmiterade till djursjukhuset i Skara.

Väl uppe i Skara konstaterades det att han hade kvickdrag :( Vi hade honom där en vecka och han behadlades med penicillin, kortison och slemlösande. Men han blev inte bättre, snarare sämre :cry: Vi valde att ta hem honom efter en vecka eftersom han inte åt någonting och började magra av ganska mycket. Så hem med ett hostande "benrangel".

Vet i Skara rådde oss att ta kontakt med någon som utförde akupunktur på inre organ. Det var vårt sista hopp,så vi kontaktade en duktig tjej som behandlade honom och gav honom även homeopatiska medel för att bygga upp hans immunförsvar som var helt kört i botten efter alla penicillinbehandlingar och kortison. Efter ett par behandlingar och homeopatiska medel blev han bara bättre och bättre och i dag är han lika frisk som vilken häst som helst.

Det finns de som säger att hästar med kvickdrag aldrig blir friska men då är han iallfall symptomfri :love:

Numera får han hösilage, havre, örtblandning(Hilton), alger(ekologiska från Norge), dolomitkalk(ekologisk från Norge), c-vitamin, vetegroddsolja, svavel, borsyra, valeriana(Hilton) och äppelcidervinäger. Han har aldrig varit piggare och gladare sen vi ändrade i fodret :idea:

Jag rekommenderar verkligen homeopatiska medel och olika örtblandningar. :rofl:

Hoppas att det löser sig med din hästs hosta!

Liknande trådar

A
Hästvård Har försökt leta runt lite på nätet men hittar inte direkt någon info som gör mig klokare, därför testar jag här! Min häst fick snuva...
Svar
9
· Visningar
14 036
Senast: em-pirre
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 282
Senast: Iso
·
Hästvård Nu måste jag ha hjälp och råd. Novan har som jag skrivit om tidigare fått problem med hosta. Hon har blivit kollad på klinik med...
Svar
19
· Visningar
3 065
Senast: Little_Chance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama