Sv: Homeopati och hokuspokus
Att homeopati hjälper har påståtts också vid kalvdiarré. En stor studie på 12 svenska gårdar genomfördes därför för några år sedan. Hälften av kalvarna med diarré fick homeopatika hälften fick placebo. Kalvarna som fick homeopatika blev inte bättre fortare, snarare litet saktare men skillnaden var inte statistiskt säkerställd. Dock blev de allra flesta kalvarna friska utan ngn (annan) behandling.
Jag har inget emot den som vill prova homeopati bara det inte ges i stället för en annan lämplig behandling för ett sjukt djur eller människa.HH
Jo jag vet att en undersökning gjordes,jag såg den utföras på en gård .
Medlet kalvarna fick var Podophyllum eller blindtest,ingen visste vad varje dos innehöll.
Däremot visste jag på förhand att försöken på den gården skulle misslyckas.
Därför att jag själv jobbar där ibland och bästa medlet mot just kalvdiarre där var medlet Calc carb.
Podophyllum hade ingen effekt alls där
Det finns många medel mot diarre,oftast är det individuellt vilket som passar olika individer och gård,även om podofyllum funkar ibland på en viss sorts diarre.
Studien gjordes för några år sedan,minns ej vem som var ansvarig.
Vad jag kommer ihåg däremot var att de anställda som skulle ge medlen inte visste hur homeopati ges,dessutom glömdes det bort att ge dem.
Nej jag var inte inblandad i de försöken och jobbade ej med korna de året.Bara vissa helger.
Jag lade mig inte hur det sköttes heller ,även om jag var upprörd över bristerna..
Homeopati ges i mun och skall tas upp av slemhinnan , skall inte ges i samband med mat för bästa effekt.
Jag såg många fel göras vid försöken och anser inte den var väl genomförd,tyvärr.
.För mkt slarv såg jag med dels provtagning på kalvarna, och dokumentation(gödselprov)även temp togs om jag minns rätt.
och som sagt det grundläggande att ge medicinen rätt,inte precis före utfodring med mjölk osv.
Sen funkar inte homeopati som så att man alltid ger ett spec medel som tex Podophyllum vid diarre till alla individer.Så enkelt är det inte.
Beroende på hur diarren ser ut och även många övriga symtom (tex hur diarren ser ut,lukt,hur kalven verkar påverkad osv,osv)vägleder hur man väljer rätt medel.
På just kalvdiarre finns det kanske 5-6 st olika medel som kan va aktuella.
Kunskap krävs och metoden är alltså absolut inget alternativ för folk som saknar djuröga och känsla.
Heller ingen bot mot dålig djurmiljö och skötsel.
Skall ett vetenskapligt försök göras bör ju försöken göras så att det följer homeopatins filosofi,dvs ge rätt medel till rätt symtom.
Krångligt att utföra men inte omöjligt.
Djurskötaren kan då fortfarande ha uppmärkta doser utan att veta vilket som är medlet eller blindtest.
Att testa ETT medel som gjordes på detta försök på alla olika sorters typer av diarrer är dömt att misslyckas på förhand.
Eftersom inte homeopatin bara har ETT "diarremedel" som kan va aktuellt att använda.
Vilket gör det hela krångligare,men försök borde gå att genomföras mer seriöst.