Homeopati och hokuspokus

Sv: Homeopati och hokuspokus

Jag har en fråga som ingen har kunnat svara på. Om man späder ut ett ämne så pass så att det inte går att mäta, vad använder man då för vatten till att börja med???? Om allt vatten har ett minne så kan man ju lika gärna ta vatten som kanske har massor av "minne " av något helt annat eftersom det inte går att mäta!!!???? Frågan är alltså, var hittar man vatten UTAN minne som man kan blanda ut???

Jag har en fråga som ingen har kunnat svara på. Om man späder ut ett ämne så pass så att det inte går att mäta, vad använder man då för vatten till att börja med???? Om allt vatten har ett minne så kan man ju lika gärna ta vatten som kanske har massor av "minne " av något helt annat eftersom det inte går att mäta!!!???? Frågan är alltså, var hittar man vatten UTAN minne som man kan blanda ut???

Som sagt, jag undrar samma sak, för det borde vara förenat med livsfara eller iaf sjukdom att dricka kranvattnet..

Iofs, på nåt program jag såg för flera år sen så fanns det visst någon grej man kunde sätta på vattenkranen som (såklart..) renade vattnet man drack genom att 'virvla' det. För virvlades vattnet bara på rätt sätt (hmm..) så drabbades det av total glömska eller något och blev rent.

Så, de kanske börjar med virvlat vatten i blandningarna? :angel:

Det är ju inte helt ovanligt att folk betalat vetrinären hutlösa summor utan verkan heller. I en del fall inte utan skada...

Visst, men det är skillnad om man gör en behandling som KAN ha verkan eller om man gör en behandling som INTE kan ha någon verkan.
Att utföra en homeopatisk behandling och ta betalt för det är imo på gränsen till bedrägeri..

Det har jag och mina kompisar frågat oss länge också..
Skulle tro att vattnet minns ett och annat man helst inte vill veta om ;)

...Och jag väntar som sagt också på att få veta om arsenik räknas som ört eller mineral, för inte sjutton är det bara örter & mineral i lösningarna inte.

Arsenik är ett grundämne som räknas till halvmetallerna. Vissa brunnar i Mellansverige minns arsenik mycket väl. Gratis homeopati mao! HH

Arsenik är ett grundämne som räknas till halvmetallerna. Vissa brunnar i Mellansverige minns arsenik mycket väl. Gratis homeopati mao! HH

Mm, det jag for efter ju, att det inte alls bara är mineraler och örter som används inom homeopatin.

Jag tror inte jag ens vill VETA vad vårat brunnsvatten 'minns' för något :devil:

Frågan är alltså, var hittar man vatten UTAN minne som man kan blanda ut???
Eftersom din hjärna består av vatten delvis så är väl det vattnet mkt lämpligt.;) :rofl:

Ni kan håna och häckla bäst ni vill.
Jag har sett tillräckligt med bevis för att få stor respekt för Homeopatimedicinerna.
Jag är som sagt ingen fanatiker,jag använder det som är effektivast ,veterinär när det behövs osv.

Jag tänker inte fortsätta skriva i denna tråd då jag inte har för avsikt att omvända nån skeptiker.Var och en får tro på sitt.

Men kan nämna:
Jag har använt homeopati i STOR skala när jag jobbade med Smågrisproduktion i många år .(hundratals behandlingar per år.)
När veterinärmedicin/antibiotika inte funkade fullt ut på tex spädgrisdiarre mfl sjukdomar så provade jag homeopati.
Det visade sig vara MER effektivt än antibiotika.
Jag fick upp produktionen så högt att rådgivaren och besättningsveterinären höjde på ögonbrynen och blev mkt imponerade ,men just i den vevan var en "hög veterinär" ute på korståg och ville få bort homeopati,besättningsveterinären fegade ur och vågade inte intressera sig för mina behandlingsresultat.
Han ville inte verka dum inför andra veterinärer.

Synd, då det i större besättningar används mkt mediciner för olika behandlingar mot diarrer,ledinflammationer och grisningsfeber mm.
Med homeopati skulle risken för resistenta bakterier minska om antibiotika användes enbart när det verkligen behövdes.
Sverige ligger bra till i världen med sin djurhållning,men mkt mediciner används helt klart,bara kolla i stora besättningars kylskåp.:crazy:

Placeboeffekt av homeopati på gris tror jag inte va grejen då det inte visste om vilken sorts medicin de fick.;)

Diarre på gris är allvarligt och skulle inte homeopatin haft snabb effekt hade de dött som flugor.

De jag då hade som arbetsgivare var religiösa och fick plötsligt för sig att homeopati var djävulens redskap..eftersom de också hört att medlen var så utspädda att de inte borde funka.
Eftersom de såg att deras djur blev friska fort av min behandling så blev de skiträdda ,hur kunde detta funka?:eek:
Inte var dag man skrämmer skiten ur folk med att snabbt bota fä.:D
Men det funkar,men det kräver kunskap.
Både om ,hur och när man behandlar.

Beprövad erfarenhet och bra resultat på olika djurindivider är bevis nog för mig.
Vad andra tycker och tänker rör mig inte i ryggen.
För mig är det viktiga att djuret blir friskt,om det är veterinärens verk eller nån alternativ metod spelar liksom ingen roll.Det är resultatet som räknas.

Vetenskapliga bevis vore väl bra ,men beprövad erfarenhet duger fint .

OM det fungerar så bra som du säger så vore det en smal sak att bevisa det i oberoende studier. Den veterinärmedicin som ofta ratas av homeopatmänniskorna visar nämligen effekt i studier.. Koonstigt nog..

Det är det jag vänder mig så hårt emot, det saknas inte folk som anser att det fungerar, men det går inte bevisa att det ger minsta effekt alls i studier.

Och som sagt, placeboeffekt hos DJURÄGAREN ska inte underskattas heller. Ofta i storbesättningar etc så räcker det med att ägaren ger lite mer individriktad vårdnad till djuren och voila så kommer du snart visa mkt mer siffror. 'Medicin' eller ej. Och jag antar att det inte massdistibuerades homeopatmedel till alla oavsett behov via dricksvattnet utan gavs individuellt?

OM det fungerar så bra som du säger så vore det en smal sak att bevisa det i oberoende studier. Den veterinärmedicin som ofta ratas av homeopatmänniskorna visar nämligen effekt i studier.. Koonstigt nog..

Det är det jag vänder mig så hårt emot, det saknas inte folk som anser att det fungerar, men det går inte bevisa att det ger minsta effekt alls i studier.

Och som sagt, placeboeffekt hos DJURÄGAREN ska inte underskattas heller. Ofta i storbesättningar etc så räcker det med att ägaren ger lite mer individriktad vårdnad till djuren och voila så kommer du snart visa mkt mer siffror. 'Medicin' eller ej. Och jag antar att det inte massdistibuerades homeopatmedel till alla oavsett behov via dricksvattnet utan gavs individuellt?
En spädgris eller äldre gris uppskattar knappast att du fångar in den och ger den en dos i munnen.:D
Smågrisproduktion har ingen tid för att leka kelgris med djuren.Placeboeffekten tror jag inte på där,möjligen hos sällskapsdjur.
Om jag lägger dosen i grisens vattenkopp när jag går förbi,hur kan grisen tolka det som nåt positivt. :confused:

Jag ratar ingen veterinärmedicin,men faktum är att bakterier blir mer och mer resistenta mot antibiotika.
Risken bli i slutändan att vi kan dö av infektioner pga resistenta bakterier i framtiden pga av all överanvändning av antibiotika för minsta lilla.(problem finns ju redan:crazy: )

Om andra alternativ funkar är det väl bra?

Att bevisa homeopatins verkan är inte min livsuppgift.

Tror inte heller den är ett alternativ för alla att använda.Det krävs som sagt kunskap och djuröga.

Att homeopati hjälper har påståtts också vid kalvdiarré. En stor studie på 12 svenska gårdar genomfördes därför för några år sedan. Hälften av kalvarna med diarré fick homeopatika hälften fick placebo. Kalvarna som fick homeopatika blev inte bättre fortare, snarare litet saktare men skillnaden var inte statistiskt säkerställd. Dock blev de allra flesta kalvarna friska utan ngn (annan) behandling.

Jag har inget emot den som vill prova homeopati bara det inte ges i stället för en annan lämplig behandling för ett sjukt djur eller människa.HH

En spädgris eller äldre gris uppskattar knappast att du fångar in den och ger den en dos i munnen.:D
Smågrisproduktion har ingen tid för att leka kelgris med djuren.Placeboeffekten tror jag inte på där,möjligen hos sällskapsdjur.
Om jag lägger dosen i grisens vattenkopp när jag går förbi,hur kan grisen tolka det som nåt positivt. :confused:

Jag menade inte rent 'kelmässigt' utan att med nogrannare uppsikt över individ, kommer andra saker upptäckas och korrigeras tidigare, vilket kommer leda till bättre avkastningssiffror etc.

Och menade placeboeffekten så som HH beskriver den, ägaren tror det är homeopatin som är anledningen att djuret blev bättre/mjölkade mer/etc.

Jag ratar ingen veterinärmedicin,men faktum är att bakterier blir mer och mer resistenta mot antibiotika.
Risken bli i slutändan att vi kan dö av infektioner pga resistenta bakterier i framtiden pga av all överanvändning av antibiotika för minsta lilla.(problem finns ju redan:crazy: )

Om andra alternativ funkar är det väl bra?

Det skulle vara ypperligt, men antibiotika har statistisk säkerställd verkan, homeopati har det inte. Så sålänge ingen kan bevisa att homeopati fungerar kan det inte ses som ett alternativ till antibiotika.

Att homeopati hjälper har påståtts också vid kalvdiarré. En stor studie på 12 svenska gårdar genomfördes därför för några år sedan. Hälften av kalvarna med diarré fick homeopatika hälften fick placebo. Kalvarna som fick homeopatika blev inte bättre fortare, snarare litet saktare men skillnaden var inte statistiskt säkerställd. Dock blev de allra flesta kalvarna friska utan ngn (annan) behandling.

Jag har inget emot den som vill prova homeopati bara det inte ges i stället för en annan lämplig behandling för ett sjukt djur eller människa.HH
Jo jag vet att en undersökning gjordes,jag såg den utföras på en gård .:crazy:
Medlet kalvarna fick var Podophyllum eller blindtest,ingen visste vad varje dos innehöll.

Däremot visste jag på förhand att försöken på den gården skulle misslyckas.
Därför att jag själv jobbar där ibland och bästa medlet mot just kalvdiarre där var medlet Calc carb.
Podophyllum hade ingen effekt alls där
Det finns många medel mot diarre,oftast är det individuellt vilket som passar olika individer och gård,även om podofyllum funkar ibland på en viss sorts diarre.
Studien gjordes för några år sedan,minns ej vem som var ansvarig.
Vad jag kommer ihåg däremot var att de anställda som skulle ge medlen inte visste hur homeopati ges,dessutom glömdes det bort att ge dem.
Nej jag var inte inblandad i de försöken och jobbade ej med korna de året.Bara vissa helger.
Jag lade mig inte hur det sköttes heller ,även om jag var upprörd över bristerna..

Homeopati ges i mun och skall tas upp av slemhinnan , skall inte ges i samband med mat för bästa effekt.
Jag såg många fel göras vid försöken och anser inte den var väl genomförd,tyvärr.
.För mkt slarv såg jag med dels provtagning på kalvarna, och dokumentation(gödselprov)även temp togs om jag minns rätt.
och som sagt det grundläggande att ge medicinen rätt,inte precis före utfodring med mjölk osv.:crazy:

Sen funkar inte homeopati som så att man alltid ger ett spec medel som tex Podophyllum vid diarre till alla individer.Så enkelt är det inte.
Beroende på hur diarren ser ut och även många övriga symtom (tex hur diarren ser ut,lukt,hur kalven verkar påverkad osv,osv)vägleder hur man väljer rätt medel.
På just kalvdiarre finns det kanske 5-6 st olika medel som kan va aktuella.
Kunskap krävs och metoden är alltså absolut inget alternativ för folk som saknar djuröga och känsla.
Heller ingen bot mot dålig djurmiljö och skötsel.

Skall ett vetenskapligt försök göras bör ju försöken göras så att det följer homeopatins filosofi,dvs ge rätt medel till rätt symtom.
Krångligt att utföra men inte omöjligt.
Djurskötaren kan då fortfarande ha uppmärkta doser utan att veta vilket som är medlet eller blindtest.
Att testa ETT medel som gjordes på detta försök på alla olika sorters typer av diarrer är dömt att misslyckas på förhand.
Eftersom inte homeopatin bara har ETT "diarremedel" som kan va aktuellt att använda.

Vilket gör det hela krångligare,men försök borde gå att genomföras mer seriöst.

Senast ändrad:

*KL* Satt och läste gamla engelska hästtidningar igår, och bla ett svar om homeopati. Där det sas att det är inte dosen som är viktig utan frekvensen. Dvs hur ofta medlet ger. Om det är hög dos eller låg dos var irrelevant, eftersom hella effekten satt i hur ofta dosen gavs.

Och dessutom att i fiktiva exemplet en elefant med blåmärke och en mus med blåmärke skulle de få samma dos med samma mellanrum, för det var samma problem det hade, och dosen är irrelevant i behandlingen.

Tänk, det blir bara 'bättre' och 'bättre'..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka