Homeopati och hokuspokus

T

Tinnitus

Har kommit i kontakt med några homeopater i stallet. Det är mycket snälla och trevliga personer som är stora djurvänner. Själv har jag ingen tidigare erfarenhet av homeopatiläkekonst. Har tänkt att det är väl ganska harmlösa behandlingar och kanske det finns en del bra naturläkemedel, men själv kontaktar jag en veterinär när det behövs och tror på traditionell behandling. Personerna i fråga sysslar med homeopati på både på människor och djur. Nyligen har man börjat behandla hästar, men har inte mycket hästerfarenhet i grunden. Nu har jag hört talas om hur man ställt diagnos och behandlat en häst och blivit mycket förvånad. Hästägaren berättar att man upptäckte att hästen (ca 20 år) en dag verkade irriterad när man sadlade och inte ville trava under ridningen. Homeopaten tittade på hästen när den stod i box med strö. Han ställde snabbt diagnosen att hästen var mycket sned någonstans i korset med en höjdskillnad på ca 5 cm mellan höger och vänster sida av korset.

Och nu till själva behandlingen som är helt fantastisk! Denna gick ut på att hästägaren fick ta på sig 3 metallringar på sin ena handled samt pressa samman fingertopparna på båda händernas tum- och långfingrar till en ring (som när man gör OK-tecken ungefär), samt hålla ihop fingrarna. Under tiden lade homeopaten olika små runda piller som finns i olika kulörer, på hästens kors. Han provade med några olika ända tills hästägaren inte kunde hålla samman sina fingrar längre utan de gick isär av sig själv. Detta betydde att det pillret som låg på hästens rygg just då var det verksamma. Senare såg jag homeopatens medhjälpare sitta i boxen med ett piller i varje handflata, pratandes med hästen och erbjöd honom pillerna. Det var tydligen 2 olika piller och hästen fick själv välja vilket han ville ha. Efter ganska lång tid tog han det ena pillret och det betydde att han sjäv valt vilket som behövdes, fick jag veta senare av hästägaren. Efter ett par dagar sade homeopaterna att hästen var mycket bättre och efter knappt en vecka hade höjdskillnaden i korset rätat ut sig och märktes knappt!! Barnet som brukar rida tyckte också att hästen rörde sig mycket bättre nu. Hästägaren, som var mycket förbluffad under behandlingen, har naturligtvis funderat om detta är seriöst. Enligt ägaren så skojade inte homeopaten utan det var fullt allvar under behandlingen.

En fråga till er som har erfarenhet av hästhomeopater - är detta någon vanlig behandling eller är det någon form av extremhomeopati? :confused: :confused:

Sv: Homeopati och hokuspokus

Inte hört att homeopter i allmänhet håller på med såhär mkt hokuspokus. De flesta brukar nöja sig med att ge hästarna vatten som läkemedel.
Bra iaf att hästen blev frisk av sig själv..
Är hästen sjuk på riktigt är man som hästägare skyldig att tillkalla veterinär så en homeopat i det läget är inget att rekommendera.

Visst finns det mer eller mindre hokuspokus men det du berättade om är nog mindre vanligt...

Värt att notera:

Ny förordning från Jordbruksverket
Sedan den 30 oktober 2005 får inga djur behandlas med homeopatika förrän veterinär kontaktats. Kontakten får ske som en telefonkonsultation. Syftet är att inga djur skall kunna egenbehandlas med homeopatika om detta skulle innebära fara för djurskydd eller smittskydd. Djurägaren är enligt samma förordning tvungen att föra anteckningar om homeopatibehandlingen. Inom trav- och galoppsporten övertar ansvarig tränare dessa skyldigheter.
Senast ändrat 060118

Saxat från http://www.travsport.se/sinfo

Har kommit i kontakt med några homeopater i stallet. Det är mycket snälla och trevliga personer som är stora djurvänner. Själv har jag ingen tidigare erfarenhet av homeopatiläkekonst. Har tänkt att det är väl ganska harmlösa behandlingar och kanske det finns en del bra naturläkemedel, men själv kontaktar jag en veterinär när det behövs och tror på traditionell behandling. Personerna i fråga sysslar med homeopati på både på människor och djur. Nyligen har man börjat behandla hästar, men har inte mycket hästerfarenhet i grunden. Nu har jag hört talas om hur man ställt diagnos och behandlat en häst och blivit mycket förvånad. Hästägaren berättar att man upptäckte att hästen (ca 20 år) en dag verkade irriterad när man sadlade och inte ville trava under ridningen. Homeopaten tittade på hästen när den stod i box med strö. Han ställde snabbt diagnosen att hästen var mycket sned någonstans i korset med en höjdskillnad på ca 5 cm mellan höger och vänster sida av korset.

Och nu till själva behandlingen som är helt fantastisk! Denna gick ut på att hästägaren fick ta på sig 3 metallringar på sin ena handled samt pressa samman fingertopparna på båda händernas tum- och långfingrar till en ring (som när man gör OK-tecken ungefär), samt hålla ihop fingrarna. Under tiden lade homeopaten olika små runda piller som finns i olika kulörer, på hästens kors. Han provade med några olika ända tills hästägaren inte kunde hålla samman sina fingrar längre utan de gick isär av sig själv. Detta betydde att det pillret som låg på hästens rygg just då var det verksamma. Senare såg jag homeopatens medhjälpare sitta i boxen med ett piller i varje handflata, pratandes med hästen och erbjöd honom pillerna. Det var tydligen 2 olika piller och hästen fick själv välja vilket han ville ha. Efter ganska lång tid tog han det ena pillret och det betydde att han sjäv valt vilket som behövdes, fick jag veta senare av hästägaren. Efter ett par dagar sade homeopaterna att hästen var mycket bättre och efter knappt en vecka hade höjdskillnaden i korset rätat ut sig och märktes knappt!! Barnet som brukar rida tyckte också att hästen rörde sig mycket bättre nu. Hästägaren, som var mycket förbluffad under behandlingen, har naturligtvis funderat om detta är seriöst. Enligt ägaren så skojade inte homeopaten utan det var fullt allvar under behandlingen.

En fråga till er som har erfarenhet av hästhomeopater - är detta någon vanlig behandling eller är det någon form av extremhomeopati? :confused: :confused:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tack för upplysningen - kände inte till Jordbruksverkets förordning om homeopatika.

Var det inte en artikel i typ Hästfocus om just sånt där med små olikfärgade...pluppar :crazy: som de la på olika ställen på kroppen osv?

Jag ställer mig i allmänhet skeptisk, men då och då blir man förvånad.
Jag har en bekants häst som behandlats med moxa(stavning?) det innebär att ägaren själv tänder på en grej som börjar glöda(typ rökelse) och sedan håller man denna över vissa punkter som alternativaren visat på. Den hästen fick typ 100% mer energi, blev helt som förbytt på ett positivt sätt :confused: Jag förstår inte hur, men det verkade hjälpa...
Sedan detta med panikdroppar, det är väl också något homeopatiskt? Funkar kanonbra, så någonstans är det ju något som ger effekt?

Jag har själv blivit behandlad av hokuspokus-gubbe med förvånande resultat, fast när det gäller oss människor kan det ju alltid vara placebo-effekt.

Jag kan tycka att healing, helande magneter osv är harmlösa och kanske kan de ge någon effekt och då är det ju kanon!
Men att hästen ska inta någon sorts piller... då vill jag nog först veta vad för innehåll det är... :cool:

Panikdropparna, om du menar Bachs Räddningsdroppar/rescue Remedy så är det inget homeopatiskt över det utan det är ett örtpreparat i botten (löst i tinktur).

/Alexandra - med god erf av örter och ingen god erf av homeopatimedel. Och som rent generellt anser det är väldigt flummigt, och med tanke på att ingen kunnat visa att det fungerar, så.. Däremot har det funnits och kommer finnas tillfällen där jag kommer överväga att prova och/eller verkligen prova också. Men jag köper inte ALLS det där bluddret om 'vattenminne' alls. Och anser det vara vetenskapligt bevisat att det INTE fungerar så.

Sen, placeboeffekten hos djurägaren ska inte underskattas vid någon behandlingsform..

Jag har gått en ettårig utbildning till djurhomeopat och vi fick definitivt inte lära oss att välja rätt medel på detta sätt.

Diagnoser är inget man som icke vetrinär/läkare skall snacka om, homeopati skall behandla symtom och det kan ju variera ifrån olika individer därför olika medel för samma åkomma.

Jag har behandlat mina egna och vänners djur med bra resultat under många år men tack vare sådana här oseriösa kvackare så får det räcka för mig.
Jag känner för övrigt flera lantbrukare som behandlar sina djur med homeopati.

Homeopati används flitigt av vetrinärer i övriga europa så det måste ju fungera på svenska djur också.

:bow: :bow: :bow:

:bow: :bow: :rofl: :rofl:

Det finns tokar... Snart kanske homeopaterna erbjuder sig prata med hästarna också...

Norrland

Panikdropparna, om du menar Bachs Räddningsdroppar/rescue Remedy så är det inget homeopatiskt över det utan det är ett örtpreparat i botten (löst i tinktur).

/Alexandra - med god erf av örter och ingen god erf av homeopatimedel. ..
Alla homeopatipreparat är örter eller mineraler utblandat med vatten .
Så utblandat och potenserat att det inte går uppmäta med de analyser vi har idag,kanske om några år finns såna maskiner.:confused:

Dr Bach som utvecklade Bachflowerdropparna var homeopat .
Räddningsdropparna som du använt har en D6 potens om jag minns rätt.
Totalt finns 38 olika Bachflowermedel.
Räddningsdropparna är 5 st medel ihopblandade som passar bra som akutmedel vid tex chock,scenskräck,tandläkarskräck osv.
Och kan tas direkt på tungan.
Vanligt är annars att man blandar ut medlet i vatten och potenserar(skakar,späder ut) upp det till ännu mer utblandat.
Det låter knäppt men mer utblandat ger effektivare dos,till viss gräns naturligtvis.

Läser man om Bachflower är filosofin ännu flummigare än homeopatin.:D

Jag har många års erfarenhet av både homeopatibehandlingar och bachflowerbehandlingar på djur.Med mkt bra resultat.
Det är ingen ersättning för en veterinär eller hovslagares jobb,utan ett komplement.

Jag har aldrigt mött homeopat som jobbar som i startinlägget,,verkar väl flummigt.
Att hitta rätt medel kan va svårt men inte omöjligt om homeopaten är kunnig.
Håller med om att den som behandlar häst bör kunna häst.
Finns ingen vits att behandla tex en häst med homeopati om den tex är vanskött i hovarna ,får fel foder eller har tandproblem eller illasittande sadel...

Tyvärr finns oseriösa homeopater också,men för den skull så kan medlen funka utmärkt.
Men det funkar inte som vanliga läkemedel.

Upprepar igen ,inget som ersätter veterinär,hovslagare ,bra miljö eller skötsel..

Men rätt använt kan det faktiskt bli ruskigt bra reslutat..
Finns flera duktiga djurägare/djurskötare i min närhet som använder homeopati som komplement,veterinärerna här vet om det,tror inte på det själva,men respekterar människorna som använder det.
Veterinärernas förklaring till resultaten är att de är så bra djurskötare och har bra djuröga.:p
Stämmer bra,och är faktiskt ett måste för att lyckas med det,dvs kunna sina djur och va uppmärksam på förändringar och framförallt veta direkt när djuren behöver veterinär i första hand,tex allvarliga infektioner osv.

Jag ställer mig i allmänhet skeptisk, men då och då blir man förvånad.
Jag har en bekants häst som behandlats med moxa(stavning?) det innebär att ägaren själv tänder på en grej som börjar glöda(typ rökelse) och sedan håller man denna över vissa punkter som alternativaren visat på. Den hästen fick typ 100% mer energi, blev helt som förbytt på ett positivt sätt :confused: Jag förstår inte hur, men det verkade hjälpa...

:cool:

Moxa har jag lärt mig ger värme/ infrarött ljus? om jag fattat rätt.:confused:
Hålls mot olika akupunkturpunkter.

Akupunktur utan nålar liksom .Ofta är det just akupunktörer som använder detta som komplement till nålar.

Har man själv fått akupuntur så vet man att man kan antingen bli jättetrött eller piggna till ordentligt av behandling.:D
(har bara provat själv en gång,gillar inte nålar..:crazy: )

Alla homeopatipreparat är örter eller mineraler utblandat med vatten .
Så utblandat och potenserat att det inte går uppmäta med de analyser vi har idag,kanske om några år finns såna maskiner.:confused:

Eller så är det helt enkelt så att en droppe verksamt ämne utblandat i X antal badkar inte har någon funktion.. Men det lär ju utvisa sig med tiden. Jag väntar fortfarand epå att någon ska bevisa att det fungerar..

Sen ställer jag mig frågande till att det bara är 'mineraler och örter' som blandas ut med vatten, vilken grupp räknas arsenik som, ört eller mineral??

Dr Bach som utvecklade Bachflowerdropparna var homeopat .
Räddningsdropparna som du använt har en D6 potens om jag minns rätt.

Jag har aldrig använt räddningsdroppar. Men de har en BETYDLIGT högre koncentration av örterna än homeopatin har. Räddningsdropparna är ju i tinkturform, inte en smula ört som fått dra i ett badkar. Så jag anser att det är ett örtmedel, och de som saluför den (alla jag sett ivf, surfat en hel del örter så stött på Rescue Remedy ganska ofta) saluför den just som ört- och inte homeopatimedel.

Moxa har jag lärt mig ger värme/ infrarött ljus? om jag fattat rätt.:confused:
Hålls mot olika akupunkturpunkter.

Akupunktur utan nålar liksom .Ofta är det just akupunktörer som använder detta som komplement till nålar.

Moxa ger värme. Det är typ en cigarr av torkad gråbo, som tänds på så den glöder, och sen hålls den typ en cm över akupunkturpunkter. Man kan tydligen kombinera nål med moxa med (värma nålen med moxan). och så har jag för mig equiatrikern mumlade något om att det fanns några användsningssätt till som han dock inte använde. (Vi kom att prata om det då han en gång när han var här inledde med att säga 'Och nej, jag har inte rökt på några illegala substanser i bilen om du tycker det luktar 'skumt', jag har moxat en häst nyss' *s*)

En vän till familjen använde sig av den metoden,
jag kommer dock inte på vad den heter *gah*
Har själv fått några sånna behandlingar.
Vet inte exakt hur det fungerar så jag ska inte ge mig
på att försöka förklara, däremot så var han fullbokad
flera år framåt i tiden så något bra gjorde han nog.

kl
Tja, folk får väl hålla på med homeopatika så mkt de vill sålänge det inte skadar hästen eller ersätter veterinärvård. Synd bara att folk ska casha ut en massa pengar för ngt utan bevisad verkan..

kl
Tja, folk får väl hålla på med homeopatika så mkt de vill sålänge det inte skadar hästen eller ersätter veterinärvård. Synd bara att folk ska casha ut en massa pengar för ngt utan bevisad verkan..

Det är ju inte helt ovanligt att folk betalat vetrinären hutlösa summor utan verkan heller. I en del fall inte utan skada...

Det är ju inte helt ovanligt att folk betalat vetrinären hutlösa summor utan verkan heller. I en del fall inte utan skada...

Så sant, därmed inte sagt att jag tror på homeopater, tvärtom men det finns många veterinärer som inte kan speciellt mycket om hästar heller.
Har själv råkat ut för en som undersökte hästen från tre meters avstånd för hon var så rädd för hästar men inte var det billigare för det och inte fick jag något svar :mad:

Detta måste vara något extremt. Kan denna "homeopat" anammat någon kombination av "pendling, kroppsbalansering, healing modell"?
Det är i varje fall inte ett normalt sätt att välja ut homeopatika på.

Jag har använt en hel del homeopatika på djur med bra resultat. Aldrig för att ersätta veterinärens jobb utan mer för att återställa balansen i vissa organ.
Att hitta rätt konstitutionsmedel till ett djur är snudd på omöjligt (nog svårt till en människa som kan svara för sig) men med komplexmedel (innehåller flera olika) får man ett bredare spektrum och mycket lättare att få resultat.

Intressant, det du skriver. Vad är "vattenminne" och vad är D6 potens? Vet att det i samband med behandlingen förekom en liten plastspruta utan nål med vatteliknande vätska. Tycker nog det verkar som att homeopatika innehåller mer än enbart örter och mineraler. Bl a arsenik i mycket utspädd form och substanser från djurriket, ex sephia (bläckfisk, tror jag). Homeopaterna har berättat att det inte är själva ämnet i sig som botar, utan "energin" som medlet ger. "Lika botar lika" säger man också. Det lär väl betyda att man ska använda en homeopatika som i outspädd form skulle ge samma symtom som den sjukdom/symtom man ska bota.

Till alla: Tack för alla synpunkter. Har lärt mig en hel del nytt som jag inte hade någon aning om - vattenminne, Rescue Remedy, Moxa mm.... F ö verkar det som att just denna homeopaten praktiserar en blandning av olika alternativa behandlingsformer, så det är kanske ingen renodlad homeopati.

Intressant, det du skriver. Vad är "vattenminne" och vad är D6 potens? Vet att det i samband med behandlingen förekom en liten plastspruta utan nål med vatteliknande vätska. Tycker nog det verkar som att homeopatika innehåller mer än enbart örter och mineraler. Bl a arsenik i mycket utspädd form och substanser från djurriket, ex sephia (bläckfisk, tror jag). Homeopaterna har berättat att det inte är själva ämnet i sig som botar, utan "energin" som medlet ger. "Lika botar lika" säger man också. Det lär väl betyda att man ska använda en homeopatika som i outspädd form skulle ge samma symtom som den sjukdom/symtom man ska bota.

Till alla: Tack för alla synpunkter. Har lärt mig en hel del nytt som jag inte hade någon aning om - vattenminne, Rescue Remedy, Moxa mm.... F ö verkar det som att just denna homeopaten praktiserar en blandning av olika alternativa behandlingsformer, så det är kanske ingen renodlad homeopati.

Jag vet inte om du bara tog fel knapp, men svarar på det jag kan ändå.

Homeopatin bygger till en hel del på att lika botar lika ja. Dvs t ex en sjukdom anses kunna botas med substans som hos en frisk människa skulle ge samma symptom som den sjuka har. Förenklat så kan man bota kräkningar med kräkmedel t ex.

Men det verksamma ämnet späs ut i väldigt hög grad, en droppe i havet rent bokstavligt talat, så att du inte ens kan mäta någon koncentration av det tillförda ämnet. Det anses enligt homeopatin oftast att ju mer utspätt det är, dessto bättre hjälper det. Vattnet 'minns' de verksamma substanserna (lösningen måste beredas, t ex skakas, på ett speciellt sätt för att det ska bli rätt med.. )

Genom homeopatin, iaf i det ursprungsform, var målet att hålla de fyra kroppsvätskorna (blod, slem, svart galla och gul galla) i balans. För övrigt så åderlåtning är en teori på samma linje, att återställa balansen... Jag tror inte dagens homeopater är kvar vid de fyra vätskorna, men de är fortfarande av åsikten att kroppen måste vara i balans, oftast rent energimässigt.

Potensen är ett mått på hur mycket medlet är utspätt.

Homeopati har aldrig bevisats fungera i korrekta tester, utan har inte större effekt än placeboeffekten i någon korrekt utförd studie. Nu kanske han trillar av pinn, men iaf förr fanns det en gubbe i USA som erbjöd VÄLDIGT mycket pengar (extremt mycket pengar) till den första som kunde bevisa att homeopati fungerade, och där oberoende, korrekta studier bekräftade det. Ingen har lyckats, varenda gång det försöks blir resultatet detsamma i de korrekta studierna - effekten är inte större än placeboeffekten.

Och having said that, så kompisen gick tillslut till en homeopat för sin migrän - och skillnaden var extrem, i princip inga migränanfall alls. Placeboeffekten eller ej är ju upp till var och en att bedömma...

Jag tror INTE på homeopatin alls i grund och botten, men det har funnits och kommer säkert finnas tillfällen då jag skulle prova. Hitills de få ggr jag gjort det har det dock inte hjälpt alls.

Utomlands är synen på homeopati oftast mer generös, och t ex i Storbrittannien är den ganska utbredd vad gäller t ex hästar. Studierna utomlands säger dock samma sak som alla andra - ingen effekt över placebo. Placeboeffekten ska dock aldrig underskattas, och då placeboeffekten hos matte ;)

Har inget emot att folk provar homeopati EFTER läkar- alt veterinärkontakt, det är upp till var och en att bestämma vad man tycker och tror om saken, och det är inte skadligt sålänge de inte sker på bekostnad av veterinär och/eller läkarbehandling t ex.

Och jag väntar som sagt också på att få veta om arsenik räknas som ört eller mineral, för inte sjutton är det bara örter & mineral i lösningarna inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka