P

Pacific

Hur kan man hålla hög högiva när hästen enligt analysen och uträkning inte bör har mer än 8 kg hö? Han äter inte halm och är idag i bra hull men jag tror pålle är på väg att få lite väl mkt mage. Kan jag fortsätta ge honom den hömängd han får idag? Han får idag 11 kg och 2 kg lusern och ca 3 dl betfor om dagen. Jag räknade på hippocampus och då var det bättre att ge så att både protein och energimängden vad lika höga istället för att han bara fick för mkt energi.

Vad tycker ni ska jag fortsätta ge honom det han får idag och vänta och se och inte sänka förrän han börjar bli tjock eller bör jag strunta i att ge honom så mkt och helt enkelt sänka till 8 kg hö. Blir en häst på 450 kg verkligen mätt på det? Han står inne ganska mkt (15 timmar/dygn) och kommer ju då få mkt mindre att göra.

Sv: Hömängd

Puuuutt.. Ingen som har tips på vad jag kan göra eller vad ni skulle gjort i samma situation?

Ja alltså näringsmässigt räcker det kanske med 8kg (beroende på individen) och det är en ganska normal giva till din lilla 450kg häst, tycker jag.
Sen är det en annan sak att man får lite dåligt samvete när de inte har tillräckligt att plocka med o så men... du får antingen välja på att ha honom i lite extra hull eller så helt enkelt begränsa mängden mat. Ger du minimalt med kraftfoder? Annars kan du minska där till obetydlig mängd (nån dl bara) och istället ge lite mera hö.

Jag får tyvärr ge min feta nordis enbart 8kg stråfoder (6kg hö och 2kg halm) trots att hennes normalvikt ligger kring 600-650kg.
Och du är orolig över att ge din, vad jag anser, LILLA häst 8kg? :p
Men jag vet, jag vet... man VILL ju ge dom mera egentligen för att de ska ha att göra o så.

Kräver din häst lusern för att ni har dåligt med protein i höet? (Eller varför annars så stor mängd lusern?)
Med tanke på lusernmängden så får din häst gott om stråfoder ÄNDÅ om du ger bara 8kg hö. Så jag tycker inte du ska oroa sig för mkt över det... Börjar den bli lite för rund nu så minska EN DEL av höet iaf, kanske till 9-10kg? Du behöver ju inte välja bara mellan de 11kg som han får idag och de 8kg som programmet säger. Det finns ju ett mellanting där också! ;)

Vad gäller foderprogrammet så räknar dom efter en medelhäst, sen är det du som får avgöra hur mkt din häst EGENTLIGEN behöver - genom att titta o känna på hull/muskulatur. Kanske behöver den mer/mindre än de 8kg som programmet säger? Även om den kanske inte behöver 11kg som du ger nu... eftersom den börjar lägga på sig. Då minskar du bara den totala MJ-mängden på något sätt (om du inte kan minska lusernet så får du minska höet).

Senast ändrad:

Men problemet är att MJt i höt är ganska högt men proteinet är lågt. Och jag vill ha tvärtom eftersom han bara skrittarbetas för tillfället. Ska väll iofs sätta igång med trav i veckan.

värdena är:
TS 84
MJ: 7,7/kg foder
SMrp: 36 %

Om jag sänker högivan kommer han antagligen att klara sig på bara hö och ingen lucern. Lucernet får han för att MJ och protein ska komma upp i samma balans.

Han får inget kraftfoder idag(endast 3 dl torrbetfor) att späda ut foderjästen och mineralerna med.

Problemet är att om han får mindre hö blir han uttråkad börjar äta bajs och slicka enorma mängder salt m.m. det är färför jag känner mig så kluven.

Om jag sänker högivan kommer han antagligen att klara sig på bara hö och ingen lucern. Lucernet får han för att MJ och protein ska komma upp i samma balans.

Allavrligt så förstår jag inte alls ditt resonemang här. :confused: Vet inte om du bara formulerade dig dåligt men...

Hur menar du att enbart genom sänkt högiva skulle han då klara sig helt utan lusernen?? Då får han ju proteinbrist och avsevärt mycket mindre MJ (om du minskar både höet med ett par kg och tar bort de där 2kg lusernen han får = det blir minus ca 30MJ!!)

Oavsett hur mkt HÖ han får behövs fortfarande lusern för att höja upp kvoten. Och du ska ju inte minska på ALLT bara för att han lagt på sig lite!

Faktum är att om du minskar höet till... säg 9kg och fortsätter med 2kg lusern så har kvoten HÖJTS (dvs har du mer protein i förhållande till MJ). Det är mest MJ´t som minskas!

Problemet är att om han får mindre hö blir han uttråkad börjar äta bajs och slicka enorma mängder salt m.m. det är färför jag känner mig så kluven.

Ja men då får du helt enkelt välja att antingen fortsätta som nu och låta honom vara lite för rund eller minska på höet litegrann och få honom i normal hull.
Det kanske räcker att du minskar höet med bara 1kg?

Hej
Om hästen har tråkigt prova att ge honom en gran. Mina hästar älskar att få en gran i hagen eller grangrenar i boxen. Det kan dom pilla med i timmar.

Nej jag förstår att du inte förstod mitt resonemang för det var helt snedrivet. Glöm vad jag skrev! :smirk:

Har beslutat att ge honom 2 kg lusern och 9,5 kg hö han får klara sig på det ska ge honom en boll eller något istället. Snart är det ju dags för sommarbete och då ska han väll iaf slippa bli uttråkad.

Finns det inga sätt att smaksätta halm på något vis? om man blandar ut det riktigt noga med hö?
Tack för råden Milly

Nej jag förstår att du inte förstod mitt resonemang för det var helt snedrivet. Glöm vad jag skrev! :smirk:

Har beslutat att ge honom 2 kg lusern och 9,5 kg hö han får klara sig på det ska ge honom en boll eller något istället. Snart är det ju dags för sommarbete och då ska han väll iaf slippa bli uttråkad.

Finns det inga sätt att smaksätta halm på något vis? om man blandar ut det riktigt noga med hö?
Tack för råden Milly

Varsågod! :D

Smaksätta halm? Hmm... spreja lite melass på kanske?? Men tänk på att även halm ger 5-6MJ/kg och dessutom ingen protein alls (sänker kvoten).

Varsågod! :D

Smaksätta halm? Hmm... spreja lite melass på kanske?? Men tänk på att även halm ger 5-6MJ/kg och dessutom ingen protein alls (sänker kvoten).

oj, då känns nog inte halm som ett alternativ för oss att fylla ut grovfodret med. Vad dålig kolla jag har. Jag tänker alltid att halm inte gör något till eller från. Det får nog bli grankvistar + en boll i boxen. Det bästa hade ju varit om han fick vara ute längre men det går tyvär inte:(

Jag fick tips om att spraya äppeljuice på höet när min häst inte åt och det gav mycket bra resultat, det funkar kanske på halm med

Vi ger våra hästar 8-9 kg hö, sen får de äta halm resten om de vill ha.
Halmen vi har innehåller fröstänglar, grästussar och annat smaskens så de äter den gärna. Vet inte vilken sorts halm det är tyvärr, är inte så bra på sådant.
Det går inte att ha fri tillgång då höet är så himla kraftigt så hästarna hade blivit sumo-feta av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30