Hömängd vid installning...

amalia

Trådstartare
Våra hästar går fortfarande ute om nätterna och min häst håller sig kanonfin fortfarande. Han får 0,5kg luserna och 200gram krafft groov 125 och lite betfor varje dag. Jag ska åka hemifrån på söndag (en vecka på rhodos) och en i stallet ska ta hand om pålle. Om det är så att vädret håller sig lika bra som den veckan som varit så kommer hästarna att gå kvar ute en vecka till, men blir det sämre väder så stallas de in.

Nu till frågan hur mycket hö jag ska börja med. Tydligen finns det gott om näring i vårt bete fortfarande (är glatt överraskad över detta) så han kommer ju peta i sig en del mellan 7-19 om dagarna.
Hur mkt hö väger upp det gräs som han inte äter mellan 19-7??

Höet innehåller 7,6 MJ och 40 SmRp...

Någon som har en idé om detta?

Sv: Hömängd vid installning...

Hur stor är hästen? Börja med 3-4 kg första natten och se ifall han äter upp, tar det slut är det bara att öka på med ett eller ett par kg/dag. Tar det inte slut finns det ju ingen anledning att lägga in så mycket, då kanske man får minska 1 kg (beroende på hur mycket som är kvarlämnat). Det viktigaste i mina ögon är att hästen har att äta hela natten, eller nästan hela natten iaf.

/Linda

Sv: Hömängd vid installning...

Ge så mycket att det räcker över natten, det är det viktigaste.

När vi stallar in våra hästar nattetid brukar de inte äta så mycket hö till en början, Elvira (hbl) äter t.ex bara ca 2 kg, resten sprider hon ut i boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·
Foder & Strö Hej. Har märkt allt mer på senare år att min ponny behöver extra mat höst/vinter/vår för att hålla hullet, (är 30 år) sommartid håller...
2
Svar
20
· Visningar
4 164
Senast: Lotus
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 124
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2