E

EricaB

Jag har en 7 årig fullblodsvalack. Han är ganska fin i hull och så, men jag skulle vilja ha lite mer hull "högre" upp på magen (lite svårt att förklara) men typ över revbenen. Magen är ganska rund neråt :angel: Men vill ha lite till fett högre upp då.. Han är helt okej musklad, klart man önskar lite till men det kommer nog snart (har haft lite vila).
Nu rids han i stort sett varje dag, tränas ca 2 ggr/vecka i dressyr/hopp.
Han har fri tillgång till hö (kan inte analysvärdet), 1kg salsa stable mix, 1,5 kg havre och chevinal plus vitaminer och karron oil..
Nån sån har nåt förslag på vad jag kan göra?
MVH Erica

Sv: Hömage

Se över kvoten och försäkra dig om att inget underskott av protein finns, sen rider du.

Jag har en 7 årig fullblodsvalack. Han är ganska fin i hull och så, men jag skulle vilja ha lite mer hull "högre" upp på magen (lite svårt att förklara) men typ över revbenen. Magen är ganska rund neråt :angel: Men vill ha lite till fett högre upp då.. Han är helt okej musklad, klart man önskar lite till men det kommer nog snart (har haft lite vila).
Nu rids han i stort sett varje dag, tränas ca 2 ggr/vecka i dressyr/hopp.
Han har fri tillgång till hö (kan inte analysvärdet), 1kg salsa stable mix, 1,5 kg havre och chevinal plus vitaminer och karron oil..
Nån sån har nåt förslag på vad jag kan göra?
MVH Erica

Ta reda på analysvärdet på höet. Och som Boj skrev se över proteinintaget - den kan vara för låg.

Jag är fullblodsskadad;) ... Även hästar som inte löper behöver mer kraftfoder.

Orkar INTE gå in i diskussion om kraft/grovfoder här. Men det är vad jag skulle gjort.

Jo snälla gå in i diskussionen! :)
Jag lovar att inte bli arg *haha*
Min häst är som en nordis i temperamentet så jag kan fodra med mer kraftfoder utan problem, men ska jag välja något annat? Eller funkar havre bra? Kanske byta ut salsan mot nåt med lite mer sprutt i?

Ok då... Mina startar ju så att riktigt så mycket behöver du ju inte ge. Min ena var som du beskriver rund om magen, men tunn "i sidorna", så var han dessutom tunn över rygg o rumpa.

ökade på hans mat till
3 kg havre
3kg krafft groov 125
1,2 kg kornkross
2 krafftskopor betfor
1 krafftskopa vetekli

fri tillgång på hösilage (10-12kg)

Det är nog en dryg fördubbling av vad han åt innan, minns ej exakt. och det gick på tre-fyra veckor o han blev JÄTTEFIN. Han åt inte mer hösilage förut kan tilläggas, han pillade mest i det. Äter nog bättre av det nu om jag ska jämföra.

Tror INTE att din behöver 7 kg krafftfoder, men du kan ju prova att höja en del. Prova med havre, det är ju inte heller lika dyrt som allt specialfoder.

Och till alla er andra; Jag vet att grovfoder är hästens främsta föda.

Ja det är ju faktiskt inget fel på din foderstat om du ändå gav hästen SÅ mycket (fri tillgång) grovfoder. Då behövde den uppenbarligen sådär mycket kraftfoder för att bli fin!

Det som vi "grovfoderfantaster" tycker är fel när man ger minimalt med grovfoder och öser på med kraft. Vi, iaf jag, tycker att man först o främst ger hästen så mycket grovfoder som är möjligt, och sen lägger till den mängd kraftfoder som behövs. Är det 7kg kraft som krävs så är det! ;)

Dock är det bästa som TS kan göra, FÖRST O FRÄMST, att ta reda på analysvärdena i höet så hon vet vad DET ger i både MJ och framförallt PROTEIN. Kanske skulle hon behöva ge en del LUSERN t ex för att få upp hullet på pållan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 362
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka