Holsteiner körung

elle12

Trådstartare
Nu pågår årets första körung i Holstein. En mycket intressant lista tycker jag med många för Holstein ganska ovanliga stamtavlor, listan finns här http://www.holsteiner-verband.de/cms/upload/pdf/2011/Koerung012011.pdf

B la finns Rolf Görans nya stjärna Carusso med, han är e. Portofino-Joost xx-Abgar xx. Båda föräldrarna till Carusso har gått GP, och Carussos mor, Osta Carpets Carrera, vann b la GP i Aachen 1993. Carusso har redan startat GP vid 8 års ålder och jag såg honom på TV när det sändes från Olympia, jag gillade verkligen det jag såg då.

Sv: Holsteiner körung

Vilka är det du syftar på är av ovanlig stam för att vara i holstein ? De enda jag kan se med udda stam är de äldre hingstarna som visas som väl är från andra förbund. Bland de yngre holsteinerna ser jag inga udda stammar eller har jag missat något ?

Ja intressant att de har Ahorn Z tex. Trodde Holstein brukade " hålla sig" till tyska blodslinjer.

Ja Caruzzo är fin o har ju bra möderne med så det låter ju som en lovande hingst att använda i aveln!:)

Intressant att det är en XX hingst oxå! Någon som vet ngt om det blodet?

Senast ändrad:

ja Ahorn Z är ej Holsteiner o inte heller andra som var med.

Kul! :)

Quidam är ej heller blod jag sett i holstein innan.

Senast ändrad:

Menar du Quidam de Revel så han själv godkänd sedan länge i Holstein plus ett 10-tal av hans söner och deras avkommor.

Både Ahorn och quidam är vanligt förekommande i holstein så inget ovanligt alls.

Dels är det Carusso, som jag redan nämnt, som har en för Holstein ovanlig stam. Även Fidelio du Donjon (SF) som själv vunnit GP, och som enligt horsetelex har en xx/ox andel i sitt blod på hela 93,75%. Fidelio visas fram av förbundet själva, så de vill nog verkligen ha in en förädlare med så goda egna prestationer. Bodyguard of Spain xx är såklart också spännande, men jag vet inget om hans egna meriter.

Hingsten Up To Date (Urleven Pironniere/Barnaul XX/Ahorn Z/Farnese/Cottage Son XX) är t ex helt fri från avelsmatadorer som Capitol I, Cor de la Bryére och Ladykiller XX.

Jag tycker i alla fall att dessa stammar låter spännande.

nu känner jag att jag inte har så koll, ska dessa hingstarna göra "bruksprov" eller blir de direkt godkända eftersom de visat sig framgångsrika i sporten???

Ja spännande när de tar in nytt blod. Om jag minns rätt var det Nissen bl.a. ( som Lene nissen Lembke var gift med till hans död) som tog in XX i Holstein.

I nu är det kanske dags att hitta nya förädlare som kan bli till fördel för deras blodslinjer.

Dels är det Carusso, som jag redan nämnt, som har en för Holstein ovanlig stam. Även Fidelio du Donjon (SF) som själv vunnit GP, och som enligt horsetelex har en xx/ox andel i sitt blod på hela 93,75%. Fidelio visas fram av förbundet själva, så de vill nog verkligen ha in en förädlare med så goda egna prestationer. Bodyguard of Spain xx är såklart också spännande, men jag vet inget om hans egna meriter.

Hingsten Up To Date (Urleven Pironniere/Barnaul XX/Ahorn Z/Farnese/Cottage Son XX) är t ex helt fri från avelsmatadorer som Capitol I, Cor de la Bryére och Ladykiller XX.

Jag tycker i alla fall att dessa stammar låter spännande.

Jo men alla de är ju äldre hingstar från andra förbund som visas fram, är ju ett gäng sådana varje år så det är ju inget ovanligt. De "vanliga" unghingstarna som skall fram till kåring är ju av vanligt holst blod, det var där jag trodde du menade att det fanns mkt nytt blod.

Holstein använder alltid mkt fullblod och har gjort sedan krigsslutet när de startade en kraftig förädling av rasen, den gamla holsteinern är en riktigt grov historia som i alla år behövt mkt förädling, sällan du hittar en holsteiner idag som ligger under 50% xx de har alltid xx hingstar igång i avel och det visas fram nya varje år. Iom att nästan alla de stora matadorerna som använts i holstein är minst 50% xx så gör det ju att nästan alla idag har denna höga xx andel (Corde, Landgraf, Capitol mfl var alla 50 % fullblod)
Nu börjar dock behovet av dem minska iom den höga andelen xx i de flesta verkande hingstar men fortfarande finns det naturligtvis en del tungt kvar som kan behöva mer xx.
Det är fördelen med att avla med holsteinhingstarna att man får in en hög andel xx utan att behöva använda rena fullblod. Tittar jag på stammarna på mina holsteiner så från krigsslutet så har de alla varannan hingst xx-hingst, i stort sett kan man säga att de betäckt med xx-hingst sen betäckt den avkomman med 50% xx-hingst, sen har den avkomman betäckts med xx-hingst, nästa 50% xx-hingst.
Mina avelsston ligger alla mellan 52 - 62% xx och det trots att närmsta synliga rena xx-hingst ligger i 3 led nu.

Helt fri är väl lite mycket sagt.

Capitol I är barnbarnsbarn till Cottage Son xx om jag inte minns alldeles fel.

Fast det är inte så många droppar det rör sig om.

Du har rätt, någon droppe blir det av Cottage Son xx, och därmed också någon av Capitol I, men ganska lite somsagt.

Fem hingstar blev "gekört", och däribland Fidelio. Min tyska är inte den bästa, men om jag förstår det rätt så begränsas Fidelio, liksom alla hingstar som ingår i avelsförsök, till 80 ston.

Quiwi Dream geb. 2005, v. Quidam de Revel-Contender-Landadel (Stamm 8888)
Züchter und Eigentümer: Gerd Küst, Pinneberg
Convall geb. 2007, v. Colman-Cascavelle-Sacramento Song xx (Stamm 4294)
Züchter: Ernst Carsten Rolfs, Poppenhusen
Eigentümer: Hans Liebherr, CH-Riaz
Cassini Gold geb. 2007, v. Cassini I-Contender-Ahorn Z (Stamm 2543)
Züchter: Erhard Gottschalk, Burg/Dithm.
Eigentümer: BG Ahlmann/Seiger, Reher
Contador geb. 2008, v. Con Air-Calippo-Cassini I (Stamm 730 B)
Züchter und Eigentümer: Jens Ritters, Krumstedt
Fidelio du Donjon geb. 1993 v. If de Merze SF-Dark Stone xx-Tourangeau xx
Züchter: Dr. Charles Albert Ham, F-Le Donjon
Eigentümer: Holsteiner Verband

Cassini Gold har en riktigt intressant stam o kommer från stofamilj 2543 är samma som Empire och Lux Z mm :)

Enligt en person som var där så var han grov, hade platta hovar och skritt som en symaskin. Denna persons personliga åsikt. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka